یک کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

قرار نیست از اجلاس منامه پولی به فلسطینی‌ها برسد

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور مسائل منطقه و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در تحلیلی درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه به بهانه شلیک موشک از این منطقه به اراضی اشغالی نوشت: نوار غزه کمتر از 2 درصد مساحت تاریخی فلسطین را تشکیل می‌دهد، با این وجود ساکنان این منطقه به تنهایی به صورت جوانمردانه و شجاعانه از ۴۰۰ میلیون عرب و یک و نیم میلیارد مسلمان و مقدسات و سرزمین آنها دفاع کرده و غارتگران آمریکایی و اسرائیلی را شکست می‌دهند و از احدی انتظار تشکر یا تعریف و تمجید ندارند.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۵۲

این موشک‌های مبارک که از نوار محاصره شده غزه شلیک می‌شوند و حامل کلاهک‌های منفجره هستند و با انفجار خود خودروهای زرهی اسرائیل و سرنشینان نظامی آنها را منهدم می‌کنند، پاسخی است دوگانه: نخست به طرح «معامله قرن» که به دنبال ایجاد اسرائیل بزرگ از فرات تا نیل است و دوم پاسخی است به اعراب سازشگر که نتانیاهو، (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) را رهبر و حامی خود قرار داده‌اند.
این مهم نیست که چه کسی فتیله این جنگ را شعله ور کرده، اما موضوع جدید در این باره این است که گروه‌های مقاومت به این مسأله مباهات و افتخار می‌کنند که در مقابل اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل و شهادت شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در مرزهای غزه، واکنشی قوی نشان دادند و به سوی سربازان اسرائیلی تیراندازی کرده‌اند. رهبران مقاومت در نوار غزه و اکثریت قریب به اتفاق اهالی این منطقه این موضوع را درک کرده‌اند که اسرائیل زبانی جز زبان زور را نمی‌فهمد.
دستاوردهای بزرگی از جنگ در دو روز گذشته حاصل شد و قطعا در صورت تداوم این جنگ، دستاوردها نیز افزایش خواهد یافت و می‌توان این دستاوردها را به صورت اولیه در موارد ذیل خلاصه کرد:
اولین ماحصل این جنگ این است که قدرت بازدارندگی اسرائیل در حال تحلیل است، هر چند عملا تحلیل نرفته است. مقاومت به طرفی تبدیل شده که برنامه‌ها و شروط خود را تحمیل و قواعد درگیری را مشخص می‌کند. دوم این‌که صدها هزار اسرائیلی برای حفظ جانشان از جنوب فلسطین به شمال فرار کرده‌اند و حالتی از وحشت آنها را فرا گرفته و انتظار می‌رود این تعداد و ارقام، در صورت رسیدن موشک‌ها به تل‌آویو و فراتر از آن افزایش یابد.
سوم؛ اسرائیل در آستانه دو جشن قرار دارد، نخست مسابقه یوروویژن که در تل آویو برگزار خواهد شد و میلیاردها تماشاگر دارد و دوم، سالگرد تاسیس رژیم اسرائیل. این در حالی است که تداوم جنگ به مدت دو هفته، به معنای لغو هر دوی این جشن‌ها و بیانگر چهره حکومت اشغالگر در جهان به عنوان حکومتی ناامن و فاشیست است که مرتکب جنایات جنگی شده و تنش و وضعیت بی‌ثباتی را در منطقه و جهان تشدید می‌کند.
چهارمین دستاورد این جنگ نیز این بوده که کشورهای حوزه خلیج‌فارس و عرب که روابط خود را با رژیم اشغالگر عادی کرده‌اند یا می‌خواهند بکنند، در شرایط دشواری در مقابل شهروندان‌شان قرار می‌گیرند و این دشواری در صورت برملا شدن ضعف اسرائیل در رویارویی با گروه‌های مقاومت و استقامت‌شان تشدید خواهد شد، همان‌طور که ضعف آمریکا در مقابل ایران در سایه روانه شدن نفت این کشور و شکست تحریم‌ها در به صفر رساندن صادرات نفت ایران برملا شد.
خدا را شکر می‌کنیم که رهبران عرب شیفته و دربند نتانیاهو به خاطر کشته شدن سربازانش برای وی پیام تسلیت نفرستاده‌اند. در پایان از اهالی و دوستانمان در غزه تشکر می‌کنیم که نور امید را در دل این امت روشن نگه می‌دارند و هر از چند گاهی با معجزه‌های مقاومت و پایداریشان ما را شگفت‌زده می‌کنند.
منبع:ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها