دیروز دولت امریکا اعلام کرد معافیت خرید نفت از ایران تمدید نخواهد شد اما این اطمینان وجود دارد که صادرات نفت ایران به صفر نخواهد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازار نفت، فاصله بین عرضه و تقاضا کاهش یافته و به سمت مازاد عرضه حرکت کردیم.
کد خبر: ۱۲۰۲۴۱۹

در اینجا سوالی پیش می‌آید که هدف آمریکا از تحریم‌های سنگینی که علیه ایران وضع کرده چیست؟ روشن است آمریکا به دنبال بازارهای نفتی برای خود می‌گردد و به همین دلیل است که کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران را کنار می‌زند. بخشی از تحریم‌های ایران بهانه‌ای برای به دست آوردن بازار انرژی جهان است و در زمان ترامپ، نفت موسوم به شِل اویل را که همه با عنوان سند خودکفایی آمریکا در نفت می‌شناختند در سند ملی این کشور به صادرات شِل اویل تبدیل کردند. مشخص است که آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران موفق نخواهد بود به این دلیل که پالایشگاه‌های نفت خام سنگین در چین و هند تنها با نفت ایران سازگار است و به راحتی قابل جایگزین با نفت کشورهای دیگر نیست.
ترامپ همانطور که خبیثانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد ممکن است اکنون دست به حملات انتحاری بزند. ترامپ برای خروج از برجام وعده‌های زیادی داده بود و می‌خواهد برای ریاست جمهوری دور بعد از ایران امتیاز بگیرد. اینکه آمریکا معتقد است صادرات نفت به صفر می‌رسد اینطور نخواهد شد به این دلیل که ایران نیز نمی‌گذارد نفت منطقه صادر شود که در آن صورت ممکن است تنش‌های نظامی به وجود بیاید که این امر موجب افزایش قیمت نفت در جهان می‌شود. به همین دلیل کشورها رایزنی خود را در این زمینه انجام می‌دهند که این اتفاق نیفتد.


دکتر محمدرضا مقدم

معاون سابق وزارت نفت


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها