عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

جایگاه ویژه صنایع غذایی در شرایط تحریم

استفاده روز افزون از مواد شیمیایی به عنوان طعم‌دهنده و نگهدارنده مواد غذایی از دلایل زیاد شدن رادیکال‌های آزاد هستند. هرچه از شهرها دور شویم و در محیط‌های بدون آلودگی‌های شیمیایی و فیزیکی زندگی کنیم و هر قدر از استرس‌های روزمره دور شویم و میزان کالری مصرفی‌مان را متناسب با فعالیت‌های روزانه تنظیم کنیم در واقع مانع از ایجاد انواع رادیکال‌های آزاد در بدنمان می‌شویم. البته مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان عواملی برای افزایش طول عمر از سال‌ها قبل مورد مطالعه بوده است.
کد خبر: ۱۲۰۲۱۵۹

کسانی که در سبد غذایی‌شان میوه و سبزیجات تازه و ماهی بیشتر از گوشت و مرغ است، کمتر به بیماری‌های قلبی و سرطان مبتلا می‌شوند و سالم‌تر زندگی می‌کنند. این نوع رژیم غذایی که به‌عنوان رژیم سبزی-ماهی در علم تغذیه معروف است به بسیاری از افراد که تازه به دیابت، فشار خون یا تنگی عروق کرونر مبتلا شده‌اند، توصیه می‌شود. در واقع در این نوع سبد غذایی، ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، روی و بسیاری از ریز مغذی‌های دیگر موجود است که به عنوان افزایش‌دهنده طول عمر و پیشگیری‌کننده از سرطان، سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و آلزایمر مطرح و اثبات شده‌اند. علت اصلی فایده این نوع رژیم غذایی وجود همین آنتی‌اکسیدان‌ها در آنهاست که می‌توانند با خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد از پیشروی دیابت و اترواسکلروز جلوگیری کنند. در اینجا چند ماده مهم با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و غذاهایی که حاوی آنها هستند، نام برده می‌شود.
ویتامین C: یک ویتامین محلول در آب با خاصیت آنتی‌اکسیدان قوی است. پرتقال و دیگر مرکبات، بروکلی، کلم قرمز، انواع فلفل‌ها، کیوی و گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین ‍C هستند.
سلنیوم: شاید دلیل اصلی این‌که غذاهای دریایی را در زمره غذاهای مفید می‌دانیم همین سلنیوم باشد که در انواع ماهی‌ها و میگو و خرچنگ وجود دارد.
ویتامین E: این ویتامین هم مثل ویتامین C خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و همین طور باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. تفاوت مهم ویتامین E با ویتامین ‍C این است که ‌باید محدود باشد و نباید بی‌رویه مصرف شود. روغن آفتابگردان، روغن ذرت، روغن زیتون، بادام، فندق و نارگیل حاوی ویتامینE هستند.
بتاکاروتن: این ماده نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و در سیب‌زمینی، هویج، اسفناج، کلم پیچ و کدو به فراوانی موجود است.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها