یک کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

عمرالبشیر به‌مرور در دام رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا افتاد

اعتراضات در سودان همچنان ادامه دارد

ساقط کردن دو رئیس در دو روز

«عوض بن عوف» وزیر دفاع سودان که روز پنجشنبه عمر البشیررا برکنار و خود را رئیس شورای نظامی خوانده و سوگند یاد کرده بود تا کشور را طی یک دوره انتقالی رهبری کند، یک روز پس از آن خود نیز استعفا کرد. او که در سخنان روز جمعه خود گفته بود هیچ نقشه‌ای برای مدیریت کشور ندارد و نمی‌خواهد قدرت را در اختیار داشته باشد به دلیل اختلافات درونی ارتش استعفا داد و معاون خود «عبدالفتاح البرهان» را به ریاست شورای انتقالی منصوب کرد. البرهان نیز با ادای سوگند قول داد اوضاع را تحت کنترل درآورد. این درحالی بود که معترضان همچنان در خیابان‌های خارطوم حضور داشته و با قدرت گرفتن نظامیان مخالفت می‌کردند.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۵۶

به گفته سایت النشره لبنان، مخالفان سودانی سه شرط برای پایان دادن به تحصن نامحدود خود در مقابل مقر فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور تعیین کردند. این سه شرط عبارت است از: تضمین روند انتقال فوری قدرت به یک دولت غیرنظامی از طریق شورای رهبری، لغو هر تصمیم خودسرانه اتخاذ شده از سوی رهبرانی که نماینده ملت نیستند و لغو مصونیت مقامات فاسد نظام سابق و محاکمه آنها . در همین حال «جمعیت شاغلین سودان» - که در راس جنبش اعتراضی قرار دارد - کناره‌گیری بن عوف را پیروزی اراده توده ملت خواند. این جنبش همچنین از مردم سودان در تمام شهرک‌ها، محله‌ها، شهرها، روستاهای خارطوم و اقلیم‌های مختلف خواست به خیابان‌ها بیایند و به تحصن خود ادامه دهند. این جمعیت با انتصاب عبدالفتاح البرهان نیز مخالفت کرده است. آنها از نیروهای مسلح خواستند انتقال فوری قدرت به دولت غیرنظامی را بپذیرند .
روزها و شب‌های گذشته خارطوم شاهد جشن مردمی بعد از برکناری البشیر و بن عوف بود. آنها فریاد می‌زدند «طی دو روز دو رئیس را اقط کردیم». پلیس سودان نیز اعلام کرد، در جریان تظاهرات روزهای پنج‌شنبه و چهارشنبه در خارطوم در اثر اصابت گلوله‌های واقعی ۱۶ تن کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در جلسه فوق‌العاده خود پشت درهای بسته که جمعه‌‌شب برگزار شد خواهان تحویل قدرت در سودان به غیرنظامیان شد.
منابع خبری روز گذشته در باره عبدالفتاح البرهان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان نوشتند: او طراح واقعی تغییرات در سودان و سرنگون کردن عمر البشیر به شمار می‌رود. محافل سودانی می‌گویند البرهان هیچ گرایش سیاسی نداشته و اولین کسی بود که به تظاهرکنندگان پیوست. این فرد که به‌خوبی در محافل ارتش سودان شناخته شده است، مجری عملیات بازداشت البشیر و قرار دادن وی در بازداشت خانگی توصیف می‌شود. هنوز روشن نیست که آیا رهبران معترضان خواهند توانست با نظامیان به توافق برسند یا خیر .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها