جام‌جم از آمادگی فعالان اقتصادی برای کمک به مناطق سیل‌زده گزارش می‌دهد

تولیدکنندگان پای کار سیل‌زدگان

وقوع حوادث تلخ سیل در هفته‌های اخیر علاوه بر آنکه موجب آواره شدن ده‌ها هزار نفر از مردم کشورمان شده، هزاران میلیارد تومان هم خسارت به زندگی مردم و ابنیه و زیرساخت‌های شهرها و روستاها وارد آورده است. ارزیابی‌های اولیه میزان خسارت سیل در چندین استان را تا 20 هزار میلیارد تومان هم نشان داده است. در این شرایط، دولت قصد دارد با برداشت از صندوق توسعه ملی بخشی از این خسارات را جبران کند. با این حال، کارشناسان معتقدند که دولت به تنهایی نمی‌تواند خسارات وارده به سیل‌زدگان را جبران کند خصوصاً از لحاظ تعمیر خانه‌های ویران‌شده یا احداث مسکن جدید برای مردم سیل‌زده، همکاری همه مردم و فعالان اقتصادی ضروری است. پیگیری‌های جام جم از تشکل‌ها و فعالان اقتصادی نشان می‌دهد بسیاری از آنها برای رفع بخشی از خسارات وارده، اعلام آمادگی کرده و برخی نیز وارد کار شده‌اند. تا بدین جای کار طبق وعده‌های داده‌شده، سیمان و آهن موردنیاز سیل‌زدگان تقریبا به طور کامل تامین شده و تولیدکنندگان لوازم خانگی هم برای تامین لوازم موردنیاز مردم با قیمت ارزان و با اقساط بلندمدت، اعلام آمادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۰۱۷۲

آهن ارزان برای بازسازی خانه‌ها
محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات به خبرنگار ما گفت: برای بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی اولین محصولی که نیاز داریم آهن است و اتحادیه آهن‌فروشان علاوه بر ارسال کمک‌های مردمی اعم از کالا و کمک‌های نقدی قصد دارد برای کمک به سیل‌زده‌ها آهن را با قیمت کمتری از بازار عرضه کند.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تاکید کرد: زمانی که زلزله سرپل ذهاب اتفاق افتاد اتحادیه آهن پیشقدم شد و برای بازسازی مناطق اقداماتی انجام داد. اکنون نیز آمادگی این اتحادیه برای بازسازی مناطق سیل‌زده اعلام می‌شود.
آزاد با بیان این‌که پیشنهاد‌هایی برای بازسازی مناطق سیل‌زده دادیم افزود: دو پیشنهاد در این زمینه مطرح است که یکی بازسازی یک منطقه خاص است که توسط اصناف انجام شود و دیگری بازسازی و ساخت واحدهای صنفی تخریب شده است و هر کدام که به نتیجه برسد ما برای عمل اقدام می‌کنیم.این مقام صنفی با اشاره به این‌که اصناف برای بازسازی کنار مردم سیل‌زده است، گفت: برای بازسازی مناطق با دولت همکاری لازم به عمل می‌آید تا در کمترین زمان شاهد سروسامان گرفتن خانواده‌های سیل‌زده باشیم.

اصناف پای کار هستند
مجتبی صفایی، سخنگوی اتاق اصناف ایران به همکاری همه بخش‌های صنفی برای کمک به سیل‌زدگان اشاره کرد و به جام جم گفت: صنف‌های مختلف در زمان وقوع سیل به صورت خودجوش کمک‌هایی ارسال کردند که بخشی از آن توسط صنف تودوزی اتومبیل برای دوخت چادرهای مسافرتی برای مسافران، صنف تعمیرکاران شیراز برای تعمیر خودروهای آسیب‌دیده، صنف صافکاران خودرو برای تعمیر بدنه خودروهای خسارت‌دیده ناشی از سیل و صنف نانوایان برای پخت نان و ارسال به مناطق سیل‌زده انجام شده است.صفایی به تجمیع کمک‌ها توسط اتاق اصناف اشاره کرد و افزود: همه بخش‌ها و صنف‌ها کمک‌های خود را با مشورت اتاق اصناف انجام می‌دهند تا اقلام موردنیاز و کمکی که سیل‌زدگان نیازمند هستند به دستشان برسد.سخنگوی اتاق اصناف ایران تاکید کرد: اصناف در همه بخش‌ها در خط مقدم قرار دارند و در زلزله کرمانشاه و مناطق سیل‌زده ایران سنگ تمام گذاشتند و با همین قوت به کار خود ادامه می‌دهند.

طرح بیمه شدن همه خانه‌های مردم
مصطفی زندی، سخنگوی بیمه مرکزی درباره کمک این صنعت به سیل‌زده‌ها گفت: لایحه‌ای در مورد چگونگی جبران خسارت حوادث غیرمترقبه به مجلس فرستاده شد که پس از تصویب آن شورای نگهبان ایراداتی گرفت و این ایرادات رفع شد؛ اما این لایحه هنوز به مرحله نهایی تأیید نرسیده و منتظر تصویب آن برای اجرا هستیم.
زندی به جزئیات این لایحه پرداخت و تصریح کرد: به دلیل این‌که ایران یک کشور حادثه‌خیز است پیشنهادی داده شد که همه خانه‌های کشور تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و نحوه پرداخت نیز در سال اول 10 درصد توسط مردم و 90 درصد توسط دولت باشد که طی ده سال این رقم توسط مردم از طریق قبوض گاز پرداخت شود.
به گفته وی، هنوز این لایحه به مرحله نهایی نرسیده و اگر تصویب شود بهترین کمک به مردم ایران برای مقابله با حوادث غیرمترقبه است.
سخنگوی بیمه مرکزی در مورد کمک‌های کارکنان صنعت بیمه به سیل‌زدگان گفت: پیشنهادی مبنی بر اختصاص یک روز حقوق یا بیشتر به سیل‌زدگان مطرح شد که کارکنان صنعت بیمه از این طرح استقبال کردند و کمک‌ها پس از جمع‌آوری به‌حساب هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران واریز خواهد شد.

فروش لوازم خانگی با 36 قسط
حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مورد کمک این بخش به سیل‌زده‌ها به خبرنگار ما توضیح داد: اکنون برخی شرکت‌ها کانکس‌هایی را به‌عنوان اتاق تلویزیون طراحی کرده‌اند تا خانواده‌ها بتوانند برای تماشای تلویزیون از این کانکس‌ها بهره ببرند. همچنین اتاق‌هایی به‌عنوان اتاق لباسشویی و اتاق پخت‌وپز که ماشین لباسشویی و اجاق‌گاز در آنها قرار گرفته به مناطق سیل‌زده ارسال‌شده تا خانواده‌ها بتوانند از این امکانات استفاده کنند.
وی به تجربه زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در زلزله کرمانشاه این اقدامات را انجام داده و باتجربه خوبی که کسب کرده قصد انجام این اقدامات را در مناطق سیل‌زده دارد. همچنین افرادی که لوازم خانگی اسنوا داشته باشند محصولاتشان به صورت رایگان تعمیر خواهد شد.
سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی قصد دارند محصولات خود را با 36 قسط به خانواده‌های سیل‌زده عرضه کنند. از سوی دیگر این شرکت‌ها با همکاری چند بانک تصمیم به پرداخت وام 4درصد گرفته‌اند و اقدامات نهایی در همان کمپ‌های مستقر برای بررسی در منطقه صورت می‌گیرد.

بنیاد مستضعفان، سیمان مناطق سیل‌زده را تامین می‌کند
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: طبق مصوبه هیات امنای بنیاد مستضعفان، سیمان رایگان برای احداث منازل مسکونی مناطق سیل‌زده کشور از سوی این بنیاد تامین و اهدا می‌شود.
به گزارش ایرنا، محمد سعیدی‌کیا گفت: بنیاد مستضعفان در صورت نیاز علاوه بر تامین سیمان رایگان در سایر اقلام مثل تخریب و تعمیر منازل مسکونی ورود می‌کند.
وی افزود: در جریان زلزله کرمانشاه، 210 هزار تن سیمان رایگان به مناطق آسیب‌زده ارسال شد و تاکنون به استان سیل‌زده ایلام نیز 7000 تن داده شده است.
رئیس بنیاد مستضعفان یادآور شد: همچنین مخارج خانوارهای دارای دو معلول یا بیشتر فاقد منزل از سوی بنیاد مستضعفان تامین و شیرخشک سه‌قلوها و بیشتر به مدت دو سال تامین و در صورت امکان برای این بچه‌ها مسکن نیز تهیه می‌شود.
رئیس بنیاد مستضعفان افزود: در مناطق روستایی نقاط محروم، این بنیاد در قالب وام‌های یارانه‌ای زمینه اشتغال ساکنان روستاها را با استفاده از طرح‌های کارشناسی شده خود روستاییان و با توجه به ظرفیت و موقعیت منطقه فراهم آورده است. سعیدی‌کیا یکی از اهداف بنیاد مستضعفان را ترغیب مردم مناطق روستایی به پس‌انداز مالی ذکر کرد و گفت: مردم روستاها با تشکیل تعاونی‌های خرد به جمع‌آوری و جذب سرمایه می‌پردازند و بنیاد نیز برابر آورده تعاونی‌ها به آنها اعتبار مالی تزریق می‌کند.

کمک اتاق بازرگانی به سیل‌زده‌ها
دکتر حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره کمک اتاق بازرگانی به سیل‌زدگان گفت: علاوه بر کمک‌های نقدی و کالایی، طی روزهای اولیه وقوع سیل برخی اعضای اتاق بازرگانی که در زمینه تولید مواد غذایی، لوازم بهداشتی و مایحتاج روزانه خانوار فعالیت دارند، تقبل کردند بخشی از نیاز سیل‌زدگان را تامین کنند.
وی افزود: از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان اتاق بازرگانی که در زمینه تولید فرش و لوازم خانگی مشغولند، اعلام کردند بخشی از نیاز سیل‌زدگان را در این زمینه مرتفع خواهند کرد.
سلاح ورزی به اقدام دیگر اتاق بازرگانی برای کمک به سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: بازسازی مدارس و مراکز آموزشی بخش دیگری از کمک‌های اعضای اتاق بازرگانی به مناطق سیل‌زده است.

ارسال پوشاک به مناطق سیل‌زده
ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک نیز در همین رابطه گفت: یک روز بعد از وقوع سیل در استان گلستان اتاق اصناف به سرعت ستاد کمک‌رسانی تشکیل داد و در بدو امر مبلغ 200 میلیون ریال به هلال احمر برای کمک به سیل‌زدگان اختصاص پیدا کرد.
وی افزود: روز هفدهم فروردین از طریق سازمان هلال احمر اطلاعیه‌ای دادیم مبنی بر اعطای کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردمی که با واسطه‌گری اتحادیه انجام شد و بلافاصله بسیاری از شهروندان از این امر استقبال کردند.
رئیس اتحادیه پوشاک اظهار کرد: به همین دلیل محل‌هایی برای جمع‌آوری پوشاک در بسیاری از مناطق تهران ایجاد شد که توسط اتحادیه جمع‌آوری و به هلال احمر تحویل داده می‌شود، ضمن این‌که در استان‌های گلستان، کرمانشاه و خوزستان تقاضای پوشاک کرده‌اند به همین دلیل تا روز جمعه پوشاک‌ها جمع‌آوری و بسته‌بندی و به استان‌های مقصد فرستاده خواهد شد.

کمک تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه به سیل‌زدگان
فریدون نصیری، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان لوازم آشپزخانه در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح کرد: اعضای این اتحادیه به صورت شخصی کمک‌های نقدی زیادی به سیل‌زدگان کرده‌اند ولی در اولین جلسه‌ای که بعد از عید نوروز انجام دادیم، تصمیم گرفته شد اقدامات اساسی برای کمک به سیل‌زدگان عزیز استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان صورت گیرد.

تمام خانه‌هایی که در مسیر رودها و حریم طغیانی قرار دارند باید جابه‌جا شوند
وزیر راه و شهرسازی از ورود شورای عالی شهرسازی و معماری به ساخت‌وساز حریم رودخانه‌ها خبر داد.
به گزارش تسنیم، محمد اسلامی بیان کرد: یک ملاحظه جدی و قاطع وجود دارد و آن این‌که تمام کسانی که در مسیر رودها و حریم طغیانی قرار دارند باید جابه‌جا شوند. در همین زمینه از استانداران و تمام دستگاه‌های استانی خواهش داریم این جابه‌جایی‌ها صورت گرفته و به یک نقطه امن و بالادستی منتقل شوند تا دیگر شاهد خسارات مجدد نباشیم.
اسلامی تاکید کرد: همه این موارد در دستور کار است و در مورد بحث شهرسازی هم مطالعات در اولین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص شهرهایی که آسیب دیده‌اند آغاز خواهد شد و با حضور دستگاه‌های مربوط تصمیمات جدید گرفته می‌شود.
در ملاحظات شهرسازی باید به این نکته دقت شود که از دوره خشکسالی عبور کرده‌ایم و زمین‌هایی که آب باید از آنها عبور کند را آزاد کنیم. در طرح‌های جامع این موارد لحاظ شده تا در شهرسازی بتوانیم با لحاظ کردن این دبی جدید که دریافت کردیم شهرهای مصون از آسیب را پایه‌گذاری کنیم.

مقصد کمک‌های اتحادیه فرش
محمدرضا کمالی، عضو اتحادیه سراسری فرش دستباف در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اتحادیه فرش برای کمک به سیل‌زدگان اخیر کمک لازم را انجام داده و کمک‌های خود را به هلال احمر تحویل داده است.
وی افزود: به‌جز کمک نقدی، فرش‌های شش متری، موکت رل و قطعه‌ای جزو اقلامی بوده‌اند که اتحادیه فرش ماشینی برای سیل‌زدگان فرستاده است.
کمالی در ادامه اظهار کرد: با وجود این کمک‌های جدیدی نیز به سیل‌زدگان در آینده خواهیم کرد و مستقیما به هلال احمر و کمیته امداد خواهیم فرستاد.
رئیس اتحادیه فرش ماشینی در پایان گفت: بخش عمده‌ای از کمک‌ها به استان گلستان اختصاص پیدا کرد و هم‌اکنون نیز کمک‌های اتحادیه به استان خوزستان در حال ارسال است، این در حالی است که بسیاری از کارخانه‌داران خود نیز کمک‌های نقدی به این امر اختصاص داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها