در جلسه پرحاشیه نقد و بررسی برنامه عصر جدید مطرح شد؛

عصر جدید، جهشی نوین در حوزه سرگرمی

عصر جدید این روزها حسابی گل کرده است؛ شمه‌ای از این گل کردن را می‌توان در بازتاب گسترده این برنامه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دید و حتی رد آن را در میان گفت‌وگوهای روزمره اطرافیان‌مان نیز دنبال کرد.
کد خبر: ۱۲۰۰۰۲۰

همزمان با اوج گرفتن محبوبیت برنامه، صدای منتقدان هم شنیده می‌شود و حال مدتی است پرسش‌هایی در مورد سازوکار گزینش شرکت‌کنندگان این برنامه مطرح می‌شود. قصه بیشتر از حضور فاطمه رادمنش، بازیگر تئاتر در برنامه و اجرای تاثیرگذار او آغاز شد. بسیاری، حضور او به عنوان یک بازیگر حرفه‌ای را- که تا کنون جوایزی را نیز به‌دست آورده است - خلاف رسم یک شوی استعدادیابی دانستند. به زعم این گروه، عصر جدید باید صحنه‌ای برای معرفی استعدادهای مهجور باشد، نه رقابت نابرابر میان آنان و حرفه‌ای‌های شناخته شده! عوامل برنامه در پاسخ به این حرف و حدیث‌ها، دلایل خود را مطرح می‌کنند و می‌گویند این روند از ابتدای برنامه حاکم بوده، اما جالب آن‌که صدای منتقدان تنها در برخی قسمت‌ها و در واکنش به بعضی شرکت‌کنندگان و موضوعات بلند می‌شود.
در پاسخ به این انتقادات رادمنش، شرکت‌کننده این برنامه گفته است که در تمام مسابقات استعدادیابی دنیا حدود 60 درصد شرکت‌کنندگان را حرفه‌ای‌ها تشکیل می‌دهند. کسانی که در کار خود شناخته شده و نسبتا موفق هستند اما هرگز نتوانستند مخاطبان میلیونی تلویزیون را داشته باشند و در واقع با حضور در چنین برنامه‌هایی سعی دارند نظر طیف وسیع بینندگان قاب جادو را به خود جلب کنند تا بیش از پیش دیده شوند. عوامل برنامه هم در پاسخ نقل می‌کنند: ستون اصلی بنای عصر‌جدید استعدادیابی است ولی گاهی افراد و گروه‌هایی که کارهای نمایشی انجام می‌دهند اما به اندازه کافی دیده نشدند نیز در برنامه حضور پیدا می‌کنند. فاطمه رادمنش را پیش از این چند نفر می‌شناختند؟ و امروز او چقدر دیده شده است؟
عوامل از دیگر مصادیق محبوب برنامه در این مورد را‌ حضور آن قهوه‌چی طناز می‌دانند. کسی که یک استعداد جوان نبود و قطعا در این سال‌ها توانایی او دیده شده است، اما نه به اندازه دیده‌شدن در عصر جدید. حضور او در برنامه به همان بخش نمایشی عصر جدید و فراهم کردن فرصت دیده شدن برای افراد بازمی‌گردد. با این نگاه و با مرور شرکت‌کنندگانی که تا امروز مهمان عصر جدید بودند، می‌توان مصداق‌های دیگری هم یافت؛ مثل شعبده‌بازهایی که به برنامه آمدند و پیش از این هم در مکان‌های دیگر به اجرای برنامه پرداخته بودند اما با این برنامه نه در دامنه محدود اطرافیانشان بلکه به صورت گسترده دیده شدند و مسیر تازه‌ای رو به آنان گشوده شد. این همان چیزی است که به گفته دست‌اندرکاران عصر جدید در شعار برنامه هم لحاظ شده و گفته می‌شود: عصر جدید علاوه بر استعدادیابی، جایی است برای دیده شدن.

لیلا باباصفری

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها