یک کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

عمرالبشیر به‌مرور در دام رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا افتاد

ارتش سودان بعد از آن‌که معترضان توانستند برای اولین بار خودشان را به نزدیکی‌های کاخ ریاست‌جمهوری برسانند، در شهر خارطوم مقررات منع آمد و شد اعلام کرد. به گزارش العالم، رسانه‌ها گزارش داده بودند معترضانِ مخالف با عمر البشیر، رئیس‌جمهور سودان در خارطوم برای اولین بار خودشان را به مقر ارتش رساندند. محل اسکان رئیس‌جمهور سودان فاصله چندانی با این مکان ندارد. در همین حال نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرده و چند نفر را دستگیر کردند. ارتش تا‌کنون در اعترضات دخالت نکرده است.
کد خبر: ۱۱۹۹۸۴۴


تظاهر‌کنندگان با سردادن شعارهایی خواستار پیوستن ارتش به مردم برای سرنگونی دولت سودان شدند. تظاهرات در سودان در ابتدا در اعتراض به مسائل اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی آغاز شد، اما معترضان اکنون خواستار کناره‌گیری عمر البشیر از قدرت هستند. روز شنبه گذشته نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند و چند نفر را بازداشت کردند، اما با وجود این هزاران تظاهر‌کننده توانستند برای نخستین بار خود را مقابل مقر فرماندهی ارتش برسانند که فاصله چندانی با کاخ ریاست جمهوری ندارد. این تظاهرات به مناسبت سی و چهارمین سالگرد کودتای سودان برگزار شد که طی آن جعفر نیمیری، رئیس‌جمهور وقت سقوط کرد.
انجمن صنفی متخصصان سودان که متشکل از کانون‌های وکلا و پزشکان این کشور است از گروه‌های اصلی ترتیب‌دهنده این اعتراضات بوده است. پزشکان سودانی نیز در جریان چهار ماه گذشته به رهبران اصلی اعتراضات این کشور بدل شدند و به همین علت هم هدف سرکوب‌های مقام‌ها و نهادهای امنیتی قرار گرفتند. دو ماه پس از آغاز اعتراضات در ماه دسامبر سال گذشته، بسیاری امیدوار شدند عمرالبشیر آماده استعفا و کناره‌گیری از قدرت باشد اما رئیس‌جمهور سودان با اعلام وضعیت فوق‌العاده به اختیارات خود برای مقابله با معترضان افزود. عمر البشیر حدود ۲۰ سال است در راس قدرت باقی مانده است. به گزارش دیدبان حقوق‌بشر از زمان آغاز اعتراضات ۵۱ نفر کشته شده‌اند، هر چند دولت سودان آمار کشته‌شدگان را ۳۱ نفر می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها