راهکارهای مختلفی برای رونق تولید وجود دارد، اما هماهنگی مجلس، قوه قضاییه و دولت پیش‌شرط رونق تولید است، اما برخی دستگاه‌ها باید پیشقدم شوند که سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در صدر تصمیم‌گیری اقتصادی قرار دارند.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۲۴

نقش پول در اقتصاد مانند خون در بدن انسان است. بانک مرکزی سیاستگذار بخش پولی است و می‌تواند پول را به بخش‌های مختلف اقتصاد تزریق کند و اگر در این زمینه همکاری سایر دستگاه‌ها نبوده یا ضعفی وجود داشته باشد خون به همه بخش‌ها نمی‌رسد و بخش‌ها یکی یکی از کار می‌افتند.
برای تولید باید انگیزه ایجاد کنیم، قانون کار اولین بخشی است که باید برای حمایت از رونق تولید اصلاح شود تا کارفرمایان بتوانند با خیال راحت‌تری برای تولید برنامه‌ریزی کنند.
سال‌هاست که بحث‌های مربوط به رونق تولید بیان می‌شود، اما در حد حرف باقی می‌ماند و کار اجرایی صورت نمی‌گیرد. مجلس مانند موتور قانون‌سازی در این زمینه فقط قانون تولید می‌کند و در پایان هر سال هم دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور گزارش‌هایی را ارائه می‌کنند که چه شد و چه نشد. برای رسیدن به رونق تولید باید کاری فراتر از این اقدامات انجام شود.
ترکیه هم مانند ایران تحریم شد اما بعد از سقوط ارزش لیر دوباره توانست اقتصاد خود را احیا کند. همه دستگاه‌های کشور ترکیه برای بازگشت اقتصاد به شرایط قبل از تحریم تلاش کردند و نتیجه مطلوبی را هم گرفتند، اما در ایران هنوز درک هماهنگی وجود ندارد و اقدامات به صورت جزیره‌ای انجام می‌شود.
مدت زمان صدور مجوز برای تولیدکننده باید به کمتر از یک هفته برسد، اما اکنون یک تولیدکننده برای این‌که به کشور خدمت کند علاوه بر پرداخت هزینه‌های زیاد باید دوندگی زیادی در دستگاه‌های مختلف برای دریافت مجوز انجام دهد.

دکتر فتح‌ا... تاری

اقتصاد دان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها