مروری بر مواضع و بیانات رهبر انقلاب در ایام نوروز

سال فرصت‌ها و گشایش‌ها

سال 98 از سوی رهبر انقلاب، سال رونق تولید ملی نامگذاری شده است. ایشان در پیام نوروزی و بیاناتی که در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی داشتند، لازمه‌های تحقق این شعار را تبیین فرمودند. ایشان با توجه به بارندگی‌ها و سیل اخیر در برخی شهرها و مناطق کشورمان، جلسه‌ای ویژه را در این زمینه با مسؤولان برگزار و بر‌ضرورت امدادرسانی سریع‌تر به مناطق سیل‌زده تاکید کردند. این تاکید در بیانات رهبر انقلاب در دیدار عید مبعث نیز تکرار شد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین روز پنجشنبه گذشته در حکمی، حجت‌الاسلام مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب‌کردند. در شماره امروز، گزیده‌هایی از سخنان رهبر انقلاب در ایام نوروز را مرور کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۱۹۹۳۵۴

رهبر انقلاب در اجتماع پرشور زائران و مجاوران حرم رضوی تبیین کردند
مربع راهبردی 98

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال نو در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی، سال ۹۸ را سال فرصت‌ها خواندند و سخنان خود در این مراسم را به چهار موضوعِ مسائل مربوط به سال ۹۸، مسائل جمهوری اسلامی با دولت‌های غربی، مساله اقتصاد و شعار رونق تولید و سخنی با جوانان عزیز درباره کشور و انقلاب و آینده اختصاص دادند.
راه تبدیل تحریم به فرصت
ایشان در خصوص موضوع اول گفتند: برخی گویندگان و نویسندگان سال ۹۸ را سال تهدیدها خوانده‌اند در حالی که من مطلقا این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی سال فرصت‌ها و سال امکانات و گشایش برای ملت ایران خواهد بود.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در تبیین این نکته که سال ۹۸ سال فرصت‌ها است، گفتند: مشکل عمده کشور، «مشکل اقتصادی و مساله معیشت قشرهای ضعیف» است که بخشی از این مشکل ناشی از تحریم‌های اروپا و آمریکاست و بخش دیگرِ آن به نقایص درونی و ضعف‌های مدیریتی بازمی‌گردد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: هم تحریم می‌تواند برای کشور به فرصت تبدیل شود و هم مشاهده ضعف‌ها و نقایص، تجربه‌ای گرانبها برای آینده و برای مدیریت سال‌های بعد کشور ایجاد خواهد کرد.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای از تجربه دوران دفاع مقدس و خودداری قدرت‌های مادی شرق و غرب از دراختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات دفاعی به ایران به‌عنوان تجربه‌ای عینی یاد و خاطرنشان کردند: آن تجربه سخت و محدودیت‌ها موجب شد جوانان با کار و ابتکار، وابستگی نظامی کشور را به بیگانه تغییر دهند، به طوری که امروز امکانات دفاعی ایران از تقریباً همه کشورهای منطقه بهتر و برتر است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته دشمنان نیز به برتری دفاعی ایران اعتراف و تلاش دارند آن را وسیله فشار قرار دهند، اما این اتفاق نخواهد افتاد و جمهوری اسلامی به کوری چشم آنها تقویت بنیه دفاعی خود را ادامه خواهد داد.
اروپایی‌ها در قضیه برجام از پشت خنجر زدند
رهبر انقلاب اسلامی در محور دوم سخنانشان یعنی «مواجهه دولت‌های غربی با ایران» تأکید کردند: تنها راه رسیدن به مرحله بازدارندگی اقتصادی، قطع امید از کمک و همراهی غربی‌ها است.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: در قضیه برجام که قراردادی میان ایران و شش کشور بود، بعد از خروج طرف آمریکایی، اروپایی‌ها باید در مقابل آمریکا می‌ایستادند و ضمن پایبندی به تعهدات خود، تحریم‌ها را برمی‌داشتند که تاکنون ایستادگی نکرده‌اند. آنها دائما به ایران نیز توصیه می‌کنند که در برجام بماند ولی خودشان عملا از برجام خارج شده‌اند، زیرا تحریم‌های جدیدی را ضد ایران وضع کردند.
ایشان به موضوع ایجاد کانال مالی میان ایران و اروپا نیز اشاره کردند و گفتند: این کانال مالی بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است و هیچ معنایی ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که میان وظایف اروپایی‌ها در برجام با آنچه انجام می‌دهند، زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد، تأکید کردند: اروپایی‌ها در قضیه برجام نیز از پشت خنجر زدند.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با تأکید بر این‌که حکومت سعودی، «بدترین حکومت منطقه، مستبد، دیکتاتور، ظالم، فاسد و وابسته» است، خاطرنشان کردند: غربی‌ها برای چنین حکومتی، امکانات هسته‌ای و مراکز تولید موشک فراهم می‌کنند زیرا حکومت سعودی وابسته به آنها است.
رهبر انقلاب اسلامی در عین حال خاطرنشان کردند: البته از ساخت مراکز هسته‌ای و موشکی برای حکومت سعودی ناراحت نمی‌شویم زیرا این مراکز در آینده نه‌چندان دور به فضل الهی به دست مجاهدان اسلامی خواهد افتاد.
ایشان افزودند: یک نمونه از شرارت‌های آمریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت‌های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟
رهبر انقلاب اسلامی خطاب به مسؤولان تأکید کردند: با کشورهای مختلف ارتباط داشته باشید ولی طرف خود را بشناسید تا با لبخند و ترفند و سخن دروغ آنها، راه را اشتباه نروید.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتند: البته مسؤولان دولتی ما «امروز» به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان با غربی‌ها در یک مسیر حرکت کرد که امیدواریم در آینده رفتارها و برخوردهای این مسؤولان با غربی‌ها، بر اثر این فهم جدید، تفاوت پیدا کند.
کار مجاهدانه و عالمانه
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای محور سوم سخنان خود را با این سؤال مهم آغاز کردند که اگر نمی‌توان به غرب اعتماد کرد برای رونق اقتصاد ایران باید چه کار کرد؟
پاسخ ایشان به این سوال در «کار مجاهدانه و عالمانه» خلاصه می‌شد.
رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: با تنبلی و کم انگیزگی، مسائل اقتصادی حل نمی‌شود، باید ویژگی‌های کار جهادی یعنی تلاش خستگی‌ناپذیر و مخلصانه را با کار عالمانه و منطبق بر موازین دقیق علمی توأم کرد تا مدیریت‌های با سواد، کارآمد و جهادی در مسائل اقتصادی تصمیم گیری و اقدام کنند که اگر این چنین شود قطعا اقتصاد ایران شکوفا خواهد شد.
ایشان عملکرد برخی دستگاه‌ها از جمله در بخش‌های کشاورزی، آب، خاک و مسائل زیربنایی را خوب دانستند، اما افزودند: در برخی بخش‌ها رخوت وجود دارد و کارها با تعلل و تأخیر انجام می‌شود؛ به عنوان مثال چند سال است لایحه دولت برای اصلاح امور بانکی هنوز به مجلس نرفته است.
رهبر انقلاب اسلامی تشویق بخش‌های با کارکرد مناسب و تذکر به بخش‌های مبتلا به تعلل را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: بنده وقتی مسائل را در جمع‌های عمومی مطرح می‌کنم که قبل از آن بارها به مسؤولان تذکر داده‌ام.
سخنی با جوانان
بخش آخر سخنان رهبر انقلاب اسلامی در جمع زائران و مجاوران رضوی به بیان نکاتی خطاب به مردم به‌ویژه جوانان اختصاص داشت.
ایشان با ابراز خرسندی از تجاوب و پاسخ مثبت نخبگان، جوانان، دانشجویان، روحانیان و طلاب به مفاد بیانیه گام دوم (که اواخر بهمن صادر کردند) افزودند: این مساله نشان می‌دهد در کشور به خصوص در میان جوانان آمادگی برای تلاش در زمینه تحقق این بیانیه وجود دارد و مسؤولان باید از این ظرفیت استفاده کنند

سال 98، سال رونق تولید ملی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز و میلاد مسعود امیرمؤمنان حضرت علی علیه‌السلام به هم‌میهنان عزیز بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان، و با آرزوی سالی توأم با شادی، سعادت، سلامت جسمی و توفیقات روزافزون مادی و معنوی برای ملت ایران، سال جدید را سال «رونق‌تولید» نامگذاری کردند.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بخشی از این پیام با تأکید مجدد بر این‌که اولویت و مساله فوری و جدی کشور، مساله اقتصاد است، از «کاهش ارزش پول ملی» قدرت خرید مردم و کم‌کاری یا تعطیلی بعضی کارخانجات به‌عنوان مشکلات مهم اقتصاد کشور یاد و تأکید کردند: بر اساس مطالعه و همچنین نظرات کارشناسان، کلید حل همه این مشکلات توسعه تولید ملی است.رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استقبال مردم از شعار سال ۹۷ یعنی حمایت از کالای ایرانی و آثار مثبت آن، افزودند: امسال، مساله محوری و اصلی، مساله تولید است، زیرا اگر تولید جریان یابد، هم مشکلات معیشتی و اشتغال حل می‌شود، هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند، بنابراین من شعار امسال را رونق تولید قرار دادم.
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همگان را به تلاش برای رونق تولید در کشور فراخواندند و ابراز امیدواری کردند با گسترش چشمگیر و محسوس این تلاش در طول سال، مشکل اقتصادی در مسیر حل شدن قرار بگیرد

جلسه ویژه بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه‌شنبه، 13فروردین در جلسه‌ای ویژه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای دولت، رئیس ستادکل نیروهای مسلح و فرماندهان کل ارتش و سپاه، فرماندهان نیروهای زمینی، دریایی، نیروی انتظامی و بسیج، مسؤولان ستاد مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی و کمک‌رسان، ضمن دریافت گزارش از مسؤولان اجرایی و نظامی درخصوص آخرین وضعیت مناطق آسیب دیده از سیل و اقدامات انجام‌شده برای اسکان سیل‌زدگان، رسیدگی به مشکلات مردم و تصمیم‌های اتخاذ‌شده به منظور جبران خسارات در بخش‌های مسکن، کشاورزی، دامداری، زیرساخت‌ها و همچنین روند کنترل شرایط روزهای آینده در برخی استان‌ها گفتند: خدمات‌رسانی، هماهنگی بخش‌های مختلف و شور و شوق کمک رسانی و روحیه بسیج‌شوندگی مردم در حادثه اخیر سیل در چند استان بسیار برجسته بود، اما باید همه تصمیم‌ها و اقدامات لازم به‌صورت جدی پیگیری شود و تا رفع مشکلات و آلام مردم آسیب‌دیده ادامه یابد.
ایشان در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از دستگاه‌های مختلف خاطرنشان کردند: در قضیه سیل اخیر صدا و سیما انصافا عملکرد خوبی داشت.

کار اصلی، بازسازی ویرانی‌های سیل است
در خجسته سالروز عید مبعث، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسؤولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم، بعثت انبیاء را یک حرکت عظیم برای ایجاد تمدن نوین با دو ویژگی «عبودیت الهی» و «مبارزه با کفر و طاغوت» خواندند و با تأکید بر این‌که بعثت پیامبر اکرم (ص)، جامع ترین، کامل‌ترین و ماندگارترین بعثت‌ها است، گفتند: امروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ادامه بعثت پیامبر اعظم(ص) است و وعده خدا، پیروزی جبهه حق در مصاف توحید و طاغوت است. رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه سیل در برخی استان‌های کشور و مشکلات ناشی از آن و همچنین تلفات و خسارات سیل افزودند: در این حادثه، تلاش مردم و روحیه همبستگی و بسیج شوندگی در میان آنان، بسیار خوب بود و ملت ایران جانانه وارد میدان شدند و کمک‌کار مسؤولان بودند و مسؤولان نیز با همین پشتیبانی مردمی و با اتفاق کلمه توانستند اقدامات ابتدایی را انجام دهند. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با تأکید بر این‌که هنوز کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل‌زده باقی مانده است، خاطرنشان کردند: به مسؤولان تأکید کرده‌ام که کارهای اصلی یعنی بازسازی ویرانی‌ها و جبران خسارت‌ها از این به بعد است و باید این خسارات و صدمات جبران شود.

انتصاب حجت‌‌الاسلام مروی به تولیت آستان قدس رضوی
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌ا... الرحمن الرحیم
جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ احمد مروی دامت برکاته
توفیق خدمتگزاری در آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج ابی‌الحسن الرضا علیه آلاف التحیه و الثنا، فوزی عظیم و کرامتی بزرگ است که شایسته است برخوردارشوندگان از آن، خدای سبحان را پیوسته از عمق جان سپاس گویند و اکنون که جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای رئیسی پس از دوره خدمت پر تلاش و پر ثمر و پایه‌گذاری کارهای ماندگار در این آستان با کرامت، به مسؤولیت مهم دیگری منصوب شده‌اند جنابعالی را که پرورش یافته این دیار و بهره‌گرفته از برکات آن می‌باشید و مراتب امانت و تقوای جنابعالی در دوره همکاری طولانی به اثبات رسیده است، به تولیت و خدمتگزاری این درگاه با عظمت منصوب می‌کنم و توجه آن جناب را به نکاتی معطوف می‌سازم.
اولا لازم می‌دانم همه نکات مذکور در حکم جناب آقای رئیسی را به جنابعالی نیز یادآوری کنم. اغتنام فرصت این خدمت و صرف همه توش و توان خود در آن، خدمت به زائران و مجاوران به‌ویژه ضعیفان و نیازمندان، بهره‌گیری از ظرفیت فرهنگی آستان قدس، نگهبانی و مراقبت از گنجینه منحصربه‌فرد هنر معماری و خطاطی و تزئین به کار رفته در مجموعه بناها و فضاها، حفاظت از موقوفات گسترده و غنی، ساماندهی بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی و سرانجام، بهره‌مندی از روحانیت این خورشید فروزان، با اخلاص و مجاهدتی که به کار خواهید برد در شمار این توصیه‌ها است.
ثانیا حضور و همکاری آستان قدس در کنار حوزه علمیه و روحانیت معظّم مشهد مقدس را موکدا توصیه می‌کنم.
ثالثا همکاری با مدیریت‌های دولتی و کمک به آنان به نحو مقتضی توصیه دیگر اینجانب است.
رابعا بهره‌گیری از کارشناسان متدین و انقلابی در بخش‌های گوناگون سفارش موکد دیگری است که همواره تکرار شده است.
در پایان مزید توفیقات جنابعالی را از خداوند سبحان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای / ۱۰ فروردین ۱۳۹۸

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها