عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اجلاس ورشو نشان دهنده افزایش روزافزون هزینه‌ دشمنی با ایران است

بررسی ابعاد حمله تروریستی به اتوبوس پرسنل سپاه در گفت‌وگو بامسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل

ردپای سعودی در جنایت خاش

چهارشنبه‌شب همزمان با گردهمایی جمعی از حامیان تروریست‌ها در نشست ضدایرانی ورشو، برخی از وابستگان رژیم صهیونیستی و آمریکا در حمله تروریستی به یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین(ع) اصفهان در جاده خاش ـ زاهدان ۲۷ نفر از نیروهای سپاه پاسداران را به شهادت رساندند و در این حادثه 12 نفر از رزمندگان مجروح شدند. در روزهای گذشته درباره ابعاد این حادثه تروریستی و دست‌های پشت پرده این جنایت، تحلیل‌های مختلفی شده است به ویژه این‌که این اقدام تروریستی در آستانه سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به پاکستان صورت گرفته است؛ سفر پر ریخت و پاشی که از چند هفته قبل مقدمات آن آغاز شده و 1100 نفر، ولیعهد عربستان را در این سفر همراهی می‌کنند.با مسعود اسداللهی، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره ابعاد جنایت تروریست‌ها در خاش و پشت‌پرده‌های این جنایت گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۱۹۲۲۰۳

جنایت تروریستی خاش به‌لحاظ عملیاتی مشابه اقداماتی بود که پیش از این هم از سوی تروریست‌ها انجام شده بود. درباره ریشه‌های این‌گونه عملیات‌ها توضیح دهید؟
این نوع عملیات که مشابه آن توسط نیروهای تکفیری و همانند آنها در سوریه و عراق و بسیاری از نقاط منطقه مشاهده می‌شود توسط گروهی موسوم به جیش‌العدل که البته ربطی هم به عدالت ندارند انجام شد. وضعیت جغرافیایی و سیاسی در نقطه مرزی بین ایران و پاکستان همچنین نفوذ تفکر وهابی در آن مناطق، زمینه را برای نفوذ عربستان و حتی امارات آماده کرده تا عده‌ای مزدور را برای این نوع عملیات اقناع، ترغیب یا وادار کنند.
در ضمن بن سلمان به صراحت اعلام کرده که عربستان می‌خواهد جنگ را به داخل ایران بکشاند و در ادامه این نوع اظهارات شاهد عملیاتی در خوزستان و در مراسم سالگرد دفاع مقدس و حمله عوامل تکفیری به رژه نیروهای نظامی کشور بودیم. همچنین حمله دیگری به دو مامور نیروی انتظامی و شهادت آنها در ماهشهر اتفاق افتاد که می‌توان همه اینها را در چارچوب راهبرد کلی
بن سلمان علیه کشورمان عنوان کرد.
البته این نوع اقدامات مذبوحانه بوده و جنگی نیست. چرا که انجام این نوع عملیات تروریستی و بمب‌گذاری یک ماشین و منفجر کردن آن کار دشواری محسوب نشده و از نظر نظامی نیز عملیات پیچیده و دارای ارزش فوق‌العاده‌ای که نشان دهند توانایی بالای یک گروه باشد، نیست. به‌ویژه این‌که آنها در مناطق مسکونی شهرها دست به این نوع اقدامات می‌زنند و این در حالی است که در هر شهری می‌توان هدف در نظر گرفت و حمله کرد.
این حادثه تروریستی دو روز بعد از 22 بهمن و همزمان با نشست ضد‌ایرانی ورشو بود. آیا این همزمانی‌ها اتفاقی بود؟
همزمانی این حادثه تروریستی با کنفرانس ورشو (که از ابتدا شکست‌خورده بود) پیامی از سوی عربستان برای کنفرانس بود که باید با ایران این‌گونه برخورد کرد. عربستان قصد داشت نشان دهد می‌تواند چنین عملیاتی علیه ایران انجام دهد هر چند به صراحت این موضوع را اعلام نکرده، اما همه در منطقه می‌دانند عربستان پشت این نوع تحرکات علیه ایران است. بنابراین انجام این حادثه تروریستی همزمان با برگزاری کنفرانس ورشو تصادفی نیست. هر چند که این حادثه تروریستی حداقل در مجامع بین‌المللی همچنین از سوی کشورهای اروپایی به شدت محکوم شد، اما در عین حال برای ترامپ و دولت افراطی آن چندان مهم نیست و می‌خواهند به هر وسیله‌ای ایران را تحت فشار قرار دهند. در هر صورت قطعا این نوع اقدامات تروریستی پاسخ قاطع ایران را در پی خواهد داشت که مسؤولان در مورد نوع و زمان آن باید تصمیم بگیرند.
ولیعهد عربستان در یک تور آسیایی، عازم پاکستان است. روابط پاکستان و عربستان چقدر در شکل‌گیری این گونه حرکت‌های تروریستی نقش دارد؟
طی چند ماه گذشته شاهد انتخاب و به قدرت رسیدن فرد جدیدی خارج از سیاستمداران سنتی پاکستان بودیم. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در ابتدای انتخابش اظهارات مثبتی در مورد روابط با ایران به عنوان کشور همسایه داشت. در ضمن اصولا در استراتژی نظامی پاکستان رابطه با ایران بسیار مهم تلقی می‌شود،
چرا که این کشور به علت دشمنی‌های تاریخی با هند و به‌ویژه کشمیر،هند را خطری برای امنیت ملی خود می‌داند و در نتیجه قطعا در پی از دست دادن دولت دوستی به نام ایران و بحرانی شدن روابط با ما نیست. همه دولت‌ها در پاکستان آنقدر درک دارند که اختلاف با ایران به صلاح آنها نیست.
اظهارات مثبت عمران خان در خصوص ایران موجب شد که عربستان و امارات به شدت حساس شده و تلاش کنند تا از یک‌طرف با فشار بر پاکستان اجازه نزدیکی بیشتر این کشور با ایران را ندهند و از سوی دیگر با این نوع عملیات تروریستی در روابط دو کشور تنش ایجاد کنند، زیرا جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد دولت پاکستان به وظایف قانونی خود عمل کرده و مرزهایش را امن کند. این خواست منطقی و قانونی است و دستگاه‌های امنیتی، وزارت کشور و ارتش این کشور باید به صحنه آمده و این مناطق را امن کنند. نمی‌توان پذیرفت که دولت پاکستان اعلام کند سیطره‌ای بر این مناطق ندارد و این مناطق تبدیل به کانون بحران برای ایران شود.
از خلائی که در بلوچستان پاکستان وجود دارد عربستان و امارات سوءاستفاده کرده و باکمک مالی و تسلیحاتی به این گروه‌ها تلاش می‌کنند به ایران ضربه زده و از سوی دیگر روابط دو کشور را بحرانی کنند.
آیا پاکستان قادر به حفاظت از مرزهای خود نیست یا این‌که عزمی برای این کار ندارد؟
در داخل پاکستان و در شهرهای مختلف این کشور نیز عملیات تروریستی انجام شده است از جمله حمله به سفارتخانه‌های خارجی که نشان‌دهنده نوعی ضعف در برخورد با عملیات تروریستی از سوی این کشور است. این نوع حوادث نشان می‌دهد دولت پاکستان حتی در مقابله با این نوع اقدامات تروریستی در داخل کشورش نیز نمی‌تواند برخورد قاطعی داشته باشد.
نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که احتمال دارد عناصری در ارتش پاکستان
تحت تاثیر القائات عربستان قرار گرفته و به این ترتیب در برخورد با این اعمال تروریستی اهمال صورت گیرد. البته قطعا این سیاست فرماندهی ارتش و دولت پاکستان نیست و در هر جای دنیا ممکن است عوامل
خود فروخته‌ای در نیروی نظامی آن کشور حضور داشته باشند، بنابراین بعید نیست که به‌خصوص در منطقه بلوچستان پاکستان عناصر محلی با گروه‌های تروریستی همکاری‌هایی داشته باشند که همیشه هم اعتراض ایران را به دنبال داشته است، اما متاسفانه تا‌کنون شاهد اقدام قاطعی
از سوی پاکستان نبوده‌ایم و مشکل باقی مانده است.
بعضی این شبهه را مطرح می‌کنند که چرا جمهوری اسلامی که می‌تواند داعش را سرنگون کند، سال‌هاست درگیر یک گروه کوچک [ریگی] است. پاسخ شما به این شبهه چیست؟
داعش در منطقه‌ای در عراق و سوریه حضور داشت که ارتش این کشورها به عنوان ارتش قانونی می‌توانستند به آن نفوذ کرده و همراه با کمک‌های مستشاران سپاه ایران و نیروهای هم‌پیمان دولت سوریه و عراق موجب شکست داعش در این دو کشور شوند.
اما در حال حاضر گروهک کوچک جیش‌العدل در جنوب شرق ایران و در خارج از مرز کشورمان و داخل پاکستان قرار دارند که تا‌کنون ارتش و نیروهای مسلح کشورمان به دلیل روابط دوستانه دو کشور از حضور در این کشور و سرکوب تروریست‌ها خودداری کرده‌اند. این محدودیت ایران، فرصتی را در اختیار گروه تروریستی برای ادامه فعالیت قرار داده است. این در حالی است که اگر آنها داخل ایران بودند به‌راحتی می‌توانستیم بساط شان را جمع کنیم مانند منافقین که علی‌رغم قدرتمندتر بودن از این گروه بساطشان از سوی ایران جمع شد، اما در حال حاضر به دلیل حفظ روابط دوستانه با پاکستان اقدامی برای سرکوب آنها در داخل این کشور انجام نداده‌ایم.
در نهایت راهکار مقابله با این گروه تروریستی از سوی ایران چیست؟
پاسخ به این سؤال مشکل است، زیرا ما می‌دانیم یکی از اهداف این نوع عملیات تروریستی، بحرانی کردن روابط دو کشور ایران و پاکستان است.
از سوی دیگر نمی‌توانیم ادامه عملیات را تحمل کنیم بنابراین دچار پارادوکس شده‌ایم. تا‌کنون دولت پاکستان به هر دلیلی همراهی لازم را در برخورد قاطعانه با این گروه تروریستی نداشته و این وضعیت خطرناکی ایجاد می‌کند که دولتمردان این کشور باید تصمیم قاطعانه‌ای برای خاتمه آن اتخاذ کنند چرا که قطعا این نوع عملیات دیگر قابل تحمل نیست و مجبور به واکنش هستیم.
بنابراین امیدواریم عزم و اراده‌ای در دولت پاکستان وجود داشته باشد که مصالح و منافع راهبردی خود را بر یک‌سری منافع اقتصادی کوتاه‌مدت ترجیح دهند.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی شهادت جمعی از پاسداران در حادثه تروریستی خاش
دستگاه‌های مسؤول موضوع را با جدیت دنبال کنند

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در پیامی شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی در حادثه تروریستی سیستان و بلوچستان را تسلیت گفتند و خطاب به دستگاه‌های مسؤول تأکید کردند با تمرکز بر این جنایت- که ارتباط عاملان آن با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورها مسلم است-موضوع را با جدیت دنبال کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌‌‌ا... الرحمن الرحیم
دست جنایتکار مزدوران بار دیگر به خون جوانان صالح و خدمتگزار کشور آلوده شد و جمعی از سرمایه‌های انسانی که خود را وقف حراست از مرزها و پاسداری از امنیت مردم کرده بودند، در حمله تروریست‌های سیه‌رو و سنگدل به شهادت رسیدند. ارتباط عاملان این جنایت با سازمان‌های جاسوسی برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه مسلم است و دستگاه‌های مسؤول کشور باید بر آن تمرکز کنند و آن را با جدیت دنبال کنند.
اینجانب به خانواده‌ها و بازماندگان این شهیدان مظلوم و به خانواده بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تسلیت و تبریک می‌گویم و صبر و پاداش الهی را برای آنان و علو درجات برای شهدای عزیز و شفای عاجل برای مجروحان از خداوند متعال مسألت می‌کنم. پیگیری قصور احتمالی در این حادثه نیز وظیفه حتمی سپاه است.
سیدعلی خامنه‌ای / ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۷
حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز با صدور پیامی حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداکار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده
خاش - زاهدان را نمایش عمق استیصال و درماندگی مزدوران جنایتکار و ایادی دشمنان ملت ایران دانست و تاکید کرد: بی‌تردید آمران و تمام عوامل این اقدام وقیحانه و شوم، با تلاش و همت نیروهای پرتوان امنیتی و انتظامی کشور به‌زودی به سزای جنایت خود خواهند رسید.
سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه هم در پیامی تاکید کرد: اطمینان می‌دهیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی راسخ‌تر و مصصم‌تر از گذشته در ادامه راه و آرمان شهیدان والامقام ضمن صیانت از امنیت و مرزهای میهن عزیزمان، انتقام خون این شهیدان مظلوم را از دشمنان خبیث و وابسته به اردوگاه استکبار جهانی خواهد گرفت.
در حمله تروریستی وابستگان به رژیم صهیونیستی و آمریکا به یک دستگاه اتوبوس حامل رزمندگان لشکر۱۴ امام حسین(ع) اصفهان در جاده خاش-زاهدان، ۲۷ مدافع مرزهای میهن اسلامی شهید و 12 نفر از رزمندگان مجروح شدند.
به گزارش جام جم، مراسم تشییع پیکر مطهر این شهدا امروز ساعت ۱۴ از میدان بزرگمهر به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود.

مریم شریف‌زاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها