یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

احتکار دستمال توالت و مواد غذایی توسط ستون پنجم ونزوئلا

تحریم، کودتا و شورش در ونزوئلا در دستور کار آمریکا قرار گرفته است

مقاومت زیر سخت‌ترین فشارها

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز گذشته دستور داد در روابط دیپلماتیک کشورش با آمریکا بازنگری شود. این در حالی است که یک روز پیشتر مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی اظهاراتی آشکارا در امور ونزوئلا دخالت کرده و مردم را به شورش علیه حکومت فراخواند و چند روز پیشتر نیز برخی از نظامیان در صدد انجام یک کودتای ناکام علیه مادورو بودند. این روزها دولت ونزوئلا زیر سخت‌ترین فشارهای داخلی و خارجی قرار گرفته است تا حدی که برخی می‌پرسند آیا این فشارها به سرنگونی دولت نیکولاس مادورو منجر خواهد شد؟
کد خبر: ۱۱۸۷۱۶۶

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به سخنان مداخله‌جویانه مایک پنس دستور داد در روابط دیپلماتیک کشورش با ایالات متحده آمریکا بازنگری اساسی صورت گیرد. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی ضمن حمایت از گروه‌های مخالف دولت ونزوئلا، مادورو را «دیکتاتوری بدون هیچ ادعای مشروع بر قدرت» توصیف کرده بود. معاون ترامپ بار دیگر از رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که اوایل همین ماه با او گفت‌وگوی تلفنی داشت و مجلس ملی ونزوئلا تحت رهبری او حمایت کرد و آن را «آخرین بقایای دموکراسی» دانست. پنس گفت واشنگتن از تصمیم گوئیدو برای تاکید بر اختیارات این نهاد حمایت می‌کند. این مجلس با «غاصب» دانستن مادورو خواستار تشکیل دولت انتقالی شده است.
مادورو در واکنش به سخنان مایک پنس، او را به تلاش برای تحریک کودتا متهم کرد و دستور بازنگری در روابط دیپلماتیک با ایالات متحده را صادر کرد. وی در کنفرانسی خبری گفت: هیچ‌گاه پیش از این یک مقام عالی‌رتبه با چنین حمایت آشکاری از اپوزیسیون نگفته بود که آنها باید دولت را سرنگون کنند. مقامات دولت ونزوئلا تاکنون بارها با اسناد و مدارک ثابت کرده‌اند که آمریکایی‌ها با دخالت‌های خود قصد سرنگونی دولت مادورو را دارند. مادورو که جانشین هوگو چاوز رهبر تاریخی و سوسیالیست این کشور آمریکای لاتین است از همان ابتدا با دخالت‌های آمریکا در کشورش مخالفت می‌کرد. چاوز بارها دخالت‌های آمریکا در سراسر جهان به‌ویژه کشورهای آمریکای لاتین را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده بود و برای نمونه جورج بوش پسر را نماینده شیطان روی کره زمین می‌دانست.

اعتراضات خیابانی
خبرگزاری رویترز گزارش داد، بخش‌هایی از مردم ونزوئلا دیروز برای تظاهرات به خیابان‌ها آمدند و علیه نیکولاس مادورو شعار دادند. گروه‌های مخالف دولت امیدوارند با کشاندن مردم به خیابان موفق به سرنگونی دولت سوسیالیست مادورو شوند. مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا نیز اخیرا با «غیر مشروع» دانستن حکومت نیکولاس مادورو، یک گام به اجرای طرح به چالش کشیدن این رهبر سوسیالیست از طریق اعلام تشکیل دولت انتقالی و اعلام انتخابات زودهنگام نزدیک‌تر شد. منتقدان دولت به صورت روزافزونی مادورو را با دیکتاتور مارکوس که از قدرت ساقط شد، مقایسه می‌کنند. این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که روز دوشنبه اعلام شد گروهی از نظامیان در ونزوئلا علیه مادورو کودتا کرده‌اند. البته این خبر بلافاصله از سوی مقامات رسمی این کشور تکذیب شد و گفتند درجریان این کودتای نافرجام، شماری از سربازان ارتش بازداشت شده‌اند. دولت ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای گفت این نظامیان مقادیری سلاح و مهمات ربوده بودند. همزمان معترضان نیز در مقابل مقر گارد ملی تجمع کردند و یک سطل زباله و یک خودرو را به نشانه اعتراض آتش زدند. ونزوئلا که این روزها با تورم بسیار بالا و کمبود شدید مواد غذایی و دارو روبه‌روست، همزمان باید در برابر تشدید فشارهای آمریکا و همپیمانان واشنگتن نیز مقاومت کند. در این میان دولت مادورو به حمایت‌های همپیمانان خود از جمله چین و روسیه برای تاب آوردن در برابر این چالش‌ها امید بسته است. روسیه و چین تاکنون بارها نسبت به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا هشدار داده‌اند.

فشارهای داخلی وخارجی
کارشناسان می‌گویند این روزها فشارهای داخلی و خارجی علیه دولت مادورو به‌شدت در حال افزایش است. تشدید فشارهای آمریکا و همپیمان این کشور به‌ویژه دولت جدید برزیل علیه مادورو، طرح جدید برخی کشورهای راست گرای آمریکای لاتین علیه کاراکاس، تشدید تحرکات مخالفان دولت مادورو با سازماندهی جدید، طرح رئیس کنگره ونزوئلا علیه دولت مادورو، اقدام پشت پرده دولت ترامپ برای براندازی دولت کاراکاس، افزایش نارضایتی‌ عمومی نسبت به شرایط وخیم اقتصادی و ادامه تورم شدید در این کشور همگی نشان می‌دهد دولت مادورو در این مقطع زمانی شرایط دشواری را سپری می‌کند. به همین علت بعضی گمانه‌زنی می‌کنند که این دولت به‌زودی زیر این فشارها از پای درخواهد آمد.
این تحرکات همزمان با آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو بسیار تشدید شده است؛ زیرا مخالفان او اعلام کرده‌اند حضور دوباره مادورو را در سمت ریاست‌جمهوری به رسمیت نمی‌شناسند. یکی از مخالفان سرسخت مادورو، خوآن گوئیدو رئیس پارلمان این کشور است که دور دوم ریاست جمهوری مادورو را قبول ندارد و آن را به رسمیت نمی‌شناسد. گوئیدو تاکنون بارها خواستار برکناری مادورو و تشکیل دولت انتقالی شده است. چند روز پیش در خبرها آمده بود رئیس پارلمان ونزوئلا بازداشت شده است اما این خبر صحت نداشت. گوئیدو به‌تازگی ریاست پارلمان ونزوئلا را به‌دست گرفته و اخیرا نیز تمام اعضای انجمن ملی ونزوئلا به نفع او به‌عنوان نماینده حزب «اراده‌ملت» در انتخابات ریاست جدید پارلمان رأی داده‌اند. حزب اراده ملت، حزب مخالف دولت حاکم در ونزوئلا به‌شمار می‌رود و گوئیدو پس از انتصاب، جامعه بین‌الملل را به تشویق مادورو برای تحویل قدرت فرا خواند. کشورهای آمریکا و برزیل و تعدادی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین از تحرکات گوئیدو حمایت می‌کنند.

جنگ اقتصادی در ونزوئلا

در ونزوئلا تورم به چند صد هزار درصد می‌رسد و شرایط زندگی برای مردم این کشور روز به روز سخت‌تر شده است. براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، تورم ونزوئلا در سال 2019 میلادی به‌شدت افزایش خواهد یافت. سازمان ملل متحد در سال 2018 میلادی اعلام کرد بین سال‌های 2015 و 2017، حدود 11.7 درصد جمعیت ونزوئلا (7/3 میلیون نفر) با سوءتغذیه روبه‌رو شده و 80 درصد خانوارهای ونزوئلایی در تامین مواد غذایی نگرانی جدی دارند. مادورو عامل اصلی این اوضاع را ایالات متحده آمریکا می‌داند که به دلیل تحریم‌های نفتی یک جنگ بزرگ اقتصادی را علیه کشورش به راه‌انداخته است. وی از مردم ونزوئلا خواسته است در برابر این جنگ مقاومت کنند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها