نمایندگان مرکز ملی فضای مجازی، قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل و مدیر پیام‌رسان ایتا در نشستی از عدم اجرای صحیح فیلترینگ تلگرام و فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی به شدت انتقاد کردند.
کد خبر: ۱۱۸۶۰۴۰

به گزارش جام‌جم، صبح دیروز نشست رسانه‌ای «پیام‌رسان‌های داخلی؛ تقویت یا تضعیف»با هدف بررسی عملکرد پیام‌رسان‌های داخلی و نقش نهادهای ذی‌ربط در تقویت یا تضعیف آن در محل پاتوق رسانه‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام پژمان‌فر، عضو کمیته فضای مجازی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: شورای‌عالی فضای مجازی و مرکز ملی فناوری فضای مجازی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بودند، ولی به دلیل مدیریت ناصحیح، آن را به‌عنوان یک شورای مشورتی و نه سیاست‌گذاری نشان دادند و این موضوع باعث شد تا نتوانند خواسته‌های نظام را تأمین کنند. وی تصریح کرد: برخی طرح‌ها که در شورای‌عالی ارائه شد و الزامات موجود در آن فرصت‌های زیادی را در فضای مجازی از دست داد و در حال حاضر باید فرصت‌های از دست رفته را جبران کرده و اقدامی انجام دهیم.
عضو کمیته فضای مجازی مجلس ادامه داد: من در مجلس پیشنهاد دادم کمیسیون فضای مجازی تشکیل شود، اما متأسفانه با فشار بیرونی از جا‌های مختلف مانند وزارت ارتباطات، مجلس نتوانست این کمیسیون را تشکیل دهد و الان فقط کمیته وجود دارد. در حال حاضر کمیته فضای مجازی در حال بررسی طرح‌هایی مانند صیانت از امور کاربران در فضای مجازی و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی است. وی افزود: متأسفانه در نابسامانی تأخیر، تعلل و بی‌ثباتی در فضای مجازی اصرار جدی وجود دارد که نتیجه آن چیزی جز پیچیده شدن مشکلات نیست، من امیدوارم کمیسیون فضای مجازی هرچه زودتر تشکیل شود و یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده موضوع کودکان در فضای مجازی است و در این زمینه از همه دعوت شده است. سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست توضیح داد: مأموریت سازمان پدافند غیرعامل پایش بر اثر تهدیدات مترتب کشور در حوزه‌های مختلف است که شبکه‌های اجتماعی یکی از آنهاست و ما هم به آن ورود کردیم. نبود قوانین دقیق یکی از مشکلات اساسی است و برداشت‌ها از تهدیدات متفاوت است. ما برنامه‌های تلگرم را به طور دقیق بررسی می‌کنیم و در حال حاضر این نتیجه حاصل شده است که تلگرام کاملا می‌تواند امنیت ملی را در سیاست، اقتصاد، فرهنگ و امنیت عمومی تهدید کند. به همین دلیل این موضوع برای کشور حیاتی است. وی ادامه داد: بر اساس آنچه خود تلگرام اعلام کرده، این پیام‌رسان می‌تواند حداقل پنج مؤلفه امنیت ملی را تحت تأثیر قرار دهد و این موضوعی نیست که فقط ما با آن درگیر باشیم، همین الان اروپا هم با این موضوع درگیر است و صحبت‌های اخیر رئیس جمهور فرانسه در خصوص شبکه‌های اجتماعی این موضوع را اثبات می‌کند.
سردار جلالی در رابطه با انحصار پیام‌رسان‌ها، تصریح کرد: انحصار پیام‌رسان خارجی مطلقا قابل قبول نیست، زیرا به منزله آن است که حکومت را به آنها تحویل داده‌ایم و این موضوعی است که خود شورای عالی فضای مجازی هم در این زمینه تصمیم گرفت، اما در اجرا با مشکل مواجه شد. درست این است که چهار،پنج پیام‌رسان در داخل کشور فعال باشند و البته رومینگ بین اینها هم واجب است و لازمه آن امکانات فنی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها