کارشناس حقوق‌ بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

نقض قوانین حقوق بشری و داخلی آمریکا با بازداشت غیرقانونی خبرنگار پرس‌تی‌وی

با بیش از یک دهه تلاش و مقاومت در برابر تهدیدات مختلف و تقدیم شهدایی چون فرهاد تقدسی، حبیب الله حسین زاده، مایا ناصر و سرینا شیم از پرس تی وی ، یا شهدای دیگری چون یزن الکحیل و حمید میرزاده از دیگر بخش های معاونت برون مرزی و به دوش کشیدن رنج اسارت و جانبازی و مجروحیت از سوی خبرنگاران برون‌مرزی در اقصی نقاط جهان، ظاهرا دادن تاوان برای شعار بلندی که پرچمدار آنیم، هنوز به پایان نرسیده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۴۸

تصویری که امروز از بازداشت مرضیه هاشمی، همکار آزاداندیش و عدالت‌جوی ما در پرس تی وی از سوی پلیس آمریکا در فرودگاه سنت لوئیس در آیینه رسانه ها منعکس شده است، تنها یکی دیگر از چشمه‌های فشار و تهدید علیه خبرنگاران و مستندسازان رسانه‌های مستقل و حامیان جبهه مقاومت بود. اتفاقی که در چارچوب هیچ قاعده معقول و معمولی نمی گنجد. یک مجری و خبرنگار و مستندساز آمریکایی الاصل که برای دیدار فرزندان و برادر مبتلا به سرطانش به کشور زادگاهش سفر می کند، در یک حرکت مبهوت کننده و غیر منتظره دستگیر می شود، به غل و زنجیر بسته می شود و حجاب از سرش برداشته می شود.
عدم توجه به اولی‌ترین و اساسی‌ترین حقوق یک زندانی که تفهیم اتهام و احترام به کرامت انسانی اوست، دردناک ترین بخش برخوردهای غیر انسانی و غیرقانونی با این بانوی رنگین پوست نیست. او حتی از حق اولیه برخورداری از یک غذای مناسب نیز محروم مانده و از همه بدتر، دسترسی نداشتن به پوشش کامل برای رعایت حجاب است که دوست، خواهر و همکار ارجمندمان را بسیار رنجانده است.
اگر چه دستگیری توام با خشونت یک بانو بدون تفهیم اتهام و قرار دادن او در شرایط دشوار، به هر شکل و با هر بهانه‌ای محکوم است، اما اگر این بانو، در عین حال خبرنگار بین المللی و مستندساز شبکه‌ای چون پرس تی وی باشد، کمترین انتظار ما از دستگاه دیپلماسی، نهادهای حقوق بشری، انجمن‌ها و جمعیت‌های حامی روزنامه نگاران و هر آن‌کس که ندای حقیقت و عدالت‌جویی رسانه‌های جایگزین و متفاوت جهان را ارج می نهد، آن است که صدای آزادی طلبانه و حقجویانه کسانی چون مرضیه هاشمی را بشنوند و در راه استخلاص همکار جسور، شجاع و آزاده پرس تی وی در کنار ما باشند و از هر کاری در حمایت از او – که صد البته وظیفه ما و آنان است- دریغ نورزند.
امروز روزی است که همه آزمایش می‌شویم. روزی که باید با تمام توان به میدان آمده و از تمامیت یک اندیشه متفاوت در جهانی که عملیات روانی و تبلیغات سوء رسانه‌های غربی، زمام جریان اطلاع‌رسانی را در دست گرفته و نقض آزادی بیان و اندیشه را بی مفهوم ساخته‌اند، دفاع کنیم و افکار عمومی جهان را به یکپارچگی برای سردادن این شعار فرابخوانیم: مرضیه هاشمی را آزاد کنید...

دکتر پیمان جبلی

معاون برون مرزی صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها