مروری بر 3 اتفاق تازه در وزارت ارتباطات

داستان تکراری تلگرام طلایی

شب یلدا هم که باشد از فضای مجازی و متعلقات آن رهایی نداریم. از پرسیدن رمز وای‌فای تا پرس و جو از این‌که آخرین پست فلانی را دیدی یا دیدی فلان چهره مشهور درباره یلدا و ... چه اظهار نظری کرده است. برای همین دیگر فضای مجازی را می‌توان بخشی جداناپذیر از زندگی امروز دانست و کاربران هم به تناسب موقعیت‌هایی که دارند با این محیط برخورد می‌کنند. فضای مجازی و حواشی آن به یکی از موضوعات داغ و جذاب تبدیل شده و کاربران هم با جدیت حواشی و اخبار مرتبط را دنبال می‌کنند و نسبت به اتفاقاتی که مرتبط با این فضا باشد حساسیت به خرج می‌دهند. در چند روز اخیر از سوی سه شخصیت مرتبط با این حوزه اظهارنظرها و سخنانی مطرح شده که در نوع خود توجه‌برانگیز بود. به همین خاطر به نظر رسید می‌تواند برای مخاطبان و خوانندگان هم جذاب باشد.
کد خبر: ۱۱۸۲۱۲۷

وزیر ارتباطات مسیر را «نشان» داد
اولین موضوع باز می‌گردد به توییتی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه‌اش منتشر کرد و از یک نرم‌افزار مسیریاب تولید داخل حرف زد و به نوعی با این کار از آنها حمایت کرد. حمایتی که برای تولیدکنندگان داخلی در حکم شتاب‌دهنده است و در صورتی که به‌موقع چنین حمایت‌هایی، از کسانی که با اتکا به دانش فنی داخلی و نیاز مخاطب دست به تولید محصول زده‌اند، صورت بگیرد می‌تواند زمینه رشد و توسعه بهتر چنین افرادی را بهتر فراهم کند.
آذری جهرمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اگر برخی مسؤولان احساس تکلیف برای حمایت! از محصول بومی نکنند، بدانید و آگاه باشید که یک تیم #جوان ایرانی، بدون حمایت و در یک فضای رقابتی، در حال تصاحب بازار سرویس مسیریاب است.
مجموع نصب‌های فعال «نشان» از یک و نیم میلیون گذشت و کیفیت بهتری از برخی رقبای بین‌المللی دارد. #آینده_روشن» این توییت محمدجواد آذری جهرمی در راستای حمایت از جوانان ایرانی که دست به تولید محصول با کیفیت زده‌اند صورت گرفت و اقدامی بود که توجه فعالان فضای مجازی را به خود جلب کرد. این اولین مرتبه نیست که آذری جهرمی از یک محصول در صفحه‌اش حمایت می‌کند، اما خب این مسیریاب که براساس توییت وزیر ارتباطات از یک و نیم میلیون نصب فعال عبور کرده، توانسته رضایت کاربران را به خود معطوف کند.
این در حالی است که تا پیش از این، نمونه‌های غیرایرانی مسیریاب‌ها استفاده می‌شد و نمونه‌های داخلی با موفقیت روبه‌رو نشدند، اما این نرم‌افزار مسیریاب توانسته نرم‌نرم مسیر رشد و توسعه را طی کند و حالا به محصولی قابل اتکا در بازار رقابت تبدیل شود.

فیلتربازی
فیلترینگ یکی از موضوعاتی است که در حوزه فضای مجازی با زندگی مردم گره خورده و به‌عبارتی به آن عادت کرده‌ایم و اگر یک روز نباشد دلمان برایش تنگ خواهد شد.
اما پوسته‌های فارسی تلگرام پس از چند مرتبه تعیین ضرب‌الاجل قرار بود از آخر آذر و ابتدای زمستان در صورت مستقل نشدن فیلتر شوند.
در همین راستا هفته قبل خبری به نقل از وزیر ارتباطات از یکی از بخش‌های خبری تلویزیون پخش شد که در آن خبر از اعمال فیلترینگ روی پوسته‌های فارسی تلگرام می‌داد، اما پس از آن سید جمال هادیان، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در توییتی نوشت: «اخبار ساعت ۱۰ شبکه ۳ با پخش تصاویری از «معاون بازنشسته» وزارت ارتباطات اعلام کرده که به «گفته» وزارت ارتباطات دو نسخه فارسی معروف از امشب قطع می‌شوند.
پرسیدم، هنوز ابلاغیه‌ای از مراجع ذی‌صلاح نیامده.
حالا که پخش اخبار غیردقیق هنر شده، خوبه ما هم بگیم شنیدیم یوتیوب رفع فیلتر میشه؟» این سخن در حالی منتشر شد که خبری از پایان مهلت قانونی داده شده به پوسته‌های فارسی نیست و وزارت ارتباطات که مجری است در این زمینه واکنشی نداشته و تنها به همین تکذیب تمسخرآمیز دست زده است.
امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات، در پاسخ به یک نشریه در ارتباط با این مساله گفته: «با توجه به اعلام پایان فرصت مستقل شدن هاتگرام و طلاگرام تا آخر آذر از تلگرام نتیجه‌گیری می‌کنم شاهد اختلالاتی برای جدی شدن فیلترینگ در این زمینه باشیم.» این خبر که می‌توان از آن نتایج جالبی به دست آورد، حاکی است که کاربران با اختلالاتی در حوزه پیام‌رسان‌های خارجی روبه‌رو خواهند شد.
حتی باید پرسید که آیا این تهدیدی بود از سوی وزارتخانه درباره محدود شدن دسترسی به نسخه‌های فارسی تلگرام؟ پیش از این نیز امیر ناظمی، در همایشی اعلام کرده بود: «فیلترینگ طی روزهای آینده سخت‌تر خواهد شد و ما هم در این موضوع نقشی نداریم.
من فقط اطلاع‌رسانی می‌کنم.» این خبرها در زمانی مطرح می‌شود که همه در انتظار فیلتر شدن پوسته‌های فارسی تلگرام هستند و خب مدیران مرتبط با وزارت ارتباطات هم مشغول مطرح کردن نکاتی هستند که افکار عمومی را به سوی موضوع فیلترینگ جلب می‌کنند و روی این موج سوار می‌شوند.

فیلترینگ اینستاگرام؛مساله این است!
چندی پیش در خبرها به نقل از جواد‌جاویدنیا، سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور خواندیم: «بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر‌کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند.» این خبر دست‌به‌دست شد و حواشی خود را ایجاد کرد.
چند روز پیش نیز امیر ناظمی،‌ رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مورد گمانه‌زنی برای فیلترینگ اینستاگرام به نشریه «پیوست» گفت: «هنوز این موضوع به تصویب مراجع مربوط نرسیده، اما یک عده به شدت دنبال این اتفاق هستند.» این سخن نیز از آن دست اظهارنظرهای غیردقیق بود که با استفاده از عبارت «یک عده» ذهن‌ها را به سوی موضوعات مختلف معطوف و گمانه‌های مختلف را مطرح کرد.
پس از آن نیز نامه‌ای با مُهر «خیلی محرمانه» منتشر شد که در آن سخن از اینترنت بدون دسترسی به اینستاگرام می‌زد. نامه‌ای که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و باز هم در کانون توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. سیدجمال هادیان، رئیس روابط‌عمومی وزارتخانه نیز در توییتی درباره این نامه نوشت: این نامه محرمانگی ندارد و به صادر‌کننده تذکر داده شده. ماجرا به ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی بازمی‌گردد. ارتباطی با فیلتر هم ندارد.
خواسته‌اند که این امکان فراهم گردد تا اگر خانواده‌ای بسته اینترنتی بدون اینستاگرام بخواهد، امکانش فراهم باشد.» این توضیح که نشان از حساسیت موضوع خانواده و دسترسی به اینستاگرام دارد در واقع این ذهنیت را ایجاد می‌کند که قرار است اینستاگرام غیرمستقیم فیلتر شود و با افزایش تعرفه‌های اینترنت این شبکه اجتماعی را نیز از دسترس خارج کنند.
ضمنا روی این نامه مُهر خیلی محرمانه درج شده، اما روابط عمومی وزارتخانه یادآور شده این نامه محرمانگی ندارد، که این نیز جای سؤال دارد که این نامه اگر محرمانه نبوده چرا با چنین مُهری صادر
شده است؟
در پایان باید یادآوری کنیم چندی پیش در همین صفحه در گزارشی نرم‌افزار «لنزور» را به عنوان جایگزین ایرانی اینستاگرام معرفی کرده بودیم و اگر فیلترینگ اینستاگرام جدی‌تر شد باز هم پیشنهادهایی برایتان خواهیم داشت. پس این صفحه را دنبال کنید.

حسام آبنوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها