دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به این‌که تروما و انواع روماتیسم‌ها عامل ایجاد کننده آرتروز هستند، گفت: با یک ساعت پیاده روی روزانه می‌توان از پیشرفت آرتروز جلوگیری یا از این بیماری پیشگیری کرد.
کد خبر: ۱۱۸۱۹۳۵

دکتر سیدمحمدجواد مرتضوی، فوق تخصص جراحی زانو و لگن افزود: پیاده‌روی در سطح صاف، دویدن سبک و ورزش‌های آبی به تقویت عضلات کمک جدی می‌کند.
وی با اشاره به این‌که مفاصل زانو و ران شایع‌ترین مفاصلی هستند که دچار آرتروز می‌شوند، گفت: برخی بیماری‌های مادر زادی مانند دررفتگی مادرزادی لگن، عفونت‌ها و بیماری‌های خونی مانند هموفیلی سبب آرتروز می‌شوند. شکستگی و تروما، تغییر شکل اندام‌ها به صورت پرانتزی یا ضربدری می‌تواند عامل ایجاد این بیماری باشد. درمان آرتروز براساس این‌که در چه مرحله‌ای باشد یا علت آن چه باشد، متفاوت است.
وی عنوان کرد: شغل با ایجاد آرتروز ارتباط دارد، برخی شغل‌ها فشار خاصی به مفاصل می‌آورد و سبب این بیماری می‌شود. اگر همه افراد به‌ویژه کسانی که در معرض آسیب هستند،عضلات خود را قوی کنند، کمتر دچار این بیماری شده یا از پیشرفت آن جلوگیری می‌کنند. تقویت عضلات اطراف مفاصل یا از شدت پیشرفت آرتروز می‌کاهد یا عامل پیشگیری این بیماری است.
این متخصص تاکید کرد: برخلاف تصور عامه مردم که فکر می‌کنند باید به مفصل آسیب دیده استراحت دهند، باید با ورزش عضلات را تقویت کرده و مانع پیشرفت این بیماری شوند. بعلاوه کم کردن تحرک مفاصل آسیب‌دیده یا استراحت دادن آن، باوری کاملا اشتباه است و این کار اثر معکوس داشته و آسیب بیشتری به مفاصل می‌رساند.
وی با اشاره به این‌که افراد مبتلا به آرتروز نباید برخی ورزش‌ها را انجام دهند، گفت: کوهپیمایی برای افرادی که دچار آرتروز زانو یا لگن هستند، اصلا مناسب نیست. این افراد نباید ورزش‌های جهشی مانند والیبال و بسکتبال و ورزش‌های با برخورد فیزیکی زیاد همچون فوتبال را انجام دهند. / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها