استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

بانک جهانی هم می‌گوید سخنان ظریف اشتباه است/ دور زدن نظام با شانتاژ ظریف

نقدی بر اظهارات وزیر خارجه درباره وجود پولشویی در کشور

آقای ظریف! مطمئنید؟

مواضع وزیر خارجه درباره پولشویی در جمهوری اسلامی ایران، آنقدر عجیب است که اگر فیلم آن منتشر نشده بود می‌شد این‌گونه تحلیل کرد که احتمالا خطایی در انتقال مطلب صورت گرفته و احتمالا صحبت‌های ظریف، تحریف شده است.
کد خبر: ۱۱۷۶۳۰۱

در شرایطی که از مدت‌ها قبل بحث‌های کارشناسی درباره لوایح مرتبط با اف.‌ای.‌تی.‌اف در کشور داغ است و همزمان با دفاع دولت و برخی طیف‌های سیاسی از این لوایح، بخش‌هایی نیز با این لوایح مخالفند، محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی که با خبرآنلاین داشته از پولشویی در ایران گفته و ادعا کرده «جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.»

ظریف در این گفت‌وگو احتمالا در پاسخ به پرسشی درباره انتقادات از وزارت خارجه در زمینه دفاع از لوایح مرتبط با اف.‌ای.‌تی.‌اف، می‌گوید: «بالاخره پولشویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی می‌کنند حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند.» وزیر خارجه می‌افزاید: «با این وضعیت ما نمی‌توانیم با فضاسازی‌ها مقابله کنیم. کسانی که یک قلم معامله‌شان ممکن است ۳۰ هزار میلیارد باشد فضاسازی کرده‌اند. آنها می‌توانند بودجه وزارت خارجه را هزینه یک قلم فضاسازی‌شان کنند. مجموع بودجه دلاری و ریالی وزارت خارجه ۱۱۰۰میلیارد تومان است یعنی کمتر از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی که با ارگان‌های قدرتمند کشور ارتباط دارند و ما نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم.» ظریف اما بلافاصله یادآوری کرد که قصد ندارد دستگاه خاصی را متهم به فضاسازی علیه تصویب لوایح مبارزه با پولشویی کند: «من هیچ دستگاهی را متهم نمی‌کنم. من افرادی که در این قضیه منافع دارند را پشت القای این تصورات می‌دانم.»

ظریف در مواجهه با این پرسش که آیا درباره پولشویی کدی هم دارید، پاسخ داد: «اگر داشته باشم هم نمی‌توانم علنی اعلام کنم، اما کدهای زیادی درباره میزان پولشویی در کشور وجود دارد.»

نگاهی اقتصادی به صحبتهای ظریف

اظهارات آقای ظریف درباره پولشویی گسترده در اقتصاد ایران را نهادهای مسؤول در امر مبارزه با پولشویی که در راس آنها وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است، تایید نکردند. در گزارشهایی که در این مورد منتشر شده رقمی در سطح 30 هزار میلیارد تومان عنوان نشده است.

30 هزار میلیارد تومانی که ظریف درباره سود برخی افراد از معاملات پولشویی بیان کرده، رقم بسیار درشتی است که معادل یک سال بودجه عمرانی، یا نصف درآمد نفتی دولت در بودجه است.

توصیهای به آقای وزیر

اظهارات ظریف و اتهامزنی وی به منتقدان و مخالفان لوایح اف.ای.تی.اف که با استقبال گسترده رسانههای معاند و ضدانقلاب خارجنشین نیز مواجه شد، در حالی است که براساس قانون، پولشویی یک جرم محسوب میشود و تهمت پولشویی آن هم به صورت گسترده به منتقدان و مخالفان بدون ارائه سند و مدرک قطعا پیگرد قانونی خواهد داشت و وزیر خارجه حتما باید در این زمینه پاسخگو باشد.

بویژه اینکه انتقادات از لوایح اف.ای.تی.اف در ماههای گذشته، محدود به یک طیف و گروه سیاسی نمیشود و افراد مختلفی از قشرهای گوناگون، دیدگاههای انتقادی خود نسبت به این مساله را بیان کرده و حتی برخی مراجع تقلید هم در این زمینه هشدار دادهاند.

در چنین شرایطی وزیر خارجه خوب است برای پایان حرف و حدیثها و روشن شدن مصداق صحبتهایی که داشته، اگر سند و مدرکی دارد بهصورت شفاف از یک تریبون رسمی منتشر کند تا همگان از چند و چون پولشویی و گروههایی که مورد اشاره ظریف قرار گرفته، مطلع شوند؛ چراکه نگفتن مصداق و طرح یک مساله به صورت کلی، دایره اتهام را بسیار گسترده میکند. این در حالی است که شاید طرف صحبت وزیر خارجه برخی گروههای قاچاقچی باشد که طبیعتا توضیحات ظریف در این زمینه میتواند فضا را شفاف کند. اگر هم وزیر خارجه برای مطالبی که گفته، سندی ندارد توصیه میشود بازهم از یک تریبون رسمی، حرفهایی را که زده اصلاح کند تا راه سوءاستفاده بیش از این بر دشمنان بسته شود.

واکنش رسانههای خارجی

اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره پولشویی با بازتاب گستردهای در عرصه رسانهای و سیاسی روبهرو شده است.

در این میان برخی رسانهها و شبکههای خارجی با انعکاس گسترده این سخنان سعی در القای این موضوع دارند که اظهارات وزیر امور خارجه اعترافی است به پولشویی که بالاخره از سوی یک مقام رسمی کشور صورت گرفته است.

بی.بی.سی فارسی در گزارشی با تیتر «ظریف: پولشویی گسترده در جمهوری اسلامی ایران یک واقعیت است» عنوان کرد در ماههای اخیر صحنه سیاسی ایران شاهد اختلافات گستردهای بر سر پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم سازمان ملل بوده است.

جالب اینکه همین تیتر در گزارش ایران اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی هم بدون کلمهای پس و پیش استفاده شده است.

همچنین رادیو فردا نیز این بخش از سخنان ظریف را تیتر گزارش خود کرد که «منافع دهها هزار میلیاردی دلیل فضاسازی علیه لوایح پولشویی است».

از سوی دیگر رادیو اسرائیل نیز از قول ظریف نوشت پولشویی در ایران به شکل گسترده وجود دارد و در ادامه آورده است «ظریف در حالی مخالفان این لایحه را غیرمستقیم به پولشویی متهم میکند که بسیاری از این مخالفان در سپاه پاسداران هستند یا از روحانیون ارشد حکومتی محسوب میشوند.»

رادیو زمانه هم در گزارش خود نوشت: شورای نگهبان لایحه
«سی اف تی» یکی از لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی را رد کرده است. وزیر خارجه ایران تلویحا گفته یکی از دلایل مخالفت با لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی این است که بسیاری از پولشویی در ایران منفعت میبرند.

دویچه وله فارسی هم در گزارش مفصلی آورده است که فرماندهان سپاه پاسداران، امامان جمعه، برخی مسؤولان حکومتی و بعضی از مقامهای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز رسانههای نزدیک به جریان موسوم به اصولگرایان تندرو از جمله مخالفان تصویب لوایح مرتبط با «اف.ای.تی.اف» در ایران هستند.

سندی در دست دشمن

اظهارات وزیر امور خارجه از ابعاد مختلف قابل بررسی و نقد است، اما شاید هیچیک از ابعاد آن به این اندازه مهم نباشد که طرح چنین مطالبی از سوی مقام رسمی یک کشور، میتواند تبعات منفی زیادی در عرصه خارجی داشته باشد و از سوی مخالفان برای فشار بر ایران مورد استناد قرار گیرد. بویژه اینکه کشورمان در مقطع مهم بررسی خواستههای افایتیاف قرار دارد و طرح چنین مواردی میتواند به فشار بیشتر بر کشورمان و تحمیل خواستههای طرف مقابل منجر شود.

سیدحسین نقویحسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه به جامجم اینگونه گفته است: متاسفانه بهرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران درصدد مقابله با زورگویی ها، تحریمها و فشارهای استکبار جهانی است، برخی افراد در جایگاههای رسمی کشور به دشمنان ما کد داده و آنها را هدایت کردند، به این ترتیب آنها علیه ما به اطلاعاتی مجهز شده و بهرغم نادرست بودن برخی اطلاعات، آن را دستاویزی برای فشار بر کشورمان قرار دادند.

ادعاهای مطرح شده از سوی آقای ظریف را نیز در این چارچوب باید مورد انتقاد قرار داد، چرا که اینگونه سخنان موجبات سوءاستفاده بیگانگان شده و آنها برای فشار به کشورمان به همین سخنان استناد میکنند.

وزیر امور خارجه کشورمان باید حتی در صورت صحت سخنان خود هر تخلف و ابهامی را در دستگاههای نظارتی بیان کرده و قوه قضاییه با آن برخورد کند، نه اینکه این سخنان در رسانهها مطرح شده و جنجال ایجاد شود.

قطعا ادعاهای مطرح شده از سوی آقای ظریف درباره پولشویی موجب سوءاستفاده بیگانگان از جمله نهادهایی مانند اف ای تی اف خواهد شد و هر چقدر ادعاهایی درمورد مبارزه با پولشویی داشته باشیم، طرف مقابل به سخنان آقای ظریف در این رابطه استناد خواهد کرد. اینگونه ادعاها به لحاظ حقوقی نیز ابزاری در اختیار گروه اف ای تی اف در جهت فشار بر ایران فراهم میآورد.

بنابراین مسؤولان کشورمان نباید به گونهای سخن بگویند که دشمن را در طرح ادعاهایش علیه کشورمان مستند کنند. نباید سخنانی مطرح شود تا فرصتی برای دشمن در جهت فشار برای تصویب لوایح مربوط به اف ای تی اف فراهم شود.

بهانه دادن به غرب برای فشار به ایران

احمد امیرآبادیفراهانی

عضو هیات رئیسه مجلس

صحبتهای اخیر آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره وجود پولشویی در ایران به مثابه زیر سوال بردن نظام بانکی و دولت است. چون به هر صورت قوه مجریه است که مسئولیت امور بانکی را به عهده دارد و اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد طبعا باید در این زمینه پاسخگو باشد. اما وجه دیگر صحبتهای وزیر امور خارجه مربوط به بحث پولشویی است که قانون مبارزه با آن مربوط به بیش از یکه دهه پیش است.

طرح چنین موضوعاتی از سوی آقای وزیر، متاسفانه نه تنها اقدامات صورت گرفته ایران در گذشته را زیر سوال میبرد بلکه در سطح بین المللی هم کشور را با مشکلاتی مواجه میکند. طرح مسائل غیر مستند در گذشته هم گرفتاریهایی برای ایران درست کرده و نمونه روشن آن نطق و اظهارات برخی از نمایندگان مجلس ششم بود که مباحثی را در حوزه فعالیتهای هستهای ایران مطرح میکردند که با واقعیت تطبیق نداشت اما طرح همین موضوعات زمینه را برای اتهام زنی علیه نظام و ایجاد فشار بیشتر از سوی غربیها فراهم میآورد.

طرح چنین مباحثی از سوی آقای ظریف هم از همین سنخ است. متاسفانه این سخنان بازتاب گستردهای در شبکههای رسانهای مربوط به رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و آمریکا داشته و مشخص است که آنها از چنین فضایی استفاده میکنند تا فشار بیشتری را به ایران وارد کنند. اگر وزیر امور خارجه اطلاعاتی در این زمینه دارد باید مستندات خود را به مراجع ذیربط ارائه دهد تا اقدامات قانونی در این زمینه صورت گیرد نه اینکه این مطالب در چنین فضایی طرح شود. در عین حال به نظر میرسد دولت تحت فشار است و میخواهد با ایجاد جوی در کشور به قوه مقننه فشار بیاورد تا در قضیه سیافتی دوباره از نمایندگان رای مثبت بگیرد. اما باید یادآور شد که شیوه منطقی ورود به چنین مباحثی حضور در جلسات علنی و غیر علنی مجلس شورای اسلامی و صحبت با نمایندگان و دفاع از مواضع و بیان استدلالهاست و نه طرح مباحث غیرمستند در عرصه رسانهای که فقط به نفع دشمنان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها