گزارش جام‌جم از آخرین وضعیت فیلم «فرزند صبح» که احتمالا در جشنواره فجر پیش رو اکران می‌شود

فرزند فجر

یکی از شاخصه‌های سینمای ایران ساخت و تولید فیلم‌هایی با محوریت شخصیت‌های ملی - مذهبی است. البته در حال حاضر شرایط تولید اینگونه آثار سینمایی به قدری دشوار شده که از ظرفیت‌های کامل سینمای ایران در این خصوص استفاده نمی‌شود، اما همین تعداد اندک آثار موجود نیز نشان از وجود حساسیت‌های دست اندرکاران و سیاست گذاران سینمایی در ساخت آثاری با مضامین ملی - مذهبی می‌دهد. اوایل سال 83 خبر ساخت فیلمی درباره امام خمینی(ره) به‌عنوان شاخص‌ترین چهره معاصر کشورمان واکنش‌های گسترده‌ای بین مردم و مجامع سینمایی داشت و از همان ابتدا هم حواشی مختلفی را به دنبال داشت، به طوری که این پروژه تا به امروز یکی از پرحاشیه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران محسوب می‌شود. ماجرا از این قرار بود که موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) تصمیم گرفت فیلمی را بر اساس زندگی بنیانگذار انقلاب اسلامی بسازد. البته ابتدا قرار بود که این فیلم روایتگر دوران رهبری امام باشد، اما بهروز افخمی که به‌عنوان کارگردان انتخاب شد، مسیر داستان هم تغییر کرد و افخمی رفت سراغ دوران کودکی امام و فرازهایی از زندگی ایشان در دهه ۴۰ . نگارش فیلمنامه بی سرو صدا آغاز شد و همه چیز در آرامش پیش رفت تا زمان انتخاب بازیگران. اول قرار بود جمشید هاشم‌پور برای ایفای نقش امام در سال ۱۳۴۲ انتخاب شود و اتفاقا گریم هم خوب روی صورتش نشسته بود، اما او خیلی زود از این پروژه کنار رفت تا عبدالرضا اکبری نقش امام را بازی کند. پس از آن محمدرضا شریفی نیا به‌عنوان بازیگر نقش حاج احمدآقا و هدیه تهرانی به‌عنوان بازیگر نقش دایه امام(ره) انتخاب شدند که این انتخاب‌ها خیلی زود با واکنش های مختلفی مواجه شدند. فیلمبرداری که تمام شد، سیف‌ا... داد خودش دست به کار شد و تدوین را آغاز کرد و تقریبا زمانی که همه خودشان را برای شنیدن خبر پایان پروژه آماده می‌کردند، داد جان به جان آفرین تسلیم کرد و پس از آن بود که آرام آرام اختلاف بین تهیه‌کننده فیلم (محمدرضا شرف الدین) و کارگردان آغاز شد. این حواشی ادامه داشت تا این‌که پس از کش و قوس‌های فراوان فیلم به جشنواره بیست و نهم فجر رسید و برای اصحاب رسانه و منتقدین به نمایش درآمد که البته پر بود از انتقاد و حاشیه! و افخمی مصرانه مانند زمان نمایش «فرزند صبح» در جشن خانه سینما، تاکید داشت که فیلم فعلی را او کارگردانی نکرده است، چرا که حاصل تدوین‌های فیلم به کلی با آنچه او در ابتدا مدنظر داشته متفاوت بوده است. به هر حال اختلاف‌هایی که بر سر تدوین و دیگر بخش‌های فنی این فیلم همچون دوبله و موسیقی و صداگذاری وجود داشت، باعث شده فیلم بعد از گذشت چند سال وضعیت معلقی پیدا کند و دود آتش اختلافات درونی به چشم همه طرفین ماجرا برود. سال‌ها گذشت تا چندی پیش در خبرها آمد که بعد از مدت‌ها که از اکران فیلم سینمایی «فرزند صبح» در جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، قرار است مجددا تدوین، موسیقی و صداگذاری فیلم زیر نظر مستقیم خود افخمی انجام شود تا فیلم به نمایش درآید. فیلمی که قطعا اثر متفاوتی در کارنامه کاری افخمی محسوب می‌شود. در گزارش امروز صفحه سینمای جام‌جم با حجت‌الاسلام علی کمساری معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره تنها فیلم ساخته شده درباره حضرت امام(ره) به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۷۵۹۴۰

بالاخره تکلیف پرحاشیهترین فیلم تاریخ سینمای ایران به کجا کشیده شد؟

البته در این حد نیست. فیلم «فرزند صبح» یکی از فیلمهایی است که در سینمای ایران به دلیل حساسیت سوژه و جایگاه حضرت امام خمینی(ره) از شرایط خاصی برخوردار است. فیلمبرداری این فیلم در مهرماه 83 آغاز شد و بعدها به دلایل مختلف با پروسه زمان برتری نسبت به سایر آثار مشابه برخوردار شد تا
سال 86 که فیلمبرداری آن به پایان رسید و دو بار تدوین شد. وقتی کار به اتمام رسید کارگردان محترم به دلیل اعتراضاتی که بر صداگذاری، نوع تدوین و... فیلم داشتند در اکران جشنوارهای سال 89 آن، اعلام کردند که این نسخه مورد تایید من نیست و پروژه پس از آن توسط کارگردان و تهیهکننده بهطور کل رها شد.

هنوز هم وقتی به اخبار مرتبط با «فرزند صبح» رجوع می کنیم، اسم محمدرضا شرف الدین را بهعنوان تهیهکننده فیلم می بینیم. سینماگری که سالها بهعنوان مسؤول جلوه های ویژه در فیلمهای مختلفی حضور داشت و بعدها به تهیهکنندگی روآورد و چند سالی هم رئیس انجمن سینمای دفاع مقدس بود، اما در این پروژه بهدلیل کش و قوسهای فراوان از تهیهکنندگی فیلم کنار کشید و همه چیز را به خود موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی واگذار کرد. کنارهگیری شرفالدین در همان مقطع زمانی انجام شد؟

آقای شرف الدین تهیهکننده خصوصی این فیلم نبود و صرفا بهعنوان نماینده دو موسسه عروج فیلم (وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)) و موسسه روایت (بهعنوان سرمایهگذاران فیلم) انتخاب شده بودند که بعد البته کلا پروژه را به موسسه عروج واگذار کردند. سال 95 که بنده بهعنوان معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منصوب شدم پیگیری این فیلم را در اولویت برنامه هایم قرار دادم. در شورای سینمایی موسسه که متشکل از بزرگان و علاقهمندان سینما و اندیشههای حضرت امام هستند، بحثهای متعددی پیرامون این فیلم انجام شد و در نهایت سال 95 با آقای افخمی وارد مذاکرات جدی شدیم که فیلم با نظارت خود ایشان وارد مرحله تدوین شود و چنانچه در صداگذاری و موسیقی ملاحظاتی دارند، انجام شود که البته در آن مقطع این کار صورت نگرفت، اما بعد کل راشهای فیلم و مکانی در خود موسسه به ایشان اختصاص داده شد تا کار را بدون مشکل جلو ببرند و امیدواریم طبق وعدهای که خود ایشان دادند تا پایان آذرماه نسخه موردنظرشان آماده شود. چنانچه در این زمان کار انجام شود فیلم به جشنواره فیلم فجر هم میرسد.

در تدوین مجدد فیلم اصلاحاتی نسبت به نسخهای که سال 89 در جشنواره فیلم فجر اکران شد، وجود دارد؟

جزئیات کار در اختیار خود آقای افخمی است، اما طی مذاکراتی که داشتیم بیشتر ملاحظات فنی (تغییراتی در صداگذاری، تدوین و...) مدنظر بود.

به لحاظ مضمونی چطور؟

نمیدانم. به این معنا که این امور مربوط به حوزه کار کارگردان است، اما ایشان طبیعتا به کلیت کار وفادار خواهند بود.

هزینه تولید این فیلم حدودا چقدر شد؟

الان حضور ذهن ندارم. کار سال 83 کلید خورد و من در آن زمان اصلا در موسسه نبودم.

چنانچه «فرزند صبح» در جشنواره فجر امسال نمایش داده شود، فکر میکنید چه بازخوردهایی از سوی مردم و منتقدان دریافت کند؟

ببینید، این فیلم وقتی سال 89 در جشنواره فجر به نمایش درآمد کار ناموفقی نبود، اما چون انتظار و حساسیت از چنین موضوعی بالاست مورد انتقاد برخیها قرار گرفت. امیدوارم باتوجه به سابقه و موفقیتهای خوب آقای افخمی تدوین نهایی مورد قبول مردم و منتقدان قرار بگیرد و بتواند بالاخره این دوره طولانی انتظار را به بهترین شکل به اتمام برساند.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها