معمای ربوده شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌‌نگار سعودی در ترکیه روز‌به‌روز ابعاد پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. این نویسنده و منتقد سرشناس سعودی روز سه‌شنبه گذشته هنگام رفتن به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شد. روز گذشته درخبرها آمده بود که دولت ترکیه سفیر عربستان را به همین دلیل احضار کرده است. از سوی دیگر دیدبان حقوق بشر نیز از عربستان خواست در باره سرنوشت این روزنامه‌نگار مشهور اطلاع‌رسانی کند.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۲۲

نامزد خاشقجی در گفتوگو با شبکه تیآرتی ترکیه گفته است که وی «بعدازظهر سهشنبه برای تکمیل کارهای رسمی ازدواجمان وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، اما پس از خروج همه از کنسولگری، خبری از او نشد، چون از ساختمان خارج نشده است». دیدبان حقوق بشر در بیانیهای به ناپدید شدن جمال خاشقچی، نویسنده و منتقد عربستانی واکنش نشان داد و از آلسعود خواست در این خصوص شفافسازی کند. در بیانیه این گروه آمده است: اگر عربستان خاشقچی را پنهانی بازداشت کرده، این اقدام معنای ربایش میدهد و عربستان باید ثابت کند که خاشقچی کنسولگری این کشور در استانبول را ترک کرده است. دیدبان حقوق بشر در ادامه افزود: اثبات ربوده شدن خاشقچی، بحرانی برای حکومت سرکوبگرانه بن سلمان است.

سعودیها میگویند خاشقجی بعد از خروج از کنسولگری ناپدید شده و آنها حاضرند همکاریهای لازم را با دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی ترکیه برای یافتن وی داشته باشند. اما مجتهد، فعال توییتری سعودی روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود نوشت خاشقجی ربوده شده و هماکنون در عربستان بهسر میبرد. نام جمال خاشقجی پیشتر در فهرست افراد بازداشتی تحت تعقیب توسط بن سلمان ولیعهد سعودی قرار گرفته بود، لذا برخی از فعالان در صفحه توییتر خود نوشتند که وی به دستور بن سلمان ربوده شده است.

روزنامه واشنگتن پست سرمقاله دیروز خود را به موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی، اختصاص داد و نوشت: خاشقجی فقط یک روزنامهنگار یا تحلیلگر نیست او در تمام مدت گذشته با شاهان سعودی در ارتباط بوده است و بیش از هر کسی از افکار و کارهای آنها خبر دارد. انتقادات سال گذشته وی از حکومت سعودی به طور قطع خشم محمد بن سلمان را برانگیخت. از آنجا که خاشقجی با همین روزنامه همکاری داشت روز گذشته واشنگتن پست در حمایت از او یک ستون را خالی چاپ کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها