اهالی موسیقی از پیامدهای برگزاری اولین کنسرت خیابانی رایگان می‌گویند

چالش برای موسیقی کلاسیک و سنتی

اگر صفحات فرهنگ روزنامه جام‌جم را در این یکی دو ماه دنبال کرده باشید لابد دیده‌اید که بارها درباره پیشنهاد برگزاری کنسرت رایگان خیابانی نوشته‌ایم؛ از همان روز اول که این پیشنهاد را همایون شجریان مطرح کرد تا روزی که بالاخره این کنسرت برگزار شد، اما کسی که پشت میکروفن رفت و برای مردم رایگان خواند همایون نبود؛ محمد معتمدی بود که با ارکستر سازهای ملی در بوستان آب و آتش روی صحنه رفت. موسسه توسعه هنرهای معاصر بود که این کنسرت را که اولین کنسرت خیابانی و رایگان محسوب می‌شود با همکاری منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد برگزار کرد.
کد خبر: ۱۱۶۳۵۴۲

این اجرا در روزهای اول، واکنشهای مختلفی را برانگیخت. گزارش میدانی همکار ما محمدصادق علیزاده بود که صرفا مشاهداتش را روایت کرده بود و در همین صفحه منتشر شد. حالا با گذشته دو هفته از آن اجرا و با فاصلهای که از آن گرفتهایم، تحلیلها روی دیگری هم گرفته است. سایت ایرانآرت از 20 موسیقیدان سراغ گرفته و درباره برگزاری اولین کنسرت خیابانی از آنها پرسیده است. گزیده برخی از این اظهارنظرها را در جامجم بخوانید.

امیدوارم راه درست را پیدا کنیم

فرهاد فخرالدینی

1

برگزاری کنسرتهای رایگان خیابانی باید زودتر اتفاق میافتاد.به نظر من این کنسرتها میتواند هم روحیه مردم را عوض کند و هم سبب رشد و پیشرفت موسیقی شود.

2

متاسفانه مردم ما شناخت کافی از گونههای موسیقی ندارند؛ خیلی از اقشار جامعه نمیتوانند به کنسرتهای موسیقی بروند به همین دلیل با ژانرهای مختلف موسیقی آشنا نیستند در نتیجه باید هر اقدامی برای آشنایی مردم با این هنر صورت گیرد.

امیدوارم این کنسرتها راه اصلی خود را پیدا کند و بهدرستی پیش رود. ادامهدار بودن این کنسرتها میتواند نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

موسیقی سنتی خیابانی نمیشود

حسامالدین سراج

1

در خارج از کشور کنسرتهای پاپ ویژه برگزار میشود و مورد استقبال قرار میگیرد، ولی سازهای ایرانی صدای بلندی ندارند و برای کنسرتهای رایگان با جمعیت زیاد خوب نیستند.

2

قرار است فضایی عمومی از پارک دانشجو تا تالار وحدت به کنسرتهای خیابانی اختصاص یابد .

3

برای برگزاری این کنسرتها باید همه جنبهها مورد بررسی قرار گیرد. بررسی مکانهای مورد نظر این کنسرتها باید به معمارهایی که به موسیقی هم تسلط دارند سپرده شود. به این کنسرتها نباید لحظهای فکر کنیم، بلکه این کار نیازمند فکر بلندمدت است.

از هدف اصلی دور نشود

شاهین فرهت

1

برگزاری کنسرتهای خیابانی و رایگان نباید از هدف اصلی خود دور شود و بهتر است کاری کنیم به سرانجام برسد.

2

در کنسرتها معمولا طیف خاصی از افراد حضور دارند و بسیاری از مردم توان خرید بلیت ندارند پس شاید نتوانند سالیان سال به کنسرت بروند، از این جهت کنسرتهای خیابانی موهبتی است تا همه مردم از اجرای زنده موسیقی لذت ببرند. این اقدام مهم موسسه توسعه هنرهای معاصر سبب میشود بخشهای دیگر هم از این کار حمایت کنند و در این صورت نوعی الگوسازی انجام شده است. البته نباید برگزاری این کنسرتها از هدف اصلی خود دور شود و بهتر است به یک فرهنگ مستمر بدل شود.

موسیقی کلاسیک در خیابان

لوریس چکناواریان

1

موسیقی کلاسیک به کمک کنسرتهای خیابانی و رایگان بیشتر معرفی میشود. ارکسترهای بزرگ باید قدرت موسیقی را در معرض دید مردم قرار دهند تا مردم با این هنر آشتی کنند. نباید برگزاری این کنسرتها در نیمه راه رها شود و باید به صورت مستمر ادامه یابد.

2

به کمک این کنسرتها میتوانیم موسیقی ایرانی را به گوش همه برسانیم. همچنین ارکسترهای بزرگ باید چند وقت یک بار کنسرتهای رایگان را برگزار کنند تا مردم با موسیقی کلاسیک آشنا شوند. اتفاقا در صحنههای عمومی باید ارکسترهای بزرگ کلاسیک اجرا کنند، زیرا ظرافت این گونه موسیقی را بازتاب میدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها