نگاهی به حضور امامزادگان زن در خاک ایران

خاتون‌های سرزمین مادری

ماه مبارک رمضان که از راه می‌رسد حضور مردم در امکان دینی از جمله مساجد، امامزادگان و بقاع متبرکه افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، اصولا وقتی صحبت از امامزادگان به میان می‌آید همه ما تعداد محدودی امامزاده را در ذهن‌مان را مرور می‌کنیم و به این مرور انتزاعی اگر تصویری هم افزوده شود اغلب مردی با محاسن سفید، روی و چهره روشن و شال و دستاری سبز رنگ نقش می‌بندد؛ در حالی که در همین تهران بیش از صد امامزاده خواهر(بانو) وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۹۷

چاردیواری در این شماره با همکاری سازمان اوقاف آمارهای جالبی را از میزان و تعدد و پراکندگی امامزادگان بانو در ایران اسلامی برایتان منتشر میکند؛ آمارهایی که نشان میدهد سایه خاتونهای پربرکت بر سر سرزمین ما تا چه اندازه گسترده است. بزرگوارانی که گل سرسبدشان، دخت ارجمند حضرت موسی‌بن جعفر و خواهر گرامی علی‌بن موسی‌الرضا علیهماالسلام، یعنی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بر تارک ایران می‌درخشد.

4 خاتون در 4 دیواری

زینب خاتون

این امامزاده که شجره خانواده او به امام موسی کاظم(ع) باز میگردد در استان خراسان جنوبی شهرستان سربیشه روستای کاهی (کاهین) قرار دارد. در زمان قدیم فقط زائران زن برای زیارت به قناتی که حالت غارمانندی داشت میرفتند، چون آنجا را پناهگاه بیبی زینبخاتون میدانستند، برخی بر این باورند که آب مزار تبرک است و بیمار را شفا میدهد.

بیبیخاتون

امامزاده بیبی حلیمهخاتون، که در زمان خلیفه عباسی مامون رشید و حکومت وقت طغرل خان در ایران و در اواخر قرن دوم هجری در گذشته است در شهر مبارکه اصفهان قرار دارد، بنای تاریخی این امامزاده به دلیل تزئینات داخل بقعه شامل کاشیکاری دیوارهای دور تا دور ضریح و همچنین کاشیکاری هنرمندانه و آینه کاری سقف زیارتگاه و حرم شهرت فراوانی دارد و بسیاری از زائران با حضور در این مکان مقدس محو زیبایی هنر اسلامی میشوند.

صغری خاتون

امامزاده فاطمه صغری(س) که مزارش در شهرستان آشتیان است، در کاروانی که به سال 201 هجری قمری از مدینه به سمت خراسان بهراه افتاد همراه حضرت فاطمه معصومه(س) حضور داشت.

طبق برخی منابع تاریخی، مأموران حکومتی به دستور مأمون عباسی به این کاروان حمله میکنند، بسیاری از کاروانیان از جمله بیبی صغری شهید و بقیه آنها نیز با سمی که به آب آنان اضافه شده بود مسموم میشوند. پس از شهادت شیعیان منطقه بنایی کوچک بر مزار وی ساختند و به مرور زمان دلباختگان اهل بیت بنا را کامل کردند.

حکیمه خاتون

مرقد و زیارتگاه امامزاده بیبی حکیمه خاتون(س) دختر بلافصل امام هفتم موسیبنکاظم(ع) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در میان تنگهای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

این مرقد مقدس در فضایی تقریبا دایرهای شکل قرار گرفته است که در اصل فضایی باز و طبیعی بوده که در عمق کوهستانی صعب‌العبور و منحصر به فرد ایجاد شده است و از جاذبههای بسیار زیبای گردشگری مذهبی این منطقه محسوب میشود و همچون مرواریدی در دل کوه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها