خسرو معصومی، کارگردان فیلم سینمایی «کار کثیف»، یکی از آثار بخش سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، در گفت‌وگویی صریح نسبت به تصمیم هیات داوران این دوره واکنش نشان داد.
کد خبر: ۱۱۲۱۳۱۶

آن طور که سینماروزان گزارش داد توجه بی‌حد و حصر به بعضی فیلم‌ها را کنار توجه ویژه هیأت داوران و هشت نامزدی برای فیلمی منسوب به خواهرزاده یکی از اعضای هیأت داوران که بگذاریم، همه چیز دستمان می‌آید.

در نقطه مقابل اما جشنواره فجر بی‌توجهی مطلقی نشان داده است به محصولات مستقل سال‌های اخیر سینمای ایران و از جمله فیلم‌هایی مانند کار کثیف، اتاق تاریک و امیر.

خسرو معصومی کارگردان کار کثیف درباره این‌که آیا بی‌توجهی کامل هیأت داوران فجر به فیلمش و عدم نامزدی حتی در یک رشته برایش عجیب نبوده افزود: نه! اصلا برایم عجیب نبود چون 30 سال است جشنواره فجر را می‌شناسم.

معصومی گفت:‌ در اینجا خودی کسی است که هرچه به او سفارش می‌دهند می‌سازد و «چشم قربان» می‌گوید اما من «چشم قربان» نمی‌گویم. مشکل آنها مشکل فیلم من نیست؛ آنها گل و بلبل می‌خواهند و از وفور دموکراسی چنان سرخوشند(!) که بازتابی جز آن را در سینما نمی‌خواهند. طاقت این را هم ندارند که من در فیلمم یک کلمه ولو به طعنه از حسن روحانی حرف بزنم، چون آنجاست که بی‌توجه به لحن طعنه آلود فیلم، اتهام دریافت رانت را به من می‌زنند درصورتی که یک ریال بابت «کار کثیف» حتی وام هم نگرفته‌ام.

این کارگردان با اشاره به انتقاد از روحانی در نشست مطبوعاتی فیلمش خاطرنشان ساخت: در کار کثیف واقعیت را درباره بیکاری جوانان گفتم و به روحانی رأی دادم که بیاید و مشکلات را حل کند چون ایشان گفت بیکاری را حل می‌کند اما عملی نشد.

خسرو معصومی افزود: اتهامی که بابت دریافت رانت به من زدند باعث می‌شود کلا نام روحانی را از فیلم حذف کنم اما واقعیت آن است که مردم با امید به ایشان رأی دادند و مشکلی حل نشد.

خسرو معصومی در پاسخ به این پرسش که آیا بی‌توجهی جشنواره فجر به فیلمسازان مستقل اسباب نومیدی نخواهد شد، گفت: جشنواره فجر برای فیلم‌ها تعیین تکلیف نمی‌کند و این مخاطبان هستند که با توجه یا بی‌توجهی‌شان تکلیف را روشن می‌کنند. روال جشنواره فجر سال‌هاست ادامه دارد و با بایکوت جشنواره فجر، پرونده سینمای مستقل بسته نمی‌شود. فیلم «خرس» را حتی اکران هم نکردند اما هنوز آن طرف مخاطب دارد. همین حالا برای کار کثیف از جشنواره شانگهای که جشنواره (الف) است پیشنهاد داشته‌ایم. «تابو» را اصلا به جشنواره فجر راه ندادند اما در بخش مسابقه مونترال به نمایش درآمد.

خسرو معصومی با مرور اعضای هیأت داوران جشنواره امسال تأکید کرد: وقتی می‌گوییم مهم‌ترین جشنواره سینمایی، لاجرم باید مهم‌ترین وزنه‌های سینمایی را در هیأت داوران داشته باشیم. این جماعت می‌دانند اگر به مستقل‌های مستعد بها دهند فیلم‌های خودشان مشتری پیدا نمی‌کند. حقش بود امسال یکی از کارکشته‌هایی که فیلم هم نداشتند داور جشنواره باشند. چرا نبودند؟ یا دعوت نشدند یا قبول نکردند که در هر دو حالت سویه انتقادات به سمت برگزارکنندگان است.

معصومی با انتقاد از سینماگران حاضر در هیأت داوران افزود: آنهایی که استخوان خرد کرده‌اند باید داور باشند نه افرادی که هنوز طمع فیلمسازی دارند و وقتی می‌بیند یک فیلمساز مستقل محصول خوبی تولید کرده و خودش نتوانسته، می‌سوزد و مستقلان را نادیده می‌گیرد.

این کارگردان که بیش از سه دهه است در سینمای ایران فعالیت دارد، خاطرنشان کرد: بعد از این همه سال فیلمسازی هنوز مستأجرم! چرا؟ چون برای فیلمسازی ارزش قائلم من برای پول فیلم نمی‌سازم و اگر فردا هم ملک‌الموت سراغم بیاید راحت راحت جان می‌دهم و می‌روم.

خسرو معصومی با بیان این‌که سال‌هاست فیلمسازان مستقل را آزار می‌دهند تا تبدیلشان کنند به سفارشی‌ساز، گفت: بعد از «دوران سربی» آن قدر اذیتم کردند که نگو اما مسیرم را تغییر ندادم چون نان حلال خوردم و پول حرام را به دخلم راه نمی‌دهم. همین «کار کثیف» اکران می‌شود و آنگاه امثال تبریزی خواهند دید فیلم «امکان مینا» آنها با آن همه نامزدی بیشتر می‌فروشد یا فیلم من.

معصومی با تأکید بر ضعف داوری در جشنواره سی و ششم تصریح کرد: داور باشعور و بی‌غرض می‌خواهیم که هست ولی به کار گرفته نمی‌شود! چرا «اتاق تاریک» را نادیده گرفتند چون با فکر کارگردان در این فیلم مشکل دارند. یا چرا «جشن دلتنگی» حتی در یک رشته هم نامزد نمی‌شود؟ چون با تصویری که فیلم از بحران مجازی در جامعه ارائه می‌کند مشکل دارند! آقایان و خانم داور! تحلیل اجتماعی «کار کثیف» را دوست ندارند چون از گل و بلبل نمی‌گوید و به ریشه‌هایی می‌زند که بیانش نانشان را آجر می‌کند. خسرو معصومی با اظهار خوشحالی از این‌که فیلمش در هیچ رشته‌ای کاندیدا نشده، گفت: هیأت داوران فجر همان پیش‌بینی درباره توزیع جوایز را صرف کرد. در این شرایط اگر در یکی دو رشته کاندیدا می‌شدم حقیقتا ناراحت کننده بود و خوشحالم که در هیچ رشته‌ای کاندیداتوری نداشتم!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها