نامه کارشناسان اطلاعاتی آمریکا به ترامپ:

عربستان حامی تروریسم است نه ایران

استراتژی آمریکا در منطقه غرب آسیا همواره بر این اصل استوار بوده که اگر توانایی داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران را در سطح منطقه محدود کند. در همین ارتباط متنی که اخیرا آمریکا به عنوان راهبرد جدید امنیت ملی (که البته بنده از آن به عنوان مانیفست یاد می‌کنم) منتشر کرده است مهم‌ترین هدفش را افزایش نفوذ آمریکا در دنیا اعلام می‌کند، این در حالی است که این کشور به‌واسطه اقداماتش در پایین‌ترین سطح نفوذ قرار دارد. حتی بعد از اعلام قدس به‌عنوان پایتخت آمریکا در اسرائیل از سوی ترامپ، نزدیک‌ترین کشورها به آمریکا نیز این اقدام را مورد نقد قرار می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۰۵۰۵۲

بنابراین با توجه به چنین وضعیتی، در حال حاضر آمریکا احساس می‌کند رقیب اساسی‌اش در آسیای غربی نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است، در همین راستا اتهامات و ادعاهای موشکی که از سوی آمریکا به کشورمان وارد می‌شود در جهت محدود کردن نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین با توجه به این رویکرد آمریکا، این‌گونه اتهامات علیه کشورمان همچنان ادامه‌دار خواهد بود. این کشور امروز موضوع موشکی را بهانه‌ای علیه ایران مطرح می‌کند و فردا ممکن است موضوعات دیگری را علیه کشورمان عنوان کند، چرا که چنین مسائل و موضوعات ساختگی همیشه می‌تواند وجود داشته باشد.

واکنش کشورهای 1+5 در مورد اینگونه ادعاها و موضوعات نیز بستگی به چگونگی طرح دارد، آنچه فعلا در چارچوب برجام بحث می‌شود‌ این است که آمریکا تلاش دارد موضوعات بی ربط را وارد برجام کند و این تلاش آمریکا عمدتا توسط کشورهای مختلف حتی اروپاییان رد می‌شود، اما زمانی که در چارچوب غیر برجام مطرح شده و به نفوذ منطقه‌ای ایران مربوط می‌شود، کشورهای اروپایی هم در صف آمریکا قرار می‌گیرند. البته روسیه و چین در صف دیگری قرار دارند.

دکتر سیدرسول موسوی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها