روز جهانی عصای سفید را یکشنبه همین هفته پشت سر گذاشتیم. با وجود نامگذاری روزی با این عنوان در دنیا به دلیل اهمیت توجه به حفظ سلامت بینایی‌ صورت گرفته است، اما باز هم توجه به این مقوله در حوزه بهداشت و سلامت نیاز به تاکید بیشتری دارد .
کد خبر: ۱۰۸۴۵۴۱

روز جهانی بینایی، یک روز نمادین از تقویم سالانه است تا همه اعم از متخصصان در این امر و همچنین مردم عادی بیشتر به فکر بینایی بیفتند و با همکاری هم طوری برنامه‌ریزی کنند تا از نابینایی و اختلالات بینایی در جهان پیشگیری به عمل آید. نه فقط در روز جهانی بینایی بلکه باید همیشه به یاد داشته باشیم که حداقل کمک ما به خودمان می‌تواند توجه به سلامت بینایی و چشمان خود باشد تا بتوانیم از سلامت بینایی و چشم خود مطلع شویم.

بیش از 300 میلیون نفر در جهان از نابینایی یا اختلالات بینایی رنج می‌برند و آمار این افراد در کشور‌های در حال توسعه از جمله ایران در مقایسه با کشور‌های توسعه یافته بیشتر است. گر چه در مواردی نا توانی مالی موجب رسیدگی نکردن به آسیب‌های بینایی شده و موجب می‌شود شخص در یک یا هر دو چشم از این نعمت خدادادی محروم شود، ولی موارد بسیاری نیز وجود دارد که بی توجهی ما به سلامت بینایی موجب می‌شود مبتلا به یک آسیب جدی بینایی شویم و موقعی به فکر درمان بیفتیم که دیر شده است.

علاوه بر چشم پزشکان که مسئولیت خطیر حفظ سلامت کلی و درمان بیماری‌های تخصصی چشمان شما را به عهده دارند، اپتومتریست‌ها نیز در خط اول مراقبت از سلامت چشم و بینایی شما قرار دارند و با سنجش تخصصی بینایی شما و به طور عمده با تجویزو ارائه عینک و لنز تماسی به ارتقای سطح سلامت چشم و بینایی شما کمک می‌کنند. روز جهانی بینایی روز وفاق دست‌اندرکاران عرصه سلامت چشم و بینایی است و در این روز چشم پزشکان، اپتومتریست‌ها، مربیان بهداشت و غربالگران بینایی و همه کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند می‌کوشند با رویکرد جدیدی نسبت به پیشگیری از نابینایی و آسیب‌های بینایی در جامعه گام بردارند. البته این مسئولیت تنها به عهده ارائه‌دهندگان خدمات درمانی در این مقوله نیست، بلکه مردم نیز باید به مناسبت این روز بیشتر به فکر بینایی خود باشند.

توجه داشته باشید معاینات دوره‌ای و سنجش بینایی می‌تواند سلامت بینایی شما را تضمین کند.حتی اگر شما از عینک یا لنز استفاده نمی‌کنید و ظاهرا مشکل چشمی دیگری نیز ندارید بهتر است معاینات دوره‌ای سالانه برای سنجش بینایی خود داشته باشید.

اپتومتریست‌ها ضمن این که بینایی شما را ارزیابی می‌کنند با معاینات چشم‌ها و ضمائم آنها نه تنها شما را از سلامت چشم‌هایتان مطلع می‌کنند، بلکه از آنجا که چشم آینه تمام‌نمای بدن است در صورت نیاز راهنمایی‌های لازم برای مراجعه به متخصصان مربوط را نیز به شما ارائه می‌کنند کما این که دو بیماری شایع دیابت و فشار خون می‌تواند سلامت بینایی شما را تهدید کند.

سازمان بهزیستی کشور و وزارت بهداشت به کمک اپتومتریست‌های کل کشور هر ساله کودکان سه الی شش ساله را مورد سنجش بینایی قرار می‌دهند و سعی می‌شود با پیدا کردن آسیب‌های بینایی و چشم در این دوران از نابینایی و آسیب‌های جدی بینایی جلوگیری به عمل آید.

نیاز به سنجش دوره‌ای بینایی و سلامت چشم، فقط به دوران کودکی ختم نمی‌شود بلکه در بزرگسالی و بویژه پس از 40 سالگی نیز مراجعه دوره‌ای برای‌ اطمینان از سلامت چشم و بینایی نیز بخصوص از لحاظ آب مروارید و آب‌سیاه بسیار حائز اهمیت است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی و نظام جهانی اپتومتری 80 درصد از موارد نابینایی و آسیب‌های بینایی به شرط تشخیص بموقع و اقدام به درمان قابل پیشگیری هستند. بنابراین توجه و اهمیت به این نعمت خدادادی و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند در اغلب موارد سلامت بینایی افراد را تضمین کند.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها