تهران، بغداد و آنکارا همکاری‌های خود را درباره تحولات منطقه گسترش دادند

رایزنی‌های نظامی درباره تحولات اقلیم کردستان

به دنبال برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان و تبعاتی که این مساله می‌تواند برای منطقه داشته باشد سه کشور ایران، عراق و ترکیه رایزنی‌های فشرده‌ای را در دستور کار دارند که بخش عمده‌ای از این رایزنی‌ها نیز به مسائل نظامی مربوط است.
کد خبر: ۱۰۷۸۸۳۲

در همین ارتباط در حالی که جمهوری اسلامی ایران و عراق در حال برگزاری رزمایشی‌ نظامی در مرزهای مشترک هستند، روز گذشته رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه به ایران آمد.

ژنرال حلوصی آکار در این سفر با رئیس‌جمهور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار حلوصی آکار گفت: برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق کمک به تحقق اهداف جبهه غربی، عبری و عربی مدافع تروریسم تکفیری بوده و قطعا با منافع مردم عراق و بویژه کردها در تضاد است.

به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شمخانی رویکرد خودسرانه برخی مسئولان اقلیم کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی را غیرمسئولانه و ناشیانه دانست و ادامه داد: بی‌توجهی به اقتضائات زمانی و امنیتی و پیگیری اهداف عشیره‌ای در این اقدام، موجب کاهش تمرکز بر مبارزه با تروریسم تکفیری به عنوان مهم‌ترین تهدید منطقه و انتقال سریع آثار زیانبار امنیتی به اقلیم کردستان عراق می‌شود.

وی ضرورت مهار و مدیریت پیامدهای بی‌ثبات‌ساز در اقلیم کردستان عراق را مورد تاکید قرار داد و افزود: هماهنگی سه‌جانبه دولت‌های عراق، ترکیه و ایران با هدف پیگیری درخواست‌های بغداد برای جلوگیری از اثرگذاری منفی تحولات اقلیم کردستان بر عملیات نهایی پاکسازی کامل این کشور از فتنه تروریسم اجتناب‌ناپذیر است.

ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه نیز با تاکید بر حمایت قاطع از دولت مرکزی عراق و لزوم حفظ یکپارچگی این کشور تصریح کرد: ایران، عراق و ترکیه با همکاری مشترک از اجرای طرح‌های تجزیه‌طلبانه در منطقه جلوگیری خواهند کرد.

وی با اشاره به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم افزود: مرزهای دو کشور مرز دوستی بوده و اجازه ناامن کردن آن را به گروه‌های تروریستی نخواهیم داد.

همکاری‌‌های نظامی ایران و ترکیه افزایش می‌یابد

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان نیز دیروز پس از دیدار رئیس ستاد ارتش ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: نیروهای نظامی ایران و ترکیه همکاری‌های خود را گسترش می‌دهند.

به گزارش فارس، باقری سفر هیات ترکیه‌ای را در ادامه سفر خود به آنکارا دانست و اظهار کرد: در این دیدار در مورد تهدیدات مشترک دو کشور و موضوعات مختلف منطقه گفت‌وگو کردیم؛ از جمله همه‌پرسی کردستان عراق که هر دو کشور مواضع یکسانی مبنی بر تاکید بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق و عدم قبول انجام این همه‌پرسی داشتند.

باقری تاکید کرد: همچنین در مورد توفیقاتی که ارتش عراق و سوریه در مقابله با داعش و تکفیری‌ها و آزادی سرزمین‌شان داشتند، گفت‌وگو داشتیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: همچنین درمورد مقابله با تروریسم در منطقه و امنیت مرزهای مشترک مذاکره و تصمیمات مهمی اتخاذ شد.

باقری ادامه داد: ما در مورد همکاری نیروهای مسلح دو کشور و سایر کشورهای مسلمان برای کمک به مردم میانمار و این‌که این اتفاقات در کشورهای اسلامی تکرار نشود، مذاکره کردیم.

وی افزود: نیروهای مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های گسترده‌تری در حوزه آموزشی و حضور در رزمایش‌های یکدیگر و تامین امنیت مرزها خواهند داشت.

رئیس ستاد ارتش ترکیه هم در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر همکاری سیاسی و اقتصادی سعی می‌کنیم روابط و همکاری نظامی دو کشور را نیز گسترش دهیم؛ بخصوص در آینده و در راستای مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزی به توافق رسیدیم.

آغاز مرحله سوم رزمایش مشترک ارتش ایران و عراق

همزمان با این رایزنی‌ها که فردا با سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به تهران ادامه می‌یابد، دیروز مرحله سوم رزمایش مشترک ایران و عراق در مرزهای مشترک (مرز پرویزخان) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرز پرویزخان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ارتباطی ایران و عراق است و بغداد از تهران خواسته با توجه به تحولات اخیر این کشور، رزمایش مشترکی در این منطقه برگزار شود.

بر اساس این گزارش، رزمایش در حال برگزاری، رزمایشی است که از هفته گذشته با نام حیدر کرار آغاز شده است و دیروز در مرحله سوم آن، یگان‌های مختلف نیروی زمینی ارتش مانند واکنش سریع، متحرک هجومی و انبوهی از یگان های زرهی، توانمندی‌های خود را به اجرا گذاشتند و رزم‌آوران ارتش عراق نیز در کنار ایرانیان حضور داشتند. دیروز موشک نوین ان10 با نام نازعات نیز در صحنه رزمایش خودنمایی کرد. موشکی که جابه‌جایی آن راحت و قدرت آن بالاست و می‌تواند با تعداد انبوه، جای توپخانه را بگیرد.

ورود هیات عراقی به ایران برای تحویل گرفتن گذرگاه‌ها

در همین حال یک رسانه عراقی به نقل از منابع آگاه از ورود هیاتی 200 نفره به ایران برای تحویل گرفتن گذرگاه‌های مرزی با ایران که اکنون در اختیار اقلیم کردستان عراق است، خبر داد.

به گزارش مهر، شبکه التغییر عراق در این زمینه از گذرگاه‌های حاج عمران، پرویز‌خان و باشماخ یاد کرده است.

این منابع بیان کردند که اعضای این هیات شامل کارکنانی از دستگاه‌های امنیتی، گمرک، اداره گذرنامه، بهداشت، دفاع مدنی و برخی دستگاه‌های دولتی دیگر عراق است.

تاکید روحانی بر افزایش همکاری‌های دفاعی ایران و ترکیه

رئیس‌جمهور کشورمان، ایران و ترکیه را لنگر ثبات در منطقه دانست و با تاکید بر این‌که مبارزه با تروریسم و حفظ مرزهای جغرافیایی مهم‌ترین اهداف برای همکاری مشترک در جهت تحکیم ثبات و امنیت منطقه است، از گسترش و تقویت همکار‌ی‌های دفاعی تهران – آنکارا استقبال کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار ژنرال حلوصی آکار، رئیس ستاد ارتش ترکیه اظهار داشت:‌ امروز مناسبات سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد و باید تلاش کنیم تا همکاری‌های نظامی و دفاعی نیز همتراز با آن توسعه یافته و تقویت شود.

وی با تأکید بر ضرورت تلاش در راستای تقویت دولت‌های مرکزی در عراق و سوریه، برای یکپارچگی سرزمینی، مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه و عدم هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی، افزود: هرگونه بر هم خوردن ثبات در مرزهای جغرافیایی به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد انجامید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها