دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‌ای از اقلیم کردستان خواست ضمن لغو نتایج همه‌پرسی استقلال این اقلیم، وارد مذاکرات جدی با بغداد شود.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۴۲

بنا به گزارش سومریه نیوز، دفتر نخست‌وزیری عراق از مقامات اقلیم کردستان خواست نتایج همه‌پرسی استقلال این اقلیم را لغو کنند.

براساس این گزارش، دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرده است: پس از لغو نتایج این همه‌پرسی، مذاکرات جدی با دولت بغداد آغاز می‌شود. این دفتر ضمن درخواست از مقامات اربیل برای پایبندی به قانون اساسی، تأکید کرده است: باید به احکام صادره از سوی دادگاه عالی فدرال پایبند بود.

گفتنی است، پیش‌تر مقامات اقلیم کردستان اعلام کرده بودند با توجه به مشخص شدن نتیجه همه‌پرسی، آماده مذاکرات جدی با بغداد هستند.

از سوی دیگر، روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط ادعا کرده که رهبران برخی جریان‌های عراقی بنا دارند در دیدار با حیدر العبادی مسأله تشکیل اقلیم سنی خودمختار در این کشور را مطرح کنند.

این روزنامه در گزارش خود اعلام کرده که گفت‌وگو درباره این اقدام هنوز علنی نشده است و به نقل از منابع نزدیک اتحادیه قوای سیاسی سنی عراقی اعلام کرده‌اند رهبران سنی عراقی سه روز گذشته نشستی داشته و تصمیم گرفته‌اند درباره ایده تشکیل اقلیم سنی براساس قانون اساسی عراق که مجوز چنین اقداماتی را می‌دهد،‌ با نخست‌وزیر گفت‌وگو کنند.

این منابع به الشرق‌الاوسط گفته‌اند جریان‌های سیاسی عراقی معتقدند بعد از بحرانی که همه‌پرسی جدایی کردستان ایجاد کرده است، جریان‌های سیاسی سنی معتقدند فرصت مهمی پیش آمده تا دولت را وادار کنند با ایجاد اقلیم خودمختار سنی در استان‌های سنی‌نشین موافقت کند.

در همین حال وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای ضمن مخالفت با برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق این اقدام را خلاف قانون اساسی این کشور خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها