در نشست معاونان استانداری گیلان و قزوین مطرح شد

بندرانزلی، سکوی صادرات به روسیه

در نشست معاونین استاندار ی گیلان و قزوین بر ظرفیت‌های مختلف اقتصادی بندرانزلی به عنوان سکوی صادرات استان های شمالی به روسیه تأکید شد.
کد خبر: ۱۰۳۵۷۶۵

به گزارش خبرگزاری فارس ، معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار گیلان در نشست مشترک با معاون استاندار و اعضای اتاق بازرگانی استان قزوین با بیان اینکه بندرانزلی به‌عنوان سکوی صادرات استان های شمالی ایران به روسیه به شمار می‌رود اظهار کرد: استان گیلان یکی از استان های مهم در حوزه مبادلات تجاری با کشورهای خارجی ازجمله کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه است.

محمدحسین اصغریان با تأکید بر اینکه توسعه زیرساخت های بندری طی چند سال اخیر به‌شدت رو به افزایش است گفت: با تکمیل راه‌آهن سراسری، تجارت ایران با تحول اقتصادی بزرگی رو به رو می‌شود که در این راستا گیلان می‌تواند به‌عنوان مرکز ثقل تجارت استان های شمالی و قزوین با کشورهای همسایه ایران تلقی شود.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین با ظرفیت مهمی که در زمینه صنعت و کشاورزی دارد می‌تواند از مزایای زیرساخت های گیلان در حوزه حمل‌ونقل دریایی استفاده کند یادآور شد: با راه‌اندازی راه‌آهن قزوین- رشت، میزان حمل کالا تا سقف 10 میلیون تن و 4 میلیون مسافر در سال صورت پذیرد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری قزوین نیز در این نشست با اشاره به اینکه در راستای ارتقای مبادلات تجاری همکاری بسیار خوبی بین دو اتاق قزوین و گیلان وجود دارد اظهار کرد: اداره کل بندرها و دریانوردی گیلان هم در چند مدت اخیر به‌شدت در راستای افزایش سطح این مبادلات که موجب رونق فعالیت های اقتصادی دو استان می‌شود، تلاش مؤثری را دنبال کرده است.

حبیبی با اشاره به اینکه استان قزوین به لحاظ قرار گرفتن در ترافیک جمعیتی 40 میلیونی و هم‌جواری با 12 استان در غرب،‌ شرق و پایتخت به‌عنوان یک بارانداز ملی ایفا نقش می‌کند گفت: قزوین در زمینه صنعت و کشاورزی دارای ظرفیت‌های بسیار مهمی در صادرات کالا است.

وی افزود: دسترسی به بازارهای دنیا از طریق مسیری که بتواند تجارت این استان را تسهیل کند بسیار مهم بوده و گیلان با داشتن شبکه حمل‌ونقل قوی همانند استان قزوین می‌تواند با کاهش زمان و قیمت تمام‌شده بستر فعالیت های اقتصادی مؤثری را برای تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان فراهم کند.

معاون استاندار قزوین با اشاره به همکاری مشترک معاونت‌های دو استانداری از فعالیت های دو اتاق بازرگانی و اداره کل بندرهای گیلان که با رویکرد جدید موجب افزایش سطح همکاری‌های دو استان در حوزه اقتصاد شده است قدردانی کرد.

انزلی، بزرگ ترین بندر شمال کشور

مدیرکل بندرها و دریانوردی گیلان نیز با اشاره به اینکه بندرانزلی بزرگ ترین و پر سابقه ترین بندر شمال کشور است اظهار کرد: بندرانزلی به دلیل هم‌جواری گیلان با هشت استان کشور و همچنین دسترسی به دریا و تأسیسات و امکانات بندری، می‌تواند بارانداز فعالیت های تجاری و صادراتی این استان ها به کشورهای روسیه و CIS باشد.

حسین چراغی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با استان های زنجان و قزوین و سایر استان ها افزود: بخشی از تجار و فعالان اقتصادی این استان ها که در گذشته از طریق دیگر بندرها، کالای خویش را ترخیص و یا صادر می‌کردند، به جهت تسهیل و بهینه بودن مبادلات تجاری و بازاریابی‌های پیوسته‌ای که از درگاه‌های تجاری استان در کشورهای هدف صورت می‌گیرد، امروز بندرانزلی را به‌عنوان محور اصلی فعالیت های بازرگانی تجار این استان ها می‌شناسند.

وی توسعه صادرات و ارتقای مبادلات تجاری را از مهم ترین اهداف و محور تحرکات اقتصادی اخیر اداره کل بندرها و دریانوردی گیلان با استان قزوین دانست و خاطرنشان کرد: فرآیندهای صادرات در انزلی برای تجار تسهیل شده است.

گیلان، کانون توجه فعالان اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با بیان اینکه گیلان کانون توجه فعالان اقتصادی است تصریح کرد: ورود هیات‌های مختلف اقتصادی از کشورهای روسیه، آذربایجان، ‌ارمنستان و دیگر کشورها نشان‌دهنده اهمیت جغرافیایی این استان در حوزه تجارت است.

هادی تیزهوش تابان افزود: نمایشگاه مشترک ایران و روسیه که اتاق‌های بازرگانی استان های شمالی ازجمله قزوین نیز در آن نقش پررنگی داشته است، می‌تواند بستر توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی را در گیلان فراهم کند.

وی اتاق‌های بازرگانی استان های قزوین و گیلان را به لحاظ قرار گرفتن در نقطه اتصال چند استان کشور ازجمله پایتخت، بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی کشور از سرمایه‌گذاری در گیلان استقبال می‌کنند و هم‌اکنون این استان با داشتن ظرفیت‌های مهم اقتصادی در بندرها موردتوجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

خدمات اقتصادی قزوین و گیلان

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز با بیان اینکه امکانات موجود در گیلان به‌عنوان امکانات ملی شناخته می‌شود اظهار کرد: نمایشگاه مشترک ایران و روسیه در انزلی دارای پیامدهای بسیار مثبتی بود زیرا نشان داد که می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی خود در جهت بالا بردن بهره‌وری و افزایش کیفیت کالا و پایین نگه‌داشتن قیمت تمام‌شده استفاده بیشتری کنیم تا بازار استان های جنوبی روسیه را در اختیار بگیریم.

علی کشاورز با بیان اینکه دو استان قزوین و گیلان در سطح ملی به اقتصاد کشور خدمات می‌دهند ادامه داد: امیدواریم ایجاد پایانه‌ صادراتی، تعرفه‌های تضمینی و تسهیل در صادرات موردتوجه قرار گیرد و با شناخت از بازارهای هدف از طریق بازاریابی، شاهد کاهش دپو شدن کالا در انبارها باشیم و از سویی دیگر بهره‌وری خودمان را نیز افزایش دهیم.

وی با بیان این مطلب که روس‌ها با حضور در این نمایشگاه نشان دادند که در استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی از ما جلوتر حرکت کرده‌اند گفت: استان قزوین هم می‌تواند با ایجاد یک پایانه لجستیکی و کانتینری به‌عنوان یک مرکز هاب اقدام کند و از سویی با ایجاد مرکز دائمی در شهرستان می‌تواند کالاهای این استان را معرفی و نقش مهمی را در اقتصاد مقاومتی ایفا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها