حمله اخیر آمریکا به پایگاه هوایی سوریه بر روابط مسکو و واشنگتن نیز تاثیر خواهد داشت. چرا که قطعا با ساختار و سیستم آمریکا همخوانی نداشت. در واقع ماهیت دولت آمریکا در تضاد با روسیه است .
کد خبر: ۱۰۱۷۳۴۴

بعد از فروپاشی شوروی همان سیاست قبلی آمریکایی‌ها، یعنی تضعیف روسیه و جلوگیری از بازگشت این کشور به مقام سابق از سوی مقامات آمریکایی دنبال ‌شد. این‌که ترامپ از روسیه تعریف کند با شعارهای انتخاباتی عملی نمی‌شود.

کما این‌که دیدیم با افراد متهم به ارتباط با روسیه با شدیدترین شکل ممکن برخورد شد. بنابراین از ابتدا این تصور اشتباه وجود داشت که روس‌ها و آمریکایی‌ها به هم نزدیک می‌شوند. ممکن است در مواردی به سمت همکاری بروند، ولی سیستم واشنگتن که ماهیت آن در تضاد با روسیه است، همچنان در آمریکا حکمفرماست.

از سوی دیگر حمله آمریکایی‌ها را می‌توان یک نقطه عطف به حساب آورد از این جهت که آمریکایی‌ها آشکارا به جنگ ارتش سوریه آمده‌اند. این حمله در عین حال یک پیام روشن به روس‌ها بود و همان‌طور که مشاهده شد، مسکو چندان در مقام حمایت از سوریه برنیامد و فقط به محکومیت لفظی بسنده کرد و از یک طرف نیز خواهان اقدام شورای امنیت شد که مشخص است با وتوی آمریکا رو به رو می‌شود. آمریکایی‌ها معتقد بودند در دولت قبل هر بار که حمله شیمیایی در سوریه صورت گرفت، به این بهانه که خلع سلاح شیمیایی صورت گرفته از حمله به نظام سوریه خودداری کردند ؛ اما در واشنگتن چنین ادعا می کنند و همچنان با وجود خلع سلاح شیمیایی، اصرار دارند این تسلیحات در سوریه وجود دارد .

دکتر جهانبخش ایزدی
کارشناس مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها