چند سالی است که فصل پاییز و زمستان، وقتی آسمان عقده دلش را خالی می‌کند و حسابی می‌بارد، به جای خوشحالی و پایکوبی از سیراب شدن سرزمین خشک و تشنه‌مان، نگران طغیان کردن و سیلابی شدن رودخانه‌ها می‌شویم، البته این نگرانی به جا هم هست، چراکه همین چند روز پیش (آن هم در عصر فناوری و تکنولوژی) همه شاهد بودیم که چطور این نعمت و برکت آسمانی، پل‌ها، خانه‌ها، سدها و جاده‌هایمان را خراب کرد و با خود برد.
کد خبر: ۱۰۰۴۷۲۸

در این میان انتظار می‌رفت بنایی چند هزار ساله چون تخت جمشید که از سر و روی آن، آب و آبشار جاری شده بود، پیش از هر جای دیگری ویران شود، اما طراحی کانال‌های زیرزمینی در تخت جمشید، باعث تخلیه و خروج سیلاب از این میراث جهانی در دو ساعت شد. گرچه حالا وقتش هست که بگوییم «هنر نزد ایرانیان است و بس»، اما لازم است که مسئولان هم نیم‌نگاهی به این هنر و معماری خلاقانه اجداد و پدران خود بیندازند.

پشت آن حصار گرد

سال‌هاست که پایتخت‌نشینان و حتی مسافران و رهگذران عبوری در تهران، به میدان ولی‌عصر که می‌رسند، چیزی جز یک دایره که با یک حصار بلند مزاحم احاطه شده، نمی بینند.

حالا کاشف به عمل آمده که پشت آن حصار گرد آزاردهنده، چه خبرها که نیست! بی‌شک یک سورپرایز بزرگ و خیره‌کننده در انتظار شهروندان تهرانی بود که البته ما خرابش کردیم. ما که نه، این موبایل‌به‌دست‌هایی که به همه جا سرک می‌کشند و پیش‌پیش طرح‌ها را رونمایی می‌کنند.

قصه این است که تصاویری از داخل این حصار گرد به بیرون درز کرده و در فضای مجازی منتشر شده، که شکل جدید میدان ولیعصر را در قالب یک مجموعه در 7 طبقه شامل یک مجتمع تجاری بزرگ و مترو نشان می‌دهد. چشم ما روشن!

کمی به خواسته کودکان خود اهمیت بدهید

کارشناسان تربیت کودک می‌گویند اگر می‌خواهید از این بلایای کودکانه در امان باشید، بهتر است بستر و زمینه ارضای این کنجکاوی‌ها را از راه درستش فراهم کنید. به طور مثال ببریدشان به طبیعت تا تمام انرژی خود را تخلیه کنند یا اگر اهل قلم و نقاشی و خطاطی‌اند، برایشان دفتر و دستکی تهیه کنید که به وسایل شما ور نروند. بعضی‌ها اما اصلا به گفته کارشناسان توجهی نمی‌کنند و البته چوبش را هم می‌خورند؛ مثل یک آقای محترم چینی که هنگام دادن گذرنامه خود به مامور گمرک، با یک صحنه غافلگیرکننده یعنی گذرنامه خط خطی و نقاشی شده خود مواجه می‌شود. شانس آورده که پسر کوچکش از گذرنامه فقط به عنوان دفتر نقاشی استفاده کرده و به ریز ریز کردن صفحات آن تمایلی نشان نداده است!

دست مریزاد

گاهی انسان صحنه‌هایی می‌بیند که دوباره به نوعدوستی و دیگردوستی در این دنیای وانفسا و پرآشوب ایمان می‌آورد.فکرش را بکنید در سیلاب خانمان‌برانداز چند روز گذشته در استان‌های جنوبی کشورمان، همان موقعی که سیلاب همه چیز را می‌شست و می‌برد و هر کسی به فکر نجات جان خود بود، یک آقای محترم و مهربان، دلش برای حیوانات می‌تپید؛ حیواناتی که ممکن بود جریان خروشان آب آنها را تکه تکه کند. آن هم چه حیواناتی؛ از نوع خطرناکش که درحالت عادی هیچ‌کس به آنها نزدیک نمی‌شود. بله این آقای مهربان و دوستدار طبیعت، مارهایی را که در معرض غرق شدن در سیل بودند، نجات داده است.

دور دنیا در ملایر

اگر شما هم مثل ما دلتان لک می‌زند برای دیدن جاذبه‌های برخی سرزمین‌های دور که جیب خالی‌تان، راه رسیدن به آنها را مهر و موم کرده است، به این پیشنهاد خوب دقت کنید؛ پیشنهاد برای سفر به یکی از شهرهای کشورمان و با پولی که می‌شود به‌راحتی پس‌انداز کرد. این سفر داخلی به نوعی سفر به خارج و سرزمین های دوردستی است که آرزوی دیدنشان را داریم.

جریان هم از این قرار است که در شهرستان ملایر در استان همدان، یک مجموعه مینی ورلد (پارک ملل)، درحال ساخت است که در آن 138 اثر تاریخی ملی و جهانی در مقیاس یک دهم ساخته می‌شود که 15 اثر از این تعداد، از آثار تاریخی جهان همچون برج پیزا هستند. با سفر به ملایر به نوعی سفری خواهید داشت به دور جهان در یک نقطه که نمونه‌اش در ایران و خاورمیانه وجود ندارد و با بهره‌گیری از شهر بروکسل بلژیک ساخته خواهد شد.

این درخت هم به اندازه دیوار خانه حق دارد

در شرایطی که اخبار پی‌در‌پی تخریب‌های محیط زیستی دلم آدم را به درد می‌آورد، دیدن برخی صحنه‌ها از طبیعت دوستی و دوراندیشی، دلگرم‌کننده و تحسین‌برانگیز است. مثل همین تصویری که می‌بینید؛ تصویری که دیوار یک ملک شخصی در یوش مازندران را نشان می‌دهد که بالارفتن آجرهایش باعث قطع تنه درخت نشده است. مالک این خانه به همان اندازه که برای خودش و خانه‌اش حق و حقوق قائل است، برای زندگی این درخت هم حقی را قائل بوده که همین امر باعث شده امروز این دیوار و درخت مهربانانه در آغوش یکدیگر به حیات خود ادامه دهند.

ازدواج کنید، از خرج عروسی هم نترسید

گفته‌اند و بارها هم شنیده‌ایم که «جوان‌ها نترسید، پا پیش بگذارید و آستین بالا بزنید و به امر مستحب ازدواج تن بدهید، خرج و مخارج عروسی از جایی که گمان نمی‌کنید، می‌رسد.»

مثال و مصداق هم تا دلتان بخواهد هم در جامعه خودمان و هم در بلاد کفر وجود دارد که صحت این گفته را تائید می‌کند. نمونه‌اش تصویری است که حکایت دل به دریا زدن یک زوج کنیایی را نشان می‌دهد که به دلیل فقر و نداری تنها با یک دلار و بدون عروسی به خانه بخت رفتند، اما از آنجا که خدا پول عروسی را می‌رساند، با پولی که افرادی خیرخواه برایشان جمع کرده بودند، یک مراسم عروسی پرزرق و برق برگزار کردند.

قاچاقچیان خلاق!

امان از وقتی که آدمیزاد را از چیزی منع کنند، حریص‌تر می‌شود و این منع و حرص هرچه بیشتر، به کار افتادن قوه خلاقانه آدمی هم بیشتر. فقط وای از آن روزی که این منع کردن‌ها درخصوص یک کار خلاف باشد، آن وقت خلاقیت های بروز کرده هم جالب‌تر می‌شود و البته خطرناک‌تر. مثال‌ها بی‌شمار است، اما یک نمونه‌اش را برمی‌گردد به تیروکمان‌هایی که از قاچاقچی‌ها در سیستان و بلوچستان گرفته‌اند.

از آنجا که مرز با افغانستان را با دیوار بتونی بسته‌اند، قاچاقچی‌های افغان بسته‌های نیم کیلویی مواد را با این تیروکمان‌ها به این سوی مرز پرتاب می‌کنند.

اینجا هوا بدجوره دونفره است

گرد و غبار خوزستان دو هفته‌ای می‌شود که دیگر امان شهروندان نجیب این استان را بریده است. گردوغباری که حالا دیگر آن‌قدر وقیح شده که با رطوبت هوا همدستی می‌کند و می‌زند تمام تاسیسات برق و آب شهرهای این استان را قطع و نابود می‌کند.

تصویر دو نمونه از پلاکارد‌هایی را نشان می‌دهد که معترضان خوزستانی به همراه داشتند؛ نوشته روی این پلاکارت‌ها علاوه بر تلخ و دردناک بودن، در نوع خود جالب و خلاقانه هم هست؛ نوشته‌هایی مثل این جمله: «اینجا خوزستان است؛ هوا دو نفره است، من و سرطان ریه.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها