آخرین پایش متمرکز منطقه سیاهکوه از این حکایت دارد که به احتمال زیاد یوزپلنگی در این منطقه باقی نمانده است، چراکه هیچ تصویری از یوزپلنگ در 22 دوربین تله‌ای به کار گرفته شده در این پایش به ثبت نرسیده است.
کد خبر: ۹۸۸۰۶۸

‌به گزارش جام‌جم، ‌این پایش که با همکاری اداره‌کل محیط زیست استان یزد، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و انجمن دوستداران محیط زیست اردکان انجام گرفت، ثبت حضور یوزپلنگ و بررسی جمعیت احتمالی این گونه را به عنوان هدف اصلی در نظر داشت اما متاسفانه تصویری از یوزپلنگ در این منطقه به دست نیامد. آخرین ثبت حضور یوزپلنگ در سیاهکوه مربوط به چهار سال پیش است و پس از آن شواهد مورد اتکایی از رد و آثار این گونه در این منطقه به دست نیامده است.

‌پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده سیاهکوه که دو منطقه چسبیده به هم هستند، با وسعت نزدیک به 200هزار هکتار در شهرستان اردکان محدوده مرزی استان یزد و اصفهان واقع شده است. خشکسالی‌های اخیر فشار بسیار زیادی به جمعیت حیات‌وحش منطقه وارد آورده است. خشکسالی‌‌هایی که به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، در سال آینده وارد هفتمین سال خود خواهد شد.‌ مساله‌ای که فشار قابل‌توجهی به این زیستگاه وارد می‌کند و غالبا ساده انگاشته می‌‌شود، حضور تعداد زیادی شتر در منطقه است. در اکثـر دوربیـن‌هـای کار گذاشته‌شده در منطقه، از دسته‌های فراوان شتر تصویربرداری شده که در این فصل از سال مجوز حضور در منطقه را نداشته‌اند. به گفته محیط‌بانان منطقه با یک حساب سرانگشتی دست‌کم 300 نفر شتر در منطقه حضور دارند که از بهترین منابع آب و مرتع حیات‌وحش استفاده می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها