این روزها که گروه تکفیری تروریستی داعش در سراشیبی سقوط افتاده است، حامیان دیروزش زبان گشوده و اذعان می‌کنند در حمایت از این گروه دچار اشتباه شده‌اند. در این میان گروهی مثل القاعده نیز که به نوعی پدرخوانده داعش به حساب می‌آید، با انتقاد تند از عملکرد وحشیانه این گروه، تلاش می‌کند از آن فاصله بگیرد. همه اینها نشان می‌دهد از هم اکنون شمارش معکوس برای سقوط خلافت خودخوانده ابوبکر البغدادی شروع شده و بزودی طومار این گروه شیطانی و خونریز درهم پیچیده خواهد شد .
کد خبر: ۹۸۷۰۱۰

ریاض؛ خاستگاه داعش

ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر سعودی در یک مصاحبه تلویزیونی به حمایت مالی آل سعود و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از گروه تروریستی داعش اذعان کرد. به گزارش العالم، بن طلال در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان بر حمایت حاکمان سعودی و کشورهای عرب خلیج فارس از گروه تروریستی داعش و حمایت مالی آنها از این گروه در آغاز بحران در سوریه تاکید کرد و حتی گفت داعش در ریاض تشکیل شد و رژیم سعودی از این گروه حمایت و از عملیاتش در همه کشورهای عرب پشتیبانی مالی کرده است. همین اظهارات خشم مقامات سعودی را برانگیخته است.

از سوی دیگر افشای یک نوار صوتی از گفت‌وگوهای جان کری وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن نسبت به حمایت از گروه داعش ابراز پشیمانی کرده و آن را بی حاصل دانسته است. به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا در این نوار اذعان می‌کند واشنگتن نه تنها مانع قدرت گرفتن داعش در سوریه نشد بلکه از آن برای براندازی دولت قانونی «بشار اسد» در سوریه استفاده کرد.

هدف واشنگتن از این حمایت به گفته جان کری این بود که بشار اسد را به پای میز مذاکره بکشاند اما روسیه اجازه چنین چیزی را نداد. وی می‌گوید: «دلیلی که روسیه را به معرکه کشاند، این بود که داعش در حال قوی شدن بود. احتمال داشت داعش به دمشق برود. به همین دلیل روسیه مداخله کرد؛ زیرا آنها دولت داعشی نمی‌خواستند و از اسد حمایت کردند.» جان کری ادامه داد: «می‌دانستیم که این تهدید (لشکرکشی داعش به دمشق و احتمال تاسیس دولت) روبه رشد بود. ما تماشا می‌کردیم. ما شاهد قدرت گرفتن داعش بودیم.»

انتقاد پدرخوانده

همچنین ایمن الظواهری رهبر تشکیلات القاعده که پدرخوانده داعش به حساب می‌آید در پیامی صوتی با انتقاد از داعش و گروه‌های مخالف سوری گفت، ابوبکر بغدادی برای تخریب چهره القاعده تلاش می‌کند. به نوشته روزنامه رای الیوم، ایمن الظواهری رهبر تشکیلات تروریستی القاعده در پیامی صوتی که از سوی موسسه «السحاب» وابسته به القاعده منتشر شد، با انتقاد شدید از گروه تروریستی داعش تاکید کرد: داعش بر خلاف دستورات من به جای نیروهای ارتش، پلیس و دستگاه امنیتی عراق، غیرنظامیان شیعه در این کشور را هدف قرار داد.

این انتقادات و اعترافات در شرایطی بیان می‌شود که طی دوسال گذشته گروه تروریستی داعش بشدت مورد حمایت طرف‌های بیرونی قرار می‌گرفت. هرچند این حمایت به صورت علنی و آشکار نبود اما به اشکال گوناگون از جمله ارسال تسلیحات مختلف به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، ارسال کمک‌های مالی بخصوص از سوی عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نیز خرید نفت از داعش صورت می‌گرفت. فروش نفت ارزان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی این گروه به‌شمار می‌رفت و طی دوسال گذشته بارها دولت ترکیه به‌واسطه دلالانی از گروه تروریستی داعش نفت خریداری کرد. این نفت از منابع نفتی سوریه و عراق به یغما برده شده بود.

در همین فاصله بارها آمریکایی‌ها تجهیزات نظامی را به اشتباه برای گروه تروریستی داعش فرستادند. بارها سازمان‌های بین‌المللی گزارش کردند سلاح‌ها و تجهیزات فرستاده شده از سوی واشنگتن به گروه‌های معارض سوری ازجمله ارتش آزاد به دست گروه‌های سلفی نظیر جبهه النصره و داعش افتاده است. همچنین عربستان سعودی به‌دلیل دشمنی دیرینه‌اش با ایران و شیعیان منطقه از گروه تروریستی داعش به اشکال گوناگون حمایت کرد که یک قلم آن چنان‌که شاهزاده بن طلال گفته کمک‌های مستقیم مالی بوده است. عربستان همچنین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تشویق می‌کرد تا از طریق موسسات بظاهر خیریه و از طریق اشخاص ثروتمند کمک‌های مالی و تسلیحاتی برای گروه‌های تروریستی و ازجمله داعش ارسال کنند. همه این کشورها تصور می‌کردند کمک به تروریست‌ها نوعی سرمایه‌گذاری سیاسی است تا به این وسیله بتوانند دولت بشار اسد را در سوریه سرنگون کرده و عراق را هم بتوانند تجزیه کنند. اما همه این تصورات بی‌حاصل بود و نقش برآب شد؛‌ زیرا دولت سوریه به کمک متحدان منطقه‌ای خود موفق شد تروریست‌ها را سرکوب کرده و بخصوص با آزادسازی شهر مهم حلب میخی بر تابوت گروه‌های تروریستی در این کشور بکوبد . دولت عراق نیز طی دوسال گذشته موفق شد بخش اعظم مناطق تحت کنترل تروریست‌ها را آزاد کرده و هم‌اکنون نیز با عملیات موصل موجودیت داعش درعراق را زیرسوال برده است .

دست و پازدن تروریست‌ها

کارشناسان افزایش حملات وحشیانه داعش و تشدید حملات انتحاری از سوی عناصر این گروه را آخرین دست و پا زدن‌های داعش توصیف می‌کنند. داعش هر زمان حلقه فشارها و محاصره نظامی برضد جنگجویانش را در سوریه و عراق محکم‌تر ببیند دست به عملیات انتحاری و انفجاری بیشتری می‌زند .

از زمان اعلام خلافت خود خوانده داعش در مناطق تحت تصرف خود در عراق و سوریه در اواسط سال 2014، چهره این سازمان تروریستی بر همگان معلوم شد. اکنون پس از شکست‌های داعش در عراق، سوریه و لیبی بر شدت حملات تروریستی این گروه افزوده شده است و این حقیقت را آشکار می‌کند که داعش تا مدتی دیگر کنترل خود را بر پایگاه‌های اساسی‌اش و مشخصاً موصل و الرقه از دست خواهد داد.

در همین حال، ستاد ارتش روسیه از کاهش نیروهای این کشور در خاک سوریه خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها