خالد الفیصل، امیر منطقه مکه در دیدار با رئیس‌جمهور لبنان از وی به طور رسمی برای سفر به ریاض دعوت کرد. همچنین رئیس‌جمهور لبنان با قبول این دعوت بر تمایل لبنان برای تقویت روابط با عربستان تاکید کرد. هیات عالی‌رتبه سعودی با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور و سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان دیدار کرد. الفیصل پس از دیدار با میشل عون تأکید کرد وی وعده داده به محض تشکیل دولت جدید لبنان به ریاض سفر کند. این دومین سفر سعودی‌ها پس از حمایت سعد حریری از میشل عون به ریاست جمهوری لبنان و شروع یک مرحله جدید در حیات سیاسی این کشور به شمار می‌رود.
کد خبر: ۹۷۱۴۰۷

به نظر می‌رسد سعودی‌ها قصد دارند با دخالت‌های خود روند سیاسی مزبور را در جهت اهداف توسعه‌طلبانه ریاض هدایت کنند. پیشتر ثامر السبهان، وزیر مشاور عربستان در امور شورای همکاری خلیج‌فارس به لبنان سفر کرده بود.

سعد حریری پس از دیدار با خالد الفیصل گفت: تمامی حاضران در اینجا برای این آمده‌اند که بگویند روابط لبنان و مردمش با عربستان قوی‌تر از آن چیزی است که کسی بتواند به آن لطمه بزند و صادقانه‌تر از آن است که از چیزی آسیب ببیند.

پایگاه خبری لبنان 24، در گزارشی تحلیلی در این‌باره نوشت: نگاهی به اعضای تشکیل‌دهنده هیأت سعودی که ریاست آن را خالد الفیصل، امیر مکه مکرمه به‌عهده دارد، نشان می‌دهد این سفر برای عربستان حائز اهمیت بسیاری است؛ چون همگان از جایگاه خالد الفیصل در خاندان سعودی و نزدیکی وی به ملک سلمان، پادشاه عربستان و نقش هماهنگ‌کننده‌اش هنگام اتخاذ تصمیمات مهم و اساسی در خاندان سعودی آگاه هستند. حضور فیصل در بیروت و دیدار با عون به عنوان فرستاده ملک سلمان تا حدود زیادی گویای بسیاری از ناگفته‌هاست.

به گفته محافل لبنانی، اگرچه ملک سلمان پادشاه عربستان پیشتر اهمیت چندانی برای گزینه عون به دلیل مواضع جانبدارانه‌اش در قبال حزب‌الله، سوریه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس‌جمهور لبنان قائل نبود، اما تغییر موازنه‌ها و معادلات قدرت در لبنان و منطقه به سود محور مقاومت او را وادار به تغییر رویکرد در برابر عون کرده است.

محافل سعودی می‌گویند ریاض بار دیگر به عرصه لبنان بازگشته است تا با نزدیک کردن بیش از پیش دو طایفه مسیحیان و اهل سنت به یکدیگر ضمن تامین منافع خویش در لبنان از گسترش نفوذ ایران و قدرت یافتن بیش از پیش حزب‌الله نه‌تنها در این کشور که در منطقه جلوگیری کند. گفته می‌شود عربستان سعودی قصد دارد با دادن وعده یک کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان، برخی پست‌های کلیدی در کابینه سعد حریری را برای حامیان منافع عربستان در این کشور تضمین کند. سعد حریری هنوز موفق به تشکیل کابینه او نشده است. وی روز دوشنبه در سخنانی اعتراف کرد موانعی بر سر راه تشکیل کابینه او قرار دارد. او هرچند از این موانع اسم نبرد، اما محافل لبنانی می‌گویند اختلافات درون جریان 14 مارس و نحوه تقسیم وزرای کابینه یکی از مهم‌ترین این موانع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها