سال 1386 قانونگذار قانونی را به تصویب رساند با عنوان قانون مجازات جرایم سایبری.اجرای این قانون مستلزم تعریف برخی داده‌های اینترنتی و‌رایانه‌ای بود؛ چیزی را که با عنوان یک داده ممکن است در فضای مجازی جا‌به جا شود، تعریف کرده بود . در فضای مجازی اگر کسی دسترسی غیر مجاز به داده‌های دیگران داشته باشد، کارش سرقت اینترنتی محسوب می‌شود و می‌تواند اطلاعات دیگران را به نفع خود یا دیگری به کار گیرد.این فرد از نظر قانونی مجرم شناخته می‌شود و در شرایط متفاوت مجازات مختلف دارد.
کد خبر: ۹۶۸۵۴۰

اتفاقی هم که بتازگی زیاد دیده می‌شود، نقل و انتقال داده‌های خصوصی افراد حقیقی یا حقوقی است که می‌تواند موجب آبروریزی شود . قانونگذار برای این افراد هم مجازاتی در نظر گرفت، ضمن این که به طور کامل توضیح داد، دسترسی غیر مجاز به چه نوع دسترسی می‌گویند. دسترسی غیر مجاز به این منظور است که کسی در حریم خصوصی و در فضای مجازی خود، نام کاربری و رمز ورود داشته باشد و کسی که این موضوع را نادیده بگیرد، انگار که در خانه‌ای را بشکند و در آن ورود پیدا کند و فردی که این کار را بکند، برایش مجازات قضایی در نظر گرفته شده است. اگر کسی یک داده غیر مجاز را بکرات منتشر کند، دارای حد اکثر مجازات است.البته در قانون تعریف عناوین غیر اخلاقی و عناوین مستهجن به طور مجزا آمده است که هرکدام حکم جداگانه‌ای دارند.

نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد، این است که مجازات‌های درنظرگرفته شده برای جرم‌های فضای سایبری در این قانون،مجازات‌های بازدارنده‌ای است اما این که ما می‌بینیم روز به روز جنایات زیاد می‌شود، برای این است که مردم از این قانون اطلاعی ندارند و جامعه هنوز آنقدر حساس نشده که بخواهد روی آن تمرکز کند.

مصطفی ترک همدانی

حقوقدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها