ایلان ماسک، مدیرعامل ابرشرکت‌های تسلاموتورز و اسپیس ایکس بتازگی گفته احتمال این که اتوماسیون یا دستگاه‌های خودکار به طور کامل جای کارمندان را بگیرند، بسیار زیاد است و این یعنی دولت‌ها باید اجرت‌هایی که در این میان پرداخت نمی‌شود را بی‌منت به مردم بپردازند.
کد خبر: ۹۶۸۴۴۱

بنیانگذار میلیاردر فول‌های فناوری جهان معتقد است تغییر ناگهانی در سیستم کاری و سپردن وظایف به اتوماسیون، ما را وادار به تعیین یک حقوق کلی خواهد کرد که تحت آن سیستم، مردم به جای کار برای درآمد، حقوقی ثابت خواهند گرفت.

ماسک نسبت به مخاطرات قیام ربات‌ها هشدارهای واضحی داده است. وی میلیون‌ها دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده است؛ پروژه‌ای که قرار است با اقداماتش این اطمینان را ایجاد کند که هوش مصنوعی به نفع بشریت پیشرفت خواهد کرد، نه بر ضد آن. همین هفته پیش بود که ماسک گفت استفاده از هوش مصنوعی برای سرکوب اینترنت، دیر یا زود رخ خواهد داد.

ماسک در مصاحبه با سی.ان.بی.سی گفت: احتمالش بسیار زیاد است که درنتیجه اتوماسیون کامل، یک حقوق ثابت برای تمام مردم در نظر گرفته شود. واقعا نمی‌دانم جز این چه کار می‌توان کرد. نظر من این است که به این سمت خواهیم رفت.

ایده یک حقوق ثابتی که دولت بدون قید و شرط به افراد بدهد، در سال‌های اخیر و در پی نگرانی‌های رو به رشد از اثرات ربات‌ها روی بیکاری، حامیان بیشتری پیدا کرده است. عوامل خدمات مشتریان، فعالان ساخت و ساز و اهالی صنایع سرگرمی، جزئی از چندین فرصت‌های کاری‌ای هستند که طی دهه‌های آینده یا کلا از بین می‌روند یا بشدت کاهش خواهند یافت. به باور اقتصاددانان و محققان، عمده شغل‌هایی که امروزه وجود دارد در30 سال آینده تحت اختیار ربات‌ها در خواهد آمد.

البته ماسک این را بیش از یک تهدید، فرصت فرض می‌کند و می‌گوید: مردم برای کارهای پیچیده‌تر و جذاب‌تر قطعا وقت بیشتری خواهند داشت.

این میلیاردر، پیش از این گفته بود برای عقب نماندن از ربات‌ها، باید مغزهایمان را به هوش مصنوعی مجهز کنیم. وی این ایده را مطرح کرده که انسان‌ها برای اجتناب از تبدیل شدن به حیوانات خانگی ربات‌ها باید سایبورگ شوند و در این باب، از طرح شبکه عصبی حمایت کرده است؛ شبکه عصبی مورد نظر آقای ماسک، لایه‌ الکترونیکی تازه‌ای است که به مغز پیوند می‌خورد.

منبع: The Telegraph

مترجم: سیاوش شهبازی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها