منطقه خاورمیانه یکی از مهم‌ترین مناطق سیاسی و اقتصادی جهان است و همین موضوع باعث شده کشورهای غربی برای حضور در این منطقه برنامه‌ریزی‌ها و حتی بودجه‌های سنگین در نظر بگیرند.
کد خبر: ۹۵۹۷۰۸

این منطقه یک مکان استراتژیک محسوب می‌شود، از این‌رو ابرقدرت‌ها و قدرت‌های محلی منافع و حیات خود را بر اساس ساز و کار و حضور در این منطقه تدوین کرده و سیاست‌های اجرایی را اعمال می‌کنند.

اقتصاد غربی‌ها بخصوص آمریکا وابسته به تسلیحات است از این‌رو جنگ‎هایی را به دور از کشور خود راه می‌اندازند و مانع توقف آن می‌شوند و تا زمانی که منافع اقتصادی را به دست نیاورند جنگ را ادامه خواهند داد. از همان ابتدا جنگ سوریه مشکوک بود و ادامه دادن آن به یقین تبدیل شد که منافع اقتصادی و سیاسی نیز در میان است و آنها قصد دارند رکود کشورشان را از این طریق جبران کنند. از سوی دیگر کشورهای عربی در منطقه منافعی دارند که در کنار ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا به لحاظ مالی پشتیبانی می‌کنند تا در صورت نیاز از غرب کمک بگیرند غافل از این‌که کشورهای غربی زمانی که منافعشان تکمیل شد کشورهای همراه خود را فراموش می‌کنند و جدال عربستان و آمریکا نیز مثالی نزدیک در این باره است. عربستان با حمایت از آمریکا در جنگ با سوریه سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داد، اما اکنون این دو کشور با مشکلات زیاد سیاسی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

بخشی از اقتصاد غرب وابسته به جنگ با سوریه است. اگر این جنگ تمام شود قطعا رکود در کشورهای غربی نیز ادامه خواهد یافت و اعتراضات مردمی و همچنین کارشناسان اقتصادی آن کشور را به دنبال دارد. نتیجه شکوفایی اقتصاد غرب کشته شدن مردم بیگناه سوری هستند که باید برای اقتصاد غرب جان دهند تا موتور اقتصادی آنها به حرکت در بیاید. یکی از دشمنان اصلی سوریه رژیم صهیونیستی است و به نظر می‌رسد افزایش قدرت سوریه در منطقه باعث وجود چنین جنگی در این کشور شد. یقینا همان‌طور که جنبه‌های سیاسی در جنگ سوریه مطرح است ابعاد اقتصادی نیز مورد اهمیت قرار دارد.

دکتر مرتضی افقه/ اقتصاددان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها