در رابطه با سوریه یک اصل بدیهی وجود دارد و آن اینکه استفاده از روش‌های غیردموکراتیک و استفاده از زور می‌تواند نظم سیستمی منطقه را به هم بزند. بر این اساس آمریکایی‌ها با اعمال روش‌های مختلف قصد سرنگونی حاکمیت قانونی سوریه را دارند.
کد خبر: ۹۵۹۷۰۵

آمریکا برای رسیدن به هدف مشخصی یعنی برکنار نمودن بشار اسد و سقوط دولت قانونی سوریه که با رای قانونی مردم انتخاب شده تلاش می‌کند بشار اسد را که به عنوان رئیس‌جمهور قانونی سوریه انتخاب شده با توجه به اهدافی که در منطقه دارد برکنار کند و در این مسیر به روش‌های مختلفی دست می‌زند تا جایی که با استفاده از تروریست‌ها، به عبارتی با استفاده تاکتیکی از پدیده تروریسم، مشکلات زیادی را برای منطقه و آینده جهان ایجاد می‌کند.

اسناد قابل توجه و دقیقی وجود دارد که آمریکایی‌ها، ارتباط تنگاتنگی با داعش و افراد شورشی فعال در خاک سوریه دارند تا بتوانند مواضع ارتش و دولت قانونی سوریه را نابود و آنها را وادار به تسلیم نمایند که استفاده از این روش‌ هم اکنون مخاطرات زیادی را برای منطقه و جهان ایجاد کرده است.

یکی از مشکلات خاورمیانه ائتلاف‌هایی است که در منطقه ایجاد شده که برخی از آنها با دولت قانونی سوریه زاویه دارند و البته آمریکا نیز از سوی دیگر با بسیاری از کشورهای حاضر در منطقه وارد ائتلاف شده و در واقع رویارویی در خاورمیانه بین موافقان و مخالفان دولت سوریه شکل گرفته که ادامه این روند جز برهم زدن نظم منطقه و استفاده از روش‌های غیردموکراتیک فایده‌ای ندارد. در واقع این اتفاق متاسفانه فرصت بسیار خوبی برای پرورش و رشد تروریست فراهم کرده که حاکمیت سوریه نمی‌تواند بر مرزها و استان‌های خود بخوبی مدیریت داشته باشد.

در اوضاع و احوالی که پیش آمده عربستان با همکاری رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی موجود در سوریه، شرایطی را برای آموزش، پرورش و جذب تروریست در سوریه فراهم کرده که مسئولان اروپایی در مذاکرات و اظهارنظرهای متعددی از آن با تاسف یاد می‌کنند. هم‌اکنون از کشوری مثل فرانسه حدود 3000 نفر به گروه‌های تروریستی در خاک سوریه پیوسته‌اند که بیش از 1500نفر مستقیما در کنار داعش قرار گرفته و شرایط و کانونی را برای رشد و نمو تروریست در منطقه فراهم کرده‌اند. قطعا اتباع خارجی که به گروه‌های تروریستی پیوسته‌اند بعد از قائله سوریه به‌صورت طبیعی به کشور خود باز خواهند گشت و در این شرایط اینها به عنوان سفیران داعش عمل خواهند کرد و نظم و امنیت آمریکا و اروپا و همه کشورهای منطقه را بر هم خواهند زد.

در شرایط فعلی سوریه، موضع جمهوری اسلامی ایران در این قائله اجرای قانون و احترام به رای مردم و دموکراسی است‌. لذا باید اجازه داد که دولت قانونی سوریه به کار خود ادامه دهد و هرگونه تصمیم برای آینده این کشور توسط مردم سوریه گرفته شود و ملت در یک نظام انتخاباتی دموکراتیک به پای صندوق‌های رای بروند. به‌نظر می‌رسد که در این انتخابات افراد شایسته برای اداره کشور باید کاندیدا شوند و رقابتی شایسته سوریه شکل بگیرد. بهترین کار این است که از تروریست‌ها در سوریه حمایت نشود و هرچه سریع‌تر به این پرسش که امروز تروریست‌ها و داعش در سوریه پول و اسلحه را از کجا به دست می‌آورند، پاسخ داده شود. هرگاه این سوال از سوی آمریکایی‌ها پاسخ داده شود که پول و سلاح موجود در اختیار داعش به عنوان گروه تروریستی غیرقانونی چگونه تامین شده آن‌وقت می‌شود مساله سوریه را حل و فصل کرد مشروط بر این‌که آمریکایی‌ها بخواهند به تمامیت ارضی سوریه، دولت قانونی و مردم سوریه احترام بگذارند و از اقداماتی که در منطقه پیگیری می‌کنند دست بردارند.

محمدمهدی برومندی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها