«رزها قرمز هستند و بنفشه‌ها آبی»، این چیزی است که در اشعار قدیمی آمده است؛ اما واقعا چرا رزها قرمز هستند و چرا بنفشه‌ها آبی؟ چه عاملی به چیزهای مختلف رنگ می‌دهد؟
کد خبر: ۹۵۱۰۸۶

این روزها محققان آزمایشگاه دکتر وانگ دانشگاه ملبورن، سخت مشغول کار روی جنبه هیجان‌انگیزی از علم هستند که طی آن شیمی، فیزیک، مهندسی و حتی کشاورزی در‌هم آمیخته می‌شود. در این پروژه، علم رنگ‌ها مبنای بسیاری از تحقیقات است. برای درک بهتر موضوع به این جملات دقت کنید. شاید بارها درباره رنگ‌های دنیای اطرافتان از خود پرسیده باشید که واقعا هر رنگی چه سطحی از احساس را در خود دارد؟ وقتی اجسام را به رنگ خاصی می‌بینیم، به این دلیل است که آن ماده تمام رنگ‌های دیگر را در طیف مرئی جذب می‌کند و تنها رنگی را که مشاهده می‌کنیم، بازتاب می‌دهد. به عنوان مثال قرمز به نظر رسیدن گلبرگ‌های رز به این دلیل است که بیشتر نور آبی، سبز و زرد را از طیف مرئی جذب می‌کند. آنچه برجای می‌ماند، قرمز به نظر رسیدن رز است.

درک ما از رنگ‌ها، نتیجه عملکرد چشمان و مغز ما در درک ترکیب‌های مختلفی از رنگ‌های منعکس شده است. این که یک جسم بخصوص دقیقا چه رنگ‌هایی را جذب می‌کند، به ساختار پیچیده مولکول‌هایی بستگی دارد که سطح آن را تشکیل می‌دهند. در این میان الکترون‌ها و پیوندهای اتمی موجود در این مولکول‌ها نقش تعیین کننده در رنگی به نظر رسیدن اجسام دارد.

برای درک بهتر این موضوع نخست باید بدانید که رنگ چیست؟

نور نتیجه یک موج و رنگ، صرفا حاصل فرکانس آن موج است. از آن گذشته هر فرکانس نور یا همان رنگ، انرژی بخصوصی در دل خود دارد و اگر این انرژی دقیقا همان میزان مورد نیاز برای ضربه‌زدن یک الکترون به الکترون دیگر در دل یک مولکول باشد، آن‌گاه این فرکانس جذب و جسم به آن رنگ بخصوص دیده می‌شود.

پس حالا می‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم که اصولا چرا گل‌های رز قرمز به نظر می‌رسند؟ واقعیت این است که فرکانس‌های طبیعی مولکول‌های ارگانیکی که گلبرگ‌های رز را تشکیل می‌دهند، با فرکانس‌های نور آبی تا زرد همخوانی دارند و تنها با نور قرمز همخوانی ندارند و به همین دلیل آنها را قرمز می‌بینیم.

منبع: phys.org

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها