در پنجمین روز از عملیات نیروهای مسلح ترکیه در شمال عراق با عنوان سپر فرات، توپخانه ارتش ترکیه روز گذشته مواضع یگان‌های مدافع خلق را در 18 کیلومتری جنوب شهر جرابلس سوریه هدف قرار داد. در این حملات هوایی و توپخانه‌ای دست‌کم 35 غیرنظامی کشته و 50 نفر زخمی شدند. عملیات سپرفرات نیروهای مسلح ترکیه از دوشنبه هفته گذشته شروع شد و همچنان ادامه دارد. برخی از رسانه‌های ترکیه از گسترش عملیات و افزایش تحرکات نیروهای مکانیزه ارتش در طول 70 کیلومتری مرز این کشور با سوریه خبر می‌دهند. گفته می‌شود ترکیه با پاکسازی منطقه قصد دارد نیروهای وفادار به خود از ارتش آزاد سوریه متشکل از گروه‌های عرب و ترکمن را در منطقه مستقر کند. مقام‌های ترکیه می‌گویند اینها مردمان بومی منطقه هستند که به زور از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند. رسانه‌ها می‌گویند کشته شدن یک سرباز ترکیه در خاک سوریه بهانه جدیدی را به دست مقامات آنکارا داده است تا موج جدیدی از حملات را علیه شهروندان سوری ترتیب دهند.
کد خبر: ۹۳۸۵۰۲

شاهدان عینی می‌گویند هم‌اکنون درگیری‌های شدیدی بین نیروهای کرد سوریه و تانک‌های ترکیه در اطراف روستاهای العمارنه و یوسف بیک در جنوب جرابلس درجریان است. عملیات نظامی ترکیه در بخش‌هایی از خاک سوریه طی روزهای گذشته با اعتراض‌ها یا هشدارهای بین‌المللی مواجه شده است. روزگذشته نیز ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن استقبال از مشارکت ترکیه در مقابله با داعش در سوریه نسبت به سوق یافتن احتمالی ترکیه به سمت حل و فصل و مداخله در مساله کردهای سوریه هشدار داد و گفت: خوب است که ترکیه وارد جنگ علیه داعش شود. قانونی است که ترکیه امنیت مرزهایش را تضمین کند اما نباید در خشونت غرق شود و وارد مساله کردهای سوریه شود. وزیر خارجه فرانسه اظهار کرد: ما تجاوزات پ. ک.ک را در ترکیه محکوم می‌کنیم اما نیروهای کرد در سوریه به طور فعالانه با داعش می‌جنگند.

آخرین خبر مربوط به سوریه این‌که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه یک طرح فوری را برای کمک رسانی به حلب ارائه کرده است. وی از طرف‌های درگیر خواست با ورود اولین کمک‌های امدادی به شهر حلب موافقت کند. سازمان ملل در تلاش است به منظور تسهیل کمک رسانی به مردم حلب، آتش بسی 48 ساعته را در این شهر برقرار کند. همچنین این سازمان در تلاش برای اصلاح شبکه برق و آب حلب برای تامین نیازهای 8/1 میلیون تن است. فرستاده سازمان ملل گفت، روسیه با طرح سازمان ملل موافقت کرده و آماده ارائه تضمین‌هایی برای پایبندی به این طرح است و آمریکا با دیگر کشورها تلاش دارند تا گروه‌های دیگری را در این طرح شریک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها