معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی تهران در گفت‌و‌گو با جام‌جم

حذف زوائد بصری و احترام به حقوق شهروندی

پیرایش و آرایش شهرها، ‌مدت‌هاست به سازمانی با عنوان اختصاصی زیباسازی سپرده شده است. درباره جزئیات این وظیفه مهم پای صحبت‌های حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران می‌نشینیم. مسئولی که معتقد است: حذف زوائد بصری از فضاهای عمومی احترام به حقوق شهروندی است.
کد خبر: ۹۳۶۴۹۱

پیرایش شهرها چه جایگاهی در فعالیت‌های این سازمان دارد؟

موضوع پیرایش چند سال پیش در سازمان مورد توجه قرار گرفت. از این منظر که متاسفانه در دوره‌های مختلف هر اقدامی که اراده می‌شد، روی سیما و منظر شهر انجام می‌شد. یعنی بیشتر اقدامات از منظر اضافه کردن بود و توجهی هم به هماهنگ‌سازی الحاقات صورت گرفته انجام نمی‌شد. در حالی که در کنار بحث آرایش شهری، بحث پیرایش هم مطرح می‌شود، یعنی به همان میزان که آرایه‌ ‌هایی به شهر اضافه می‌شود، باید آرایه‌ ‌هایی هم از آن حذف ‌شود.

این پیرایش و آرایش‌ها چه ضرورتی دارند؟

همه الحاقاتی که در سیما و منظر شهر وجود دارد، تعدد و تکثرشان، گوناگونی و شکل و فرمشان، همه در کنار هم به ذهن شهروندان پیام می‌فرستند. هدف این پیرایش و آرایش‌ها هم همین قضیه است، یعنی کنترل آشفتگی‌های موجود و حرکت به سمت سادگی و بی‌آلایش بودن. واقعیت این است که بسیاری از الحاقات موجود در سیما و منظر شهرها زائد است. در همین خصوص طرح مطالعاتی ویژه‌ای برمبنای حذف زوائد بصری تشکیل شد.

نتیجه این طرح مطالعاتی چه بود؟

براساس این مطالعات مجموعه عناصر، اجزا، تجهیزات و مبلمان شهری تقسیم بندی و بین همه این عناصر کدگذاری‌هایی انجام شد. بعد از این طرح مطالعاتی و پژوهشی، اجرای طرح در دو منطقه از شهر تهران به صورت پایلوت آغاز شد. در مرحله اول با توجه به اهمیت بافت تاریخی خیابان ناصرخسرو به عنوان یکی از پایلوت‌ها انتخاب شد، پایلوت دیگر هم خیابان انقلاب بود که به لحاظ فرهنگی نقش ویژه‌ای در شهر دارد. این طرح طی سال گذشته به حذف زوائد بصری این دو منطقه منجر شد.

شهروندان در حفظ زیبایی شهرها چقدر نقش دارند؟

نما جزو مالکیت شهروند است و برای آرایش و پیرایش آن توسط مدیریت شهری باید خودش هم راضی باشد، اما بحث مهم این است ما باید فرهنگسازی کنیم که شهروندان نازیبایی‌ها را ببینند. متاسفانه خیلی وقت‌ها این نازیبایی‌ها آن‌قدر زیاد شده، ‌آن‌قدر جلوی چشم بوده که دیده نمی‌شوند و دیگر چشم حساسیتش را به آنها از دست داده است. در حقیقت نکته مهم حساس کردن چشم و ذهن شهروند است به طوری که هر وقت این نازیبایی‌ها را می‌بیند بگوید اینجا یک الحاق به نما اضافه شده است. این اما مرحله اول است. ‌در مرحله بعدی باید به سمتی برویم که لایه لایه این موضوع قانون‌مند و نظام‌مند شود.

موافقید که زیبایی شهر جزو حقوق همین شهروندان است؟

بله دقیقا. شهروندان ما حق دارند نماهای عمومی را زیبا و شکیل ببینند و از این نظر باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد و به مروز زمان این حق به یک مطالبه شهروندی تبدیل شود. با رفع این مشکل‌ها ذهن شهروندان هم آرامش بیشتری می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها