تلاش برای تحقق ایده تولد نوزادان سالم

اهدای دی‌ان‌ای میتوکندری در مرحله عمل

پژوهشگران پس از تحقیق زیاد توانستند، یک گام دیگر به سوی تولد نوزاد با دی‌ان‌ای دریافتی از سه نفر نزدیک شوند. مطالعات روی جنین سالم به وجود آمده از این طریق نشان می‌دهد، این فرآیند احتمالا منجر به بارداری طبیعی می‌شود.
کد خبر: ۹۳۴۰۴۵

مطالعات روی جنین ساخته شده با دی‌ان‌ای خارجی نشان می‌دهد، این جنین با جنین‌هایی که به روش لقاح مصنوعی استاندارد به وجود می‌آیند شباهت زیادی دارد، هرچند آزمایش‌های بیشتر حاکی است این روش هنوز هم خطراتی دارد. این روش که با عنوان اهدای میتوکندری شناخته می‌شود، توسط محققان در نیوکاسل و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های ژنتیک ویرانگر و اغلب کشنده از مادر به فرزند ابداع شده است.

بسیاری از بیماری‌هایی که مغز و عضلات نوزاد را تحت تاثیر قرار داده و با رشد کودک بدتر می‌شوند، در نتیجه جهش‌های ژنتیک در ساختارهای ریز به نام میتوکندری ایجاد می‌شود. میتوکندری درون سلول قرار دارد و انرژی سلول را تامین می‌کند. آنها منحصرا از مادر به کودک منتقل می‌شوند و مادران می‌توانند ناقلان بدون علائم باشند.

با استفاده از اهدای میتوکندری، پزشکان امیدوارند، از انتقال دی‌ان‌ای میتوکندری معیوب در فرآیند لقاح مصنوعی به جنین ـ که دارای مجموعه‌ای طبیعی از کروموزوم‌های والدین است ـ جلوگیری کنند. ماه مارس گذشته، نمایندگان مجلس عوام بریتانیا قبل از صدور مجوز برای استفاده از این سیستم به سازمان جنین‌شناسی و لقاح انسانی از متخصصان خواستند جلسات کارشناسی بیشتری برگزار و شواهد بیشتری مبنی بر بی‌خطر بودن این روش ارائه کنند.

تیم محققان نیوکاسل پس از انجام آزمایش‌های فراوان نشان داد با انجام پی‌ان‌تی (یکی از روش‌های خاص اهدای میتوکندری) می‌توان حدود هشت ساعت پس از تلقیح، مراحل اولیه ایجاد جنین را با احتمال کمتر از 5 درصد انتقال دی‌ان‌ای میتوکندری جهش یافته انجام داد. پس از آزمایش‌های متعدد، متخصصان دریافتند، میان این جنین و جنین به وجود آمده از طریق روش استاندارد لقاح مصنوعی تفاوتی وجود ندارد، اما مطالعات بعدی نشان داد، هنگامی که سلول‌های جنین پی‌ان‌تی برای رشد به آزمایشگاه انتقال داده شدند، دی‌ان‌ای میتوکندری جهش یافته به میزان کمی بروز کرده بود.

دیتر ایگلی از دانشگاه کلمبیا معتقد است، سازمان تنظیم‌کننده مقررات لقاح مصنوعی باید در تصمیم‌گیری صدور مجوز حرف نهایی را بزند، اما مطالعات نشان می‌دهد، روش جدید می‌تواند سالانه به 150 زن در بریتانیا که حامل بیماری‌های میتوکندری هستند، در بارورسازی بی‌خطر کمک کند.

منبع: theguardian

مترجم: آتنا حسن‌آبادی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها