اگر قرار باشد سه چهار مقصد اکازیون برای سفر نجومی در روزهای گرم تابستان به شما پیشنهاد کنیم، قطعا الموت جزو چند انتخاب نخست است.
کد خبر: ۹۳۰۹۵۳

سرزمینی با تاریخی پرهیاهو و طبیعتی کم‌نظیر در ایران که به واسطه کوهستانی بودن و ارتفاع از سطح دریا، ییلاقی خنک، آرام و بکر برای شهرنشینان خسته از شلوغی و کلافه از گرمای تابستان محسوب می‌شود. الموت جزو اصلی‌ترین مقاصد طبیعت گردشگران خارجی است که در سفر به ایران می‌خواهند در مدتی کوتاه با عمیق‌ترین لایه‌های فرهنگ، تاریخ و طبیعت ایران آشنا شوند. الموتی‌ها این را مدیون خوی مهمان‌نواز خود هستند و آشنایی کلی که به سبب تجربه برخورد با گردشگران مختلف بویژه در سال‌های اخیر کسب کرده‌اند. قلعه حسن صباح در روستای گازرخان، دریاچه اوان در نزدیکی معلم کلایه و روستای رازمیان در الموت غربی از مهم‌ترین توقفگاه‌های شما در سفر به الموت خواهد بود.

کوله را ببندید، آماده شوید!

فصل مناسب و ایمن برای سفر به الموت اردیبهشت تا آبان است. در زمستان و ابتدای بهار منطقه فوق‌العاده سرد و برف‌گیر است (که البته در این شرایط هم مناظر کم‌نظیری در روز و شب الموت خواهید دید). با این حال وقتی به الموت سفر می‌کنید همیشه لباس گرم و کاپشن برای شب‌ها همراه داشته باشید.

برای سفر باید خود را به قزوین برسانید. در ورودی شهر از سمت تهران به میدان بزرگی به نام مینودر می‌رسید (معروف به فلکه غریب کش!). از همین‌ میدان تاکسی‌های خطی شما را به الموت خواهند رساند. اینجا ابتدای جاده معروف و بی‌نهایت زیبای الموت است؛ از پر پیچ و خم‌ترین جاده‌های کوهستانی ایران. بگذارید خیالتان را راحت کنم که از اینجا تا گازرخان بیش از 500 پیچ در جاده را باید پشت سر بگذارید! گاهی جاده چنان می‌پیچد که در دور زدن با خودروی سواری ممکن است مشکل پیدا کنید. از همین روست که رانندگان اتوبوس‌ بسیار به ندرت پیش می‌آید که مشقت رانندگی در چنین جاده‌ای را بپذیرند و از این رو معمولا بزرگ‌ترین سایز خودرویی برای سفر به الموت میدل‌باس است. در طول مسیر دوربین به دست آماده باشید تا از مناظر رویاگونه و بخصوص موج‌های ناشی از وزش باد بر کشتزارهای گندم پس از طلوع یا نزدیک غروب عکاسی کنید. بعلاوه بازدید قلعه‌های متعدد بازمانده از دوره مبارزات حسن صباح و یارانش می‌تواند سوژه جذابی برای علاقه‌مندان به تاریخ باشد.

اقامت شبانه در کنار آشیانه عقاب

بزرگ‌ترین این قلعه‌ها، مشهور به «آشیانه عقاب»، همان قلعه‌ای است که افسانه‌های زیادی به آن منسوب است و حسن صباح و فداییان اسماعیلیه سال‌ها در آن مستقر بودند و سرانجام در دوره هلاکوخان مغول با هوشمندی خواجه نصیرالدین طوسی به طرز زیرکانه‌ای فتح شد.

قویا پیشنهاد می‌کنم شب را در یکی از اقامتگاه‌های روستایی کنار قلعه سپری کنید. سکوت اسرارآمیز شب، آسمان بسیار پرستاره و زیبا در کنار شکوه بی‌مانند قلعه‌ای که بر فراز صخره طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی بنا شده است، حسی از عظمت را نصیب‌تان می‌کند که در کمتر مکان مشابهی تجربه‌اش خواهید کرد. استفاده از یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ به همراه یک اطلس آسمان شب با اندکی چاشنی ذوق و علاقه‌مندی، تجربه کم نظیری از رصد در آسمان شب را نصیب‌تان خواهد کرد.

از خوش‌اقبالی شما امشب و فردا شب بارش شهابی برساوشی به اوج خود رسیده است. درباره رصد این بارش شهابی در صفحه 7 روزنامه امروز بیشتر بخوانید.

پیشنهاد دیگر ما عکاسی نجومی نمای باز (Landscape Astrophotography) با پیش زمینه صخره اصلی قلعه و آسمان پرستاره است. بویژه تنظیم کادر و عکاسی از بخش پر ابهت آسمان شب و ستارگان راه شیری که این شب‌ها بلافاصله پس از غروب در بالای قلعه قابل عکسبرداری است. برای این کار به یک دوربین DSLR مستقر روی سه‌پایه‌ای محکم نیاز دارید تا بتوانید در نوردهی‌های 20 ثانیه‌ای حدود 10 تا 20 عکس با فرمت RAW بگیرید و بعد فایل مجموعه‌ای از عکس‌ها را در نرم‌افزاری مثل فوتوشاپ روی هم استک کنید تا به نمای خیره‌کننده‌ای از آسمان شب در سرزمین خداوند الموت برسید.

کاظم کوکرم/ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها