با موافقت هیات وزیران صورت گرفت؛

300 میلیارد تومان اعتبار برای نجات دریاچه ارومیه

اجرای طرح احیای دریاچه ارومیه از اواخر سال گذشته تاکنون در کنار بارندگی‌های خوب بهار امسال، شرایط نسبی خوبی را در دریاچه ارومیه ایجاد کرده و موجب افزایش آب این دریاچه شده است. این افزایش آب اما پیامدهایی چون سرخ شدن آب دریاچه را نیز به دنبال داشته که موجب نگرانی برخی از مردم شده است، درحالی که کارشناسان می‌گویند این پیامد نه‌تنها بد نیست، بلکه اتفاقی مثبت بوده و نشان‌دهنده بازگشت حیات به دریاچه است.
کد خبر: ۹۲۸۴۸۰

در همین زمینه، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با تکذیب خطرناک بودن تغییر رنگ دریاچه، رشد جلبک‌ها را نشانه بازگشت حیات به دریاچه دانست و گفت: جلبک‌های قرمز کننده دریاچه ارومیه در ماه آینده افزایش می‌یابند.

مسعود تجریشی با اشاره به این‌که علت تغییر رنگ و سرخی دریاچه ارومیه یک نوع باکتری و جلبک خاص است که در شوری‌ بالای آب گسترش می‌یابند، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: با افزایش آب دریاچه، نمک‌های کف دریاچه حل و باعث شوری آب شده که این افزایش شوری، شرایط رشد جلبک‌ها را فراهم کرده است. وی تصریح کرد: افزایش شوری و رشد جلبک‌ها، دو فرآیند احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شوند، چراکه ورود آب شیرین به دریاچه، باعث حل شدن نمک‌های کف دریاچه شده که پایین رفته است و حل شدن این نمک‌ها سبب شده جلبک‌ها و باکتری‌هایی که قبلا وجود نداشتند، فرصت رشد پیدا کنند.

تجریشی با بیان این‌که وجود جلبک‌ها، علامت‌ مثبتی برای حیات دریاچه ارومیه محسوب می‌شود، تاکید کرد: این جلبک‌ها و باکتری‌ها هیچ اثر منفی برای حیات دریاچه ارومیه ندارند و چه بسا که در صورت ورود آب بیشتر به دریاچه ارومیه از طریق همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و کمک کشاورزان، بازگشت آرتمیا که از همین جلبک‌ها تغذیه می‌کنند نیز محقق شود.

اتفاق دیگری که با افزایش سطح آب دریاچه رخ داده، تمایل مردم برای شنا در این دریاچه است، اما هشدارهایی در این زمینه به مردم داده شده است از‌جمله این‌که ناصر آق، معاون علمی پژوهشکده دریاچه ارومیه، خطر شنا برای افراد مسن و مبتلا به فشار خون بالا را در این دریاچه به دلیل غلظت بالای نمک زیاد دانسته و گفته است: توصیه می‌شود شهروندانی که فشار خون بالایی دارند از شنا در دریاچه ارومیه خودداری کرده و فقط از مزایای طبی آن استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها