سیگار، گازوئیل، بخار ناشی از رنگ‌ها و اگزوز اتومبیل جزو مواد آلوده‌کننده هستند. با توجه به تاثیر این مواد روی رشد و تکامل جنین، توصیه می‌شود بارداران تا حد امکان از آنها پرهیز کنند.
کد خبر: ۹۲۸۴۱۷

مرضیه خانلقی، کارشناس مسئول باروری سالم با بیان این مطالب به جام‌جم گفت: خانم‌هایی که هنوز باردار نشده‌اند هم تحت تاثیر آلودگی محیطی قرار می‌گیرند. سموم موجود در دود سیگار در خانم‌هایی که یا خود سیگاری بوده یا در معرض تنفس دود سیگار هستند، سبب بروز میزان‌های بالاتری از ناباروری خواهد شد.

وی تاکید کرد: سیگار کشیدن، زمان انتظار برای باردار شدن را افزایش داده و می‌تواند افزایش احتمال جهش در سلول تخم را نیز به دنبال داشته باشد. مردان نیز باید نگران هوایی که تنفس می‌کنند، باشند. فلزات سنگین موجود در دود اگزوز وسایل نقلیه سبب افزایش موادی در خون می‌شود که کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد. همچنین اغلب موادی که برای سفید کردن لباس‌ها و سطوح در خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، کلر دارند. سفیدکننده‌های کلردار برای سلامت انسان مضر هستند و سبب آلودگی محیطی نیز می‌شوند.

وی با اشاره به این که آلودگی طولانی مدت با مواد کلر دار می‌تواند سبب مشکلات هورمونی، ناباروری، کاهش تعداد اسپرم، تضعیف سیستم ایمنی، اختلالات یادگیری، تغیرات رفتاری، صدمه به پوست و کبد و کلیه‌ها شود، اظهار کرد: نوزادان، شیرخواران، کودکان، زنان پس از زایمان و سالمندان نسبت به دیگران در معرض آسیب بیشتری در برابر عوارض این مواد هستند. با توجه به تاثیر سفیدکننده‌های حاوی کلر بر سلامت، نباید برای تمیز کردن لباس زیر از آنها استفاده کرد. چون تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر سلامت داشته و باعث صدمه به محیط نیز خواهد شد. همچنین زنانی که از مواد سفیدکننده به طور مکرر استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض مشکل ناباروری و مخاطرات دیگر قرار می‌گیرند.

این کارشناس بهداشت باروری با اشاره به تاثیرات دیوکسین در بروز ناباروری عنوان کرد: دیوکسین از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و پد‌های بهداشتی که پوشش داخلی آن از مواد پتروشیمی غیراستاندارد تهیه می‌شود، به میزان بالایی آزاد می‌شود. این سموم بلافاصله پس از ورود به بدن در سیستم غددی و دی ان ای وارد شده و تغییراتی ایجاد می‌کنند که به نسل بعدی هم منتقل می‌شود. لذا توجه به استفاده از وسایل بهداشتی شخصی و مواد یکبار مصرف استاندارد توصیه می‌شود.

 

افزایش خطر سرطان با کفش‌های پاشنه بلند

دهه‌هاست که درمورد تاثیرات زیانبار پاشنه‌های بلند، برای پا و مفاصل زنان هشدار داده می‌شود. اما به نظر می‌رسد دلایل بیشتری نیز برای خودداری از پوشیدن این نوع کفش‌ها وجود داشته باشد. کارشناسان می‌گویند علاوه بر تاثیرات مضر این کفش‌ها بر پا و مفاصل زنان، پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، برتوانایی فرد در درست فکر کردن، تنفس درست و داشتن یک حضور فعال تاثیر می‌گذارد.

متخصصان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند میان پوشیدن کفش‌های نامناسب و سرطان نیز می‌تواند ارتباط وجود داشته باشد. در واقع، پوشیدن کفش‌های ناراحت به طور روزانه، صرفا باعث ایجاد درد و صدمه در مفاصل نمی‌شود، بلکه این نوع کفش‌ها به این دلیل که باعث می‌شوند بدن در شرایط غیرطبیعی و نامتعادلی قرار گرفته و مجبور به تحمل فشار سنگینی شود، به شکل موثری در ایجاد التهابات خفیف نقش دارند. این التهابات معمولا در قسمت‌های انگشتان و قوزک پا ایجاد می‌شوند. دانشمندان معتقدند در صورتی که التهابات خفیف، حالت مزمن پیدا کنند می‌توانند بسیار مخرب باشند.

این محققان تاکید می‌کنند قرار داشتن بدن در معرض التهاب مزمن، عملکرد دی ان ای در تمرکز بر بهبود التهاب را تخریب می‌کند و تعطیل شدن کار دی ان ای در این زمینه، فرد را نسبت به سرطان و سایر بیماری‌ها آسیب‌پذیر می‌سازد.

پاشنه‌های کوتاه‌تر، ممکن است تاثیرات کمتری داشته باشند، اما مشکل التهاب به آسانی می‌تواند تشدید شود؛ بویژه اگر انگشتان پا در داخل نوک تیز کفش در فشار باشند.

منبع: دیلی‌میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها