حسینی : این قصه‌پردازی‌های ناشیانه از اساس کذب است

جدال بر سر یک خاطره از مشایی

سید محمد حسینی به عنوان وزیر ارشاد دولت دهم، کارنامه‌ای پربار در توجه به هنر و فرهنگ متعهد و دینی دارد، این استاد دانشگاه در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره موضوع ولنگاری فرهنگی سخن گفت.
کد خبر: ۹۱۳۶۰۱

حسینی که مهمان برنامه «ماه‌ترین ماه» در شبکه رادیویی گفت‌وگو بود با اشاره به این‌که تهاجم فرهنگی از دهه 70 در حوزه فرهنگ رخ داد عنوان کرد: از آن زمان برخی آن را توهم پنداشتند یا در مقابل آن، مساله تساهل و تسامح را مطرح کردند و بر آن مبنا شاهد بودیم آن نظارت کافی در حوزه کتاب، تئاتر، موسیقی و دیگر بخش‌ها اعمال نمی‌شد. در حوزه‌های مختلف هنری آثاری تولید شد که زیبنده نظام اسلامی نبود. در سال‌های اخیر هم رهبر فرزانه انقلاب بارها بحث رخنه فرهنگی یا نفوذ فرهنگی را مطرح کردند که نفوذ فرهنگی از نفوذ سیاسی و اقتصادی اهمیت بیشتری دارد.

وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نبود علاقه برای تقابل با نفوذ فرهنگی در میان بعضی افراد گفت و اظهار کرد: بعضی‌ها که اساسا اعتقادی به این کار ندارند یا بعضی دیگر معتقدند مقابله کردن فایده ندارد. در واقع این افراد با توجیه کردن، وظایفشان را انجام نمی‌دهند. حسینی به محصولات فرهنگی غیرمجاز اشاره کرد و افزود: البته در تولید آثار فرهنگی فقط یک نهاد مسئول نیست و همه بخش‌ها و حتی نهادهای مردمی نیز مسئولیت دارند. اگر تولیدات خوبی داشته باشیم و فضای کار در دست نیروهای ارزشی باشد، محصولاتی که زیبنده نظام اسلامی نیست، کمتر فرصت جولان پیدا می‌کنند.

پاسداشت 20 سال نقش‌آفرینی بهناز جعفری در تئاتر

بعضی بازیگران صرفا سینمایی کار هستند، برخی دیگر صحنه تئاتر را ترجیح می‌دهند و برخی هم به بازیگران صرفا تلویزیونی معروفند. شاید کمتر چهره‌هایی را سراغ داشته باشیم که در هر سه عرصه موفق عمل کرده باشند، ولی قطعا یکی از این چهره‌ها، بهناز جعفری است. این بازیگر این بار در تئاتر خبرساز شده و قرار است به پاس 20سال نقش‌آفرینی بهناز جعفری بر صحنه‌های تئاتر نمایشنامه «مراسم قطع دست در اسپوکن» خوانش شود. این نمایشنامه نوشته مارتین مک دونا و به کارگردانی عباس غفاری با حضور هنرمندان سرشناس در مجموعه پردیس چارسو اجرا می‌شود. بهناز جعفری، فرزین صابونی، وحیدآقاپور و هومن کیایی بازیگران این اجرا هستند.نمایشنامه «مراسم قطع دست در اسپوکن» روز شنبه 29 خرداد ساعت 19و30 دقیقه در پردیس چارسو خوانش می‌شود. بهناز جعفری در عرصه تئاتر با آثاری همچون «برنارد مرده است»، «آرامش از نوعی دیگر»، «شب هزار و یکم»و «عشق لرزه» درخشیده است.

هنگامه مفید و ساخت تصنیف‌های «انسانم آرزوست»

هنگامه مفید، شاعر و ترانه‌سرا که از سال‌های دور ترانه‌های ماندگار تخت حوضی را در کارنامه خود دارد، در تازه‌ترین فعالیت خود، تصنیف‌های نمایش «انسانم آرزوست» نوشته و کار داوود فتحعلی‌بیگی را می‌سازد.

این نمایش به کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی بزودی روی صحنه خواهد رفت. هنگامه مفید همکاری با فتحعلی بیگی را آرزوی دیرینه خود دانست و گفت: همیشه آرزو داشتم که ایشان به من پیشنهاد همکاری بدهد. تنها چند نفر هستند که زبان جذاب تهرانی را در نمایش‌های تخت حوضی خوب می‌دانند و باید قدرشان را بدانیم. داوود فتحعلی‌بیگی یکی از این افراد است که من از دهه 50 تاکنون مقاله‌هایش را با عشق پیگیری می‌کنم.

مفید که ترانه‌های نمایش و مجموعه «دندون طلا» هم از ساخته‌های اوست درباره چگونگی نگارش تصنیف‌هایش گفت:‌ من همیشه به مضمون کلی اثر فکر می‌کنم و این‌که قصد دارد چه پیامی ‌را منتقل کند و اشعار سروده‌ام براساس‬ میراث‬ شفاهی‬ مطرب‌ها،‬ نمایش‌های‬ روحوضی‬ و‬ اشعار‬ کوچه‬ و‬ بازاری است.

او مضمون نمایش انسانم آرزوست را جذاب دانست و افزود: نمایش تخت حوضی باید بیان ساده داشته باشد و در ساخت تصنیف‌های این نمایش تلاش کرده‌ام که با رعایت این نکته، جذابیت‌هایی هم به کار اضافه کنم که گرم و شیرین باشد.

اخشابی و 3 عامل مهم موسیقی رمضان

مجید اخشابی خواننده کشورمان که تیتراژهای برخی سریال‌های تلویزیونی ماه مبارک رمضان از جمله گمگشته را با صدای او شنیده‌ایم، با اشاره به عوامل تاثیرگذار در باورپذیری قطعه‌های تولید شده برای این ماه مبارک،‌ از شعر، ‌نوع اجرا و ملودی به عنوان سه عامل مهم در این نوع از موسیقی سخن گفت.

اخشابی ادامه داد: در نخستین مرحله، شعر مورد استفاده باید از محتوایی مناسب و اثر گذار برخوردار باشد‌، لزوم وجود عرفان و معنویت در اشعار مورد استفاده در آثار مناسبتی ماه مبارک رمضان اهمیت بسیاری دارد.

این خواننده تصریح کرد: متاسفانه بتازگی مشاهده می‌شود که حتی اشعاری که مخاطب آنها خداوند نیست و بیشتر مخاطب زمینی دارند به آثار مناسبتی ماه مبارک رمضان راه پیدا کرده اند و برخی هنرمندان چنین روندی را پیش گرفته که کارهایشان اثر‌گذاری خود را از دست داده است.

خواننده تیتراژ سریال گمگشته با اشاره به دومین ویژگی مهم آثار تولیدی برای ماه مبارک رمضان افزود: هنرمندان باید توجه داشته باشند که نوع اجرا و جنس صدا هم در کیفیت اثر تولید شده برای ماه رمضان تاثیر بسیاری دارد. باورپذیری کلام مورد استفاده از شخصیت خواننده یکی دیگر از موضوعات مهم در مسیر تولید یک اثر مناسبتی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها