رئال‌مادرید ـ اتلتیکومادرید؛ فینال لیگ قهرمانان اروپا

شام آخر اسپانیایی

فینال لیگ قهرمانان اروپا، پرهیجان‌ترین تورنمنت باشگاهی جهان بالاخره از راه رسید. اتلتیکو و رئال، دو رقیب مادریدی، دو سال بعد از نبرد خاطره‌انگیزشان در لیسبون بار دیگر چشم در چشم یکدیگر در فینال چمپیونز لیگ قرار می‌گیرند، این بار در ورزشگاه خاطره‌انگیز سن سیرو و در شهر میلان.
کد خبر: ۹۰۸۲۵۶

گابریل مارکوتی، فوتبال‌نویس سرشناس ایتالیایی حال‌وهوای این روزهای شهر میلان را این‌طور توصیف می‌کند: «آسمان شهر میلان طی چند روز اخیر به طرز خیره‌کننده‌ای صیقل یافته و آبی بوده. گاهی اوقات حتی می‌توانید کوه‌های پوشیده از برف آلپ را هم تماشا کنید، همه چیز آرام شده و آسمان شهر طوری خودش را آماده کرده که میزبانی مهربان و آرام برای فینال پرستاره لیگ قهرمانان باشد.»

هیچ شهری در اروپا بیشتر از شهر میلان، سابقه قهرمانی تیم‌هایش در لیگ قهرمانان اروپا را ندارد، اما این رکورد امشب به شهر مادرید خواهد رسید؛ رئال و اتلتیکو هرکدام برنده شوند، شهر مادرید به یازدهمین قهرمانی خود می‌رسد، تازه اگر اتلتیکو برنده شود، میلان دیگر تنها شهری نخواهد بود که دو قهرمان در اروپا داشته.

رئال‌مادرید مسیری آسان‌تر را نسبت به اتلتیکو برای رسیدن به فینال طی کرد. آنها تیم‌هایی مثل رم، ولفسبورگ و منچسترسیتی را در مراحل حذفی مقابل خود دیدند اما شاگردان سیمئونه از پس آیندهوون و دو غول فوتبال اروپا یعنی بارسلونا و بایرن‌مونیخ برآمدند. رئال و اتلتیکو هر دو در رقابت‌های داخلی این فصل اسپانیا ناکام بوده‌اند و قدرت‌نمایی بارسلونا را به تماشا نشسته‌اند، بنابراین فتح لیگ قهرمانان برای از بین بردن برچسب ناکامی در این فصل، مهم‌ترین دغدغه آنهاست.

تقابل غول‌های تهاجمی رئال‌مادرید مقابل ستون‌های مستحکم دفاعی اتلتیکو، تعیین‌کننده سرنوشت این بازی است. تفکرات سیمئونه و تیمش شاید خوشایند بسیاری از هواداران و کارشناسان فوتبال نباشد، اما جنگجوی آرژانتینی (سیمئونه) با همین تفکرات توانست، اتلتیکو را از زیر سلطه رئال در شهر مادرید بیرون بیاورد. دو تیم حالا 212 بار مقابل هم قرار گرفته‌اند که سهم رئال با 107 برد همچنان خیلی بیشتر از اتلتیکو (57 برد) است و 51 تساوی نیز در این میان ثبت شده اما از زمان حضور سیمئونه، این موازنه به هم خورده و اتلتیکو همواره مقابل سفیدها قدرت‌نمایی کرده است. برای زیدان، این فرصتی برای به دست آوردن یازدهمین لیگ قهرمانان رئال و تثبیت خود در میان بزرگان مربیگری جهان است و برای سیمئونه مجالی است برای انتقام از رئال و کسب اولین لیگ قهرمانان برای اتلتیکو. فوتبال، امشب جشن پایان فصل خود را در باشکوه‌ترین بازی اروپا خواهد گرفت، از تک تک لحظات این بازی لذت ببرید!

لیگ قهرمانان گنجینه‌ای پرسود

یوفا پیش از شروع این فصل لیگ قهرمانان اروپا اعلام کرده بود که جوایز این مسابقات در سه سال آینده افزایش 50 درصدی خواهد داشت. به این ترتیب مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در بازه زمانی 18-2015 به یکی از پرسودترین رقابت‌ها برای باشگاه‌های حاضر در این رقابت‌ها و بویژه تیم قهرمان تبدیل شد.

این افزایش 50 درصدی شامل 32 دو تیم حاضر در این مسابقات می‌شود. در دوره‌های قبل تیم‌هایی که جواز حضور در این مسابقات را کسب می‌کردند، مبلغ 6/8 میلیون یورو به خزانه‌شان افزوده می‌شد، این رقم از این فصل به 12 میلیون یورو افزایش یافته. همچنین در مرحله گروهی به ازای هر پیروزی به تیم برنده 5/1میلیون یورو پاداش داده می‌شود. 16 تیم مرحله حذفی به ازای صعود به این مرحله هر کدام مبلغ چشمگیر 5/5 میلیون یورو از یوفا جایزه دریافت می‌کنند که این رقم در مقایسه با 5/3 میلیون یورو در سال‌های گذشته رشد قابل توجهی محسوب می‌شود. با بررسی اجمالی متوجه خواهید شد که تیم قهرمان این مسابقات تنها 55 میلیون یورو از محل جوایز مالی، پاداش دریافت خواهد کرد. البته این تنها رقم دریافتی تیم قهرمان نیست. بر اساس قوانین یوفا، تیم‌ها از صندوق 9/482 میلیون یورویی این مسابقات بنابر ارزش لیگ و حق پخششان نیز مبالغی را دریافت خواهند کرد. در حال حاضر لیگ انگلیس بیشترین ارزش را در این بین دارد و اگر تیمی از انگلیس بتواند قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در طول این بازه شود، علاوه بر 55 میلیون یورو جایزه، مبلغی در حدود 50 میلیون یورو نیز از این صندوق دریافت می‌کند که جمع سود مالی تیم قهرمان 105 میلیون یورو خواهد شد. این رقم بر همین اساس برای تیم‌هایی از لالیگا، بوندسلیگا، سری‌آ و... کمی کمتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها