گرچه رهبر معظم انقلاب از همان روزهای ابتدای اجرای برجام فرمودند به این مذاکرات خوشبین نیستند و امیدی به انجام تعهدات طرف غربی ندارند، اما بسیاری از مسئولان و کارشناسان در این زمینه امید زیادی به آینده اجرایی شدن برجام داشته و بخش قابل توجهی از معادلات اقتصادی خود را براساس این فرضیه بنا کرده بودند.
کد خبر: ۸۹۷۳۴۹

اما چند روز پیش این امیدها سرانجام با این سخن ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران که گفت «روابط بانکی ایران عادی نشود؛ برجام از هم می‌پاشد» به نوعی از بین رفت و باعث شد تا واقعیت فرمایشات مقام معظم رهبری برهمگان روشن شود. این سخنان و آشکار شدن واقعیت موضوع برجام باعث شد تا برخی مسئولان و سیاستگذاران کلان اقتصادی کشور به این گفته‌ها واکنش نشان داده و سخنان متفاوتی درباره اظهارات اخیر سیف ـ که این روزها شنیده‌ها حکایت از تغییر احتمالی وی دارد ـ مطرح کنند.

به گفته کارشناسان و تحلیلگران، آنچه در این واکنش‌ها بیش از دیگر موارد خودنمایی می‌کند، مربوط به ناهماهنگی موجود در این زمینه است که بیانگر واقعیت گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی بوده و به نوعی تائیدی بر سود صفر درصدی ایران از اجرایی شدن برجام است.

جهانگیری: سیف خود باید پاسخگوی سوالات باشد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه سفرش به کرمانشاه در واکنش به اظهارات رئیس بانک مرکزی گفت: رئیس بانک مرکزی خود باید پاسخگوی این پرسش باشد، اما ایران همان‌طور که با قدرت پای میز مذاکره رفت با همان قدرت نیز برجام را اجرا می‌کند و نباید دستاوردهای مثبت برجام را نادیده گرفت.

طیب‌نیا: علت هیاهوی رسانه‌ها را نمی‌فهمم

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد نیز در جلسه با مدیران و کارکنان خزانه‌داری کل با سکوت درباره اظهارات اخیر سیف در آمریکا و بدون این‌که اشاره‌ای به اعتراف رئیس‌کل بانک مرکزی به دستاورد «تقریبا هیچ» برجام کند، گفت: علت هیاهوی برخی رسانه‌ها را در مورد سوئیفت نمی‌فهمیم.

وی با اشاره به ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های خارجی پس از اجرایی شدن برجام افزود: اکنون تمامی بانک‌های ایران به شبکه سوئیفت متصل است.

‌ربیعی: سیف استعاره گفت

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اظهارات کوبنده سیف در آمریکا درباره دستاورد ناچیز برجام گفت:‌ از استعاره‌‌ای که آقای سیف گفت و هدفش این بود به دنیا بفهماند که کار کنند، می‌بینید چه بساطی به راه می‌افتد.

به گزارش تسنیم، وی که در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران سخن می‌گفت، افزود: اجازه دهید این را بگویم هیچ کشوری بدون اجماع بر سر برنامه‌های ملی خود به توسعه دست نیافته است. بنابراین اگر روند عقلانیت و مدارای اجتماع شکل نگیرد، برنامه‌های توسعه موفق نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها