مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به ایران اعتماد داریم/ در حال راستی‌آزمایی هستیم

رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در دیدارهای خود در تهران با مسئولان جمهوری اسلامی ایران درباره آینده روابط ایران و آژانس رایزنی کرد و آنطور که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفته، در دیدارهای دیروز یوکیا آمانو با مقامات ایرانی، نقشه راه همکاری‌های ایران و آژانس در فضای جدید ترسیم شد.
کد خبر: ۸۷۴۰۶۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، علی‌اکبر صالحی پس از دیداری که دیروز با آمانو داشت در نشست خبری مشترک با وی گفت: سفر آقای آمانو به تهران معنی زیادی دارد و با این سفر شاهد آغاز فصل نوینی در همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم بود.

وی افزود: خوشحالیم که در زمانی میزبان آقای آمانو هستیم که دیگر موضوعی به نام پرونده ساختگی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم.

وی گفت: امروز در مذاکراتی که داشتیم قرار شد نگاهمان به آینده باشد و هر آنچه را مربوط به گذشته است پشت‌سر قرار دهیم.

صالحی افزود: از آقای آمانو خواستم فرصت‌هایی که در 12 سال پرونده ساختگی علیه کشورمان و نیز فرصت‌ همکاری‌های فنی را که از دست رفت با اقداماتش جبران کند.

خبرهای خوش درباره مدرن‌سازی رآکتور اراک؛ هفته آینده

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ‌خبرهای خوشی را درباره مدرن‌سازی رآکتور اراک در آینده‌ای نزدیک و شاید هفته آینده به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان آغاز مدرن‌سازی رآکتور اراک افزود: الان پیشرفت کرده‌ایم و مقدمات طراحی هم که انجام دادیم توسط طرف‌های مقابل بازبینی شده است که در زمان خودش اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: ‌الان جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده در حرکتیم و همه چیز به‌خوبی پیش می‌رود و امیدواریم مدرن‌سازی رآکتور اراک حتی سریع‌تر از زمانی که برایش مقرر داشتیم تحقق یابد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در نشست مشترک با آقای آمانو درباره بازسازی یا مدرن‌سازی رآکتور اراک صحبت بخصوصی نداشتیم بلکه درباره نقشه راهی که پیش‌بینی می‌شود یعنی کلیاتی که باید در آینده به آن توجه داشت، صحبت کردیم.

توافق ایران و آژانس برای تقویت بیشتر همکاری‌ها

آمانو نیز در این نشست با تبیین مذاکراتش با رئیس سازمان انرژی اتمی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق ایران و آژانس برای تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه خبر داد و گفت: سفرم به ایران در زمانی انجام می‌شود که دو روز از اجرای برجام می‌گذرد و آژانس تائید کرد که ایران اقدامات لازم را برای برجام تکمیل کرده و کارهای بسیار زیادی انجام داده است تا به نقطه کنونی رسیده‌ایم.

وی با بیان این‌که تلاش‌های مستمر و مشابهی در آینده نیز لازم خواهد بود، افزود: اجرای پروتکل الحاقی از اقدامات بسیار مهم است تا این شرایط را حفظ کنیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران اکنون به دوره جدیدی وارد شده است و ما متعهدیم که به تلاش‌های غیرجانبدارانه و غیرسیاسی خود در حالتی واقعی ادامه دهیم.

آمانو افزود: چنین تلاش‌هایی نیز از جانب ایران لازم است و از جانب آژانس نیز بیشترین تلاش را انجام خواهیم داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بررسی‌ها برای همکاری‌های فنی ویژه میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

تمرکز بر اجرای برجام

آمانو در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه زمانی پرونده فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در آژانس کاملا بسته می‌شود، گفت: آنچه اهمیت دارد تمرکز بر اجرای برجام است؛ در صورت ادامه آرام و مثبت همکاری‌ها، موارد مبهم برطرف می‌شود.

وی افزود: نتیجه‌گیری گسترده‌تر پس از همکاری‌های اولیه مشخص می‌شود.

درباره همکاری‌های خاص فنی نیز با در نظر داشتن قطعنامه‌های شورای امنیت در برخی موارد نتوانستیم همکاری‌های فنی را انجام دهیم، اما در حال بررسی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که دیدگاه شما درباره اقدامات هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست، گفت: این موضوع در اجلاس عمومی بعدی آژانس و در جلسه شورای حکام آژانس در سپتامبر بررسی خواهد شد.

زمان آغاز و پایان بازطراحی رآکتور اراک

در همین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور از عقد قرارداد با چین برای بازطراحی رآکتور اراک در دوم بهمن ماه خبر داد و گفت: قلب رآکتور اراک با سند معتبر سیاسی و بین‌المللی خارج شده بود که براساس برآورد انجام شده، بازطراحی آن سه سال زمان می‌برد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خانه ملت، بهروز کمالوندی با رد انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر این‌که نباید قلب راکتور اراک قبل از عقد قرارداد با چین از سایت هسته‌ای خنداب اراک خارج می‌شد، گفت: چنین نقدی وارد نیست؛ زیرا براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص بازطراحی اراک، باید قراردادی مطمئن و معتبر برای رآکتور اراک تنظیم می‌شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص زمان آغاز و پایان باز طراحی رآکتور اراک گفت: طراحی اولیه را به چینی‌ها ارائه کردیم و منتظر اظهارنظر آنها هستیم. اگر طراحی اولیه در سفر رئیس‌جمهور این کشور تائید شود وارد مرحله طراحی تفصیلی می‌شویم که یک سال زمان می‌برد و حدود یک سال و نیم هم عملیات اجرایی آن به طول می‌انجامد. عملیات اجرایی رآکتورهای دیگر حدود سه سال زمان برد، اما تصور می‌کنیم بازطراحی اراک کمتر از سه سال به اتمام خواهد رسید.

تلاش آژانس برای همکاری در زمینه انتقال فناوری

رئیس‌جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات بین‌المللی خود متعهد بوده و خواهد بود، تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنار وظیفه پایش و نظارت بر فعالیت‌‌ها، در دیگر وظایف و مسئولیت‌های حقوقی خود بویژه در زمینه انتقال فناوری پیشرفته صلح‌آمیز هسته‌ای و نیز امنیت فناوری‌های هسته‌ای هم فعال باشد و در این بخش‌ها به گونه‌ای یکسان با اعضا رفتار کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران را یکی از نمونه‌های مهم در تاریخ دیپلماسی معاصر دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی اتمی ادامه خواهد داد و به تعهدات خود در برجام تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد، متعهد خواهد ماند.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار برجام را یک رویداد بزرگ دانست و با تبریک این موفقیت بزرگ هسته‌ای به دکتر روحانی و ملت ایران، اعلام کرد: آژانس و خود بنده متعهد هستیم تا در خصوص اجرای برجام رویکردی حقوقی، بی‌طرفانه و غیرسیاسی داشته باشیم و علاقه‌مندیم همکاری‌های خود با تهران را در جهت اعتماد‌سازی هر چه بیشتر گسترش دهیم.

یوکیا آمانو در خصوص امنیت فعالیت‌های هسته‌ای افزود: در فضای جدیدی که به‌وجود آمده در این زمینه می‌توانیم همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها