پس از چند هفته اقدامات اجرایی از سوی ایران و عملی شدن تعهداتی که تهران در قالب توافق هسته‌ای به 1+5 داده بود، برجام در آستانه اجرا قرار گرفته و ظرف امروز و فردا طی بیانیه مشترکی که از سوی وزیر خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت خواهد شد، تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۹۴۶

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت امورخارجه و رئیس تیم کارشناسی کشورمان که از چند روز قبل به همراه نمایندگان 1+5 برای تنظیم نحوه اعلام روز اجرای برجام در وین به سر می‌برد از اجرای برجام در ساعات آینده خبر داده و دیروز در صفحه اینستاگرام خود با بیان این‌که لحظات زیبایی در تاریخ کشور عزیزمان در حال رقم خوردن است، نوشت: منتظر خبرهای خوبی باشید. همزمان با پایان رایزنی‌ها در وین درباره زمان اعلام اجرای برجام، در داخل ایران نیز آخرین گام که اعمال تغییرات در رآکتور اراک بود، انجام شد و بازرسان آژانس انرژی اتمی، عصر روز پنجشنبه از این بخش بازدید و اقدامات جمهوری اسلامی ایران را راستی‌آزمایی کردند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با یکی از بخش‌های خبری تلویزیون ضمن اشاره به این بخش از اقدامات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: روز چهارشنبه، مرحله نهایی بخش مرکزی رآکتور را انجام دادیم و حفره‌های این بخش با سیمان پر شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کمالوندی با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از رآکتور اراک، حفظ و فقط بخش مرکزی آن با سیمان پر شده است، گفت: بخش مرکزی همانند توپی یک قفل در به شمار می‌رود که توپی را در می‌آوریم و توپی جدید جایگزین آن می‌کنیم.

انجام این بخش از تعهدات کشورمان و گزارش آژانس در تائید اجرای تعهدات کشورمان که قرار بود دیشب منتشر شود، آخرین گام پیش از اجرای رسمی برجام بود و اکنون باید منتظر ماند تا این اتفاق از سوی محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی، در قالب بیانیه‌ای اعلام شود. برجام در حالی امروز یا فردا اجرا می‌شود که مدت زمان شش ماهه تعلیق تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه (14 جولای) به پایان رسید و برای این‌که اختلالی در مذاکرات ایران و 1+5 به‌وجود نیاید، این اتحادیه دو هفته دیگر تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد. به گزارش تسنیم، این تمدید مسیر را برای اجرای توافق هسته‌ای که 14 جولای سال گذشته بین ایران و قدرت‌های جهانی به امضا رسید، هموار می‌سازد.

مقابله به مثل در مقابل نقض عهد آمریکا

در آستانه اجرای برجام، نگرانی‌ها از بدعهدی آمریکا ادامه دارد و مسئولان کشورمان بر ضرورت واکنش قاطع در مقابل اقدامات کارشکنانه آمریکایی‌ها که از جمله آنها می‌توان به قوانین اخیر کنگره اشاره کرد، تاکید می‌کنند.

در همین زمینه، آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران با تاکید بر این‌که در مقابل تحریم باید عکس العمل مناسب اتخاذ شود و تا زمانی که آنها بر سر عهد و پیمان خود بودند ما نیز بایستیم، تصریح کرد: البته این مقابله به مثل باید به اندازه تجاوز دشمن باشد و نه بیشتر. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امام جمعه موقت تهران خطاب به دولتمردان تاکید کرد: باید توجه کرد که اگر آنها نقض عهد کردند، شما هم نقض عهد کنید و به پیمان خود عمل نکنید و آمریکا را ادب و کاری کنید که بفهمد شما دولتی جدی هستید. وی گفت: مبادا دشمن از روحیه لطیف و ظریفتان سوء‌استفاده کند و وفاداری شما را به ترس ترجمه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها