ایران، واردات کالا از عربستان را ممنوع و عمره را همچنان متوقف اعلام کرد

ماجراجویی جدید آل‌سعود علیه ایران در یمن

رژیم آل‌سعود در ادامه سیاست‌های خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست به ماجراجویی جدید زد و سفارت کشورمان در یمن را به‌وسیله جنگنده‌های خود مورد حمله قرار داد تا بر عمق تنش‌ها میان دو کشور که از چند روز قبل با اعدام شیخ نمر تشدید شده است، بیفزاید.
کد خبر: ۸۷۰۸۴۴

گرچه احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف دست‌ساخته سعودی علیه یمن با ادعای این‌که حمله به سفارت ایران در صنعا، در قالب حملات جنگنده‌های سعودی به مواضع حوثی‌ها بوده، گفته است درباره مواضع ایران مبنی بر حمله به سفارت این کشور در صنعا توسط جنگنده‌های سعودی تحقیق خواهد شد، اما با توجه به مواضع ناپخته و غیرمنطقی حکام آل‌سعود در هفته گذشته، ابهامی در آگاهانه و تعمدی بودن این اقدام باقی نمی‌ماند. از همین رو بود که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پس از حمله موشکی هواپیماهای عربستان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در صنعا، با محکومیت این اقدام افزود: این اقدام آگاهانه و عامدانه دولت عربستان نقض تمامی کنوانسیون‌ها و قواعد حقوقی بین‌المللی در زمینه حفاظت از امنیت و مصونیت اماکن دیپلماتیک در تمامی وضعیت‌ها بوده و مسئولیت این اقدام و همچنین جبران خسارت‌های وارده به ساختمان و جراحات وارده به تعدادی از کارکنان سفارت به‌عهده دولت عربستان است. بر اساس اظهار حسین جابری‌انصاری، حمله هواپیماهای عربستان به سفارت ایران موجب وارد شدن خسارت‌هایی به ساختمان سفارت و زخمی شدن تعدادی از نیروهای حفاظت نمایندگی شده است.

گزارش ایران به سازمان ملل

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز از ارائه گزارش رسمی در مورد جزئیات حمله موشکی عربستان به سفارت ایران در صنعا به سازمان ملل خبر داد.

به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان در حاشیه مراسم چهلمین روز درگذشت غضنفر رکن‌آبادی در جمع خبرنگاران با تاکید بر این‌که ما این موضوع را از راه حقوقی و بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد، اضافه کرد: عربستان سعودی در امنیت دیپلمات‌های ایرانی و حفظ امنیت سفارت ما در صنعا مسئول است که به طور حتم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد. وی ادامه داد: متاسفیم که عربستان سعودی یک اقدام سهوی را که تعداد اندکی در مقابل سفارت این کشور در ایران انجام داده‌اند، تبدیل به یک جنجال سیاسی کرده است.

وزارت امور خارجه کشورمان علاوه بر پیگیری بین‌المللی اقدامات عربستان، رایزنی‌هایی را نیز برای کاهش تنش‌ها در منطقه در دستور کار دارد که در یکی از این اقدامات، قائم‌مقام وزیر امور خارجه ایران با وزیر خارجه کویت دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین با وزیر خارجه عمان نیز گفت‌وگو کرده و تحولات منطقه ای را مورد بررسی قرار داد.

ممنوعیت واردات کالا از عربستان و ادامه توقف عمره

علاوه بر این اقدامات دیپلماتیک، هیات دولت نیز صبح پنجشنبه به ریاست رئیس‌‌جمهور، جلسه فوق‌العاده تشکیل داد و به بررسی تحولات اخیر منطقه و اقدامات عربستان پرداخت.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، بر اساس تصمیم هیات وزیران در این جلسه، ورود کالاهای تولید عربستان یا از مبدأ این کشور، از همه مبادی ورود کالا به کشور از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع اعلام شد. همچنین مصوب شد سفر عمره همچنان تا اطلاع بعدی متوقف بماند.

بازی کودکانه متحدان عربستان

از سوی دیگر اقدامات برخی متحدان عربستان در حمایت از آل‌سعود در تحولات اخیر همچنان ادامه دارد و خبرگزاری فارس گزارش داد که در تازه‌ترین تحولات، دولت سومالی نیز اعلام کرد در اعتراض به حمله جمعی از معترضان ایرانی به سفارت عربستان در تهران، روابط خود را با کشورمان قطع کرده است. بر اساس این گزارش، شبکه سعودی «الاخباریه» گزارش داد مجمع الجزایر «کومور» نیز خواستار بازگشت سفیر خود در تهران شد. خبرگزاری صداوسیما نیز گزارش داد، وزارت امور خارجه قطر هم از سفیر خود در تهران خواست برای پاره‌ای مشورت‌ها، به دوحه مراجعه کند. همزمان با این اخبار، العربیه که یدطولایی در مواضع ضدایرانی دارد در گزارشی مدعی شد ترکیه نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا را در ارتباط با تحولات میان ایران و عربستان فراخوانده است که البته این خبر تکذیب شد. علیرضا بیگدلی، سفیر کشورمان در آنکارا در صفحه فیسبوک خود نوشت که حضورش در وزارت خارجه ترکیه به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مسئولان این وزارتخانه بوده و جلسه همانند معمول در محیطی دوستانه برگزار شده است.

در همین حال گفته شده است ، ریاض قصد محاکمه چهار ایرانی را دارد که مدعی شده تروریست و جاسوس هستند!

رایزنی پوتین درباره تنش در روابط ایران و عربستان

گرچه مقامات رسمی عربستان همچنان بر مواضع خصمانه خود علیه ایران ادامه می‌دهند و در تازه‌ترین این مواضع، عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه تهران، اعلام کرده که به ابتکار روس‌ها برای میانجیگری میان ایران و عربستان تمایلی ندارد، اما تلاش‌ها برای کاهش تنش‌زایی منطقه‌ای ریاض ادامه دارد.

در همین راستا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در تماسی تلفنی با ماتئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا،‌ درباره مسائل مختلف از جمله تنش‌های اخیر در روابط ایران و عربستان سعودی و نیز همکاری میان روسیه و ایتالیا گفت‌وگو کرد. گام‌های لازم برای هماهنگی در نبرد علیه تروریسم یکی دیگر از موضوعات مورد گفت‌وگو میان پوتین و رنزی بود.

به گزارش تسنیم، در بیانیه کرملین اعلام شده است: در تبادل نظرات درباره مسائل عمده بین‌المللی، تمرکز اصلی بر راه‌حل مناقشه سوریه و همچنین وضعیت پیش‌آمده در مواضع عربستان قرار داشت. در این حوزه، اهمیت هماهنگی نزدیک تلاش‌ها در نبرد علیه تروریسم بین‌المللی مورد تأکید قرار گرفت.

راهپیمایی نمازگزاران در محکومیت اقدامات آل‌سعود

مردم کشورمان دیروز در راهپیمایی سراسری که بعد از نماز جمعه برگزار شد، ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر توسط رژیم سعودی، نسبت به اقدامات کودکانه این رژیم در قبال ایران که همچنان ادامه دارد، اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، نمازگزاران در راهپیمایی دیروز با سردادن شعارهایی از جمله مرگ بر آل‌سعود، جنایت حکام عربستانی را محکوم کردند. همزمان با راهپیمایی در ایران، مردم برخی دیگر از کشورها از جمله پاکستان، کانادا، استرالیا، یونان، افغانستان و آمریکا نیز با تجمع مقابل سفارت عربستان، اعدام‌های اخیر در عربستان را محکوم کردند.

آیت‌الله امامی کاشانی، خطیب جمعه تهران هم با محکومیت اعدام آیت‌الله شیخ نمر گفت: با فردی که از اسلام و قانون می‌گوید چنین برخورد می‌شود و متاسفانه این رفتار در مجامع بین‌المللی تقبیح نمی‌شود. به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این‌که هجوم به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن در مشهد به‌شدت محکوم است،‌ افزود: مقام معظم رهبری در حمله به سفارت انگلیس فرمودند این حمله هم جرم و هم خیانت است و معلوم است که در حمله به سفارت عربستان در ایران نفوذ‌ی‌ها نقش داشته‌اند.

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، گفت: خصومت رژیم سعودی با ایران، بسیار عمیق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها