به‌دنبال برگزاری آزمون علمی انتخابات خبرگان، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه جام‌جم، در مورد وضعیت غایبان این آزمون گفت: آزمون ابزاری برای تصمیم‌گیری و کنترل علمی نامزدهاست، اما حضور نیافتن در این آزمون به معنای ردصلاحیت آنان نیست و نظر نهایی با فقهای شورای نگهبان خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۰۶۰۰

نجات‌الله ابراهیمیان افزود: باید منتظر طرح پرونده‌ نامزدها در موقع مناسب باشیم و نمی‌توان از حالا در مورد هیچ‌یک از افراد قضاوت کرد چون آزمون ابزاری برای تصمیم‌گیری نهایی فقهای شورای نگهبان است. وی با تاکید بر این‌که تمامی نامزدهایی که برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند اشخاص فاضل و عالمی هستند، یادآور شد: هنوز در مورد تصمیم شورای نگهبان، نه به تصریح و نه به کنایه مطلبی گفته نشده است.

حضور نیافتن در آزمون، به معنای ردصلاحیت نیست

وی در مورد برخی اظهارنظرها درخصوص عدم ارسال پیامک برای دعوت از بعضی نامزدها جهت شرکت در آزمون علمی خبرگان گفت: آقایان شورای نگهبان در آخرین تصمیم خود اعلام کردند ابزار سنجش علمی، شرکت در آزمون کتبی است تا مشخص شود که اجتهاد وجود دارد، لذا در اطلاعیه‌ای که خودش دعوت‌نامه محسوب می‌شد، این مطلب را اعلام کردند. بنابراین برای هیچ‌یک از عزیزان نامزد دعوت‌نامه فردی ارسال نشد و ارسال پیامک هم یک اقدام احتیاطی بود.

ابراهیمیان درباره برخی نقل‌قول‌ها از وی که حضور نیافتن نامزدها در آزمون به معنای انصراف آنان از نامزدی است، افزود: از من سوال شد که آیا حضور نیافتن در آزمون به معنی انصراف است که پاسخ دادم خیر، چون انصراف آیین ویژه‌ای دارد که باید به‌ صورت کتبی اعلام شود، اما شرکت نکردن در آزمون به معنای انصراف از نامزدی نیست. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: فقهای شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌ها، سازوکاری به اسم آزمون را طراحی کرده‌اند و با حضور نیافتن این عزیزان در آزمون ابزار کنترل صلاحیت علمی از شورای نگهبان سلب شده، اما این‌که فقهای شورای نگهبان تصمیم دیگری خواهند داشت یا خیر، تا آنجا که قانون تاکید کرده، در اختیار شورای نگهبان است.

وی با بیان این‌که به عنوان سخنگوی شورای نگهبان نمی‌تواند پیش‌بینی خاصی درباره پرونده صلاحیت‌ها داشته باشد، افزود: تصمیم نهایی در حیطه اختیارات شورای نگهبان است و صحبت کردن در مورد احراز یا عدم احراز صلاحیت‌ها هنوز زود است.

ابراهیمیان گفت: با حضور نیافتن در آزمون، ابزاری که برای کنترل علمی پیش‌بینی شده بود دیگر قابل استفاده نیست و فقهای شورای نگهبان تراز علمی برای سنجش نامزد‌ها نخواهند داشت، اما این اقدام به معنی ردصلاحیت نیست و باید منتظر طرح پرونده‌ها در موقع مناسب و نظر فقهای شورای نگهبان باشیم.

ردصلاحیت نمایندگان فعلی غیرممکن نیست

سخنگوی شورای نگهبان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو در مورد ردصلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های اجرایی نیز گفت: طبق قانون به هیچ وجه نمی‌توان این امکان را نادیده گرفت، زیرا اگر از نمایندگان موجود، اسناد و مدارک مستندی به‌دست آید که اعمالی از آنان سرزده که مصداق از دست دادن شرایط باشد، قطعا مدنظر قرار خواهد گرفت و ممکن است شورای نگهبان مانع حضور آنان در انتخابات شود. وی افزود: باید پرونده هر فرد با توجه به شرایط، جهت اتخاذ تصمیم مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین از حیث قواعد، ردصلاحیت نمایندگان فعلی هم غیرممکن نیست.

مشروح این گفت‌وگو را سه‌شنبه آینده در صفحات ویژه انتخابات بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها