عربستان سعودی که به‌دلیل سیاست‌های نابخردانه‌اش در گردابی از مشکلات دست و پا می‌زند، نگران آن است که در داخل با موجی از مخالفت‌های مردمی روبه‌رو شود.
کد خبر: ۸۶۹۷۳۴

به اعتقاد برخی کارشناسان، اعدام گستاخانه شیخ النمر باقر النمر روحانی مقاوم سعودی در واقع اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از همین اتفاق بوده است.

با این حال اعدام ظالمانه او جرقه آتشی را روشن کرد که از درون و برون عربستان را دربرگرفته است. به همین مناسبت در خبرها آمده بود که معترضان در شهر عوامیه تظاهرات برگزار کرده و مخالفان نیز گفته‌اند به مدت یک هفته در هفت شهر تظاهرات اعتراضی برگزار خواهند کرد.

اعتراضات در داخل

شامگاه یکشنبه جمعی از مردم شهر عوامیه در شرق عربستان در اعتراض به شهادت شیخ نمر به خیابان‌ها آمدند، اما این اعتراضات از سوی نظامیان آل‌سعود به‌شدت سرکوب شد این خبر را ایسنا به نقل از پایگاه العهد مخابره کرده است. بنا به گفته منابع محلی در تیراندازی بدون هدف یک گشتی زره‌پوش نیروهای عربستانی به سوی مردم، یک شهروند عربستانی کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. همچنین سازمان‌دهندگان جنبش اعتراضی شیعیان عربستان اعلام کردند تصمیم دارند در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر، به مدت یک هفته از روز دوشنبه تا شنبه آینده، پنج تظاهرات بزرگ در شرق این کشور برگزار کنند.

در همین رابطه سایت خبری نبا گزارش داد مردم معترض عربستان از چند شهرک به سمت خیابان الثوره واقع در مرکز القطیف به راه افتادند. آنان با گرد آمدن در میدان القلعه با سر دادن شعارهایی رژیم سعودی را یک رژیم «اشغالگر» توصیف کردند و خواستار مقاومت گسترده در برابر آن شدند.

وضعیت در استان القطیف به‌شدت متشنج گزارش می‌شود و خشم عمومی سراسر ساکنان این منطقه را فراگرفته است.

سعد الفقیه معارض برجسته سعودی و رئیس دفتر سیاسی کمیته دفاع از حقوق مشروع عربستان که در لندن به‌سر می‌برد اعدام‌های اخیر را با تحولات و اوضاع خاندان حاکم و رقابت برخی اعضای آن برای نفوذ بیشتر مربوط دانست.

اعتراضات در خارج

در خارج از عربستان نیز همچنان اعتراضات به سیاست‌های ظالمانه آل‌سعود و کشتن مخالفان ادامه دارد.

جمعی از مردم نیویورک، طی تظاهراتی اندیشه منحرف وهابیت را مروج تروریسم در جهان و مایه ننگ اسلام خواندند. یکی از شهروندان غیرمسلمان مقیم نیویورک گفت: دستی که آیت‌الله نمر را به شهادت رساند، همان دستی است که بی‌گناهان را در غزه، سوریه و یمن می‌کشد.

در تعدادی از شهرهای عراق نیز مردم در اعتراض به جنایت اعدام آیت‌الله النمر تظاهرات کردند و از مقامات عراقی خواستند ورود کالاهای عربستان را ممنوع کنند. تظاهرکنندگان از نهاد قضایی عراق خواستند هر چه سریع‌تر عربستانی‌هایی را که در مسائل تروریستی محکوم شده‌اند، اعدام کند.

دولت عراق می‌گوید از سال 2003 تاکنون 60 تروریست عربستانی در عراق بازداشت و حکم اعدام 12 نفر از آنان صادر شده است.در بروکسل پایتخت بلژیک نیز تظاهراتی مقابل سفارت عربستان در محکومیت اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر برگزار شد. طی روزهای گذشته در کشورهای پاکستان، بحرین، منطقه قطیف عربستان و چند ایالت هند نیز تظاهرات مشابهی در محکومیت اعدام آیت‌الله النمر برگزار شد.

ادامه اظهارنظرها و تحلیل‌ها

هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز دموکرات‌های آمریکا با اشاره به اعدام 47 نفر از جمله روحانی شیعه در عربستان با تاکید بر این‌که این اقدام خاورمیانه را ملتهب‌تر می‌کند، گفت: این اعدام‌ها «سوالات جدی» را به‌وجود می‌آورد که آمریکا باید از دولت سعودی بپرسد. وی تاکید کرد: به نظر من این اقدام نارضایتی و ناآرامی بیشتر در داخل عربستان را موجب خواهد شد.

توبیاس الوود، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه نیز با ابراز ناامیدی از اعدام‌های گسترده در عربستان گفت: انگلیس همچنان به بررسی این نوع موارد با مقام‌های سعودی ادامه خواهد داد.

وی در بیانیه‌ای گفت: من به‌شدت از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه مضطرب و نگران شده‌ام. همچنین زید رعد الحسین، کمیسیونر حقوق‌بشر سازمان ملل، اعدام آیت‌الله «نمر باقر النمر» روحانی شیعه منتقد حکومت عربستان و 46 نفر دیگر را به دست این حکومت تقبیح و از نقض حقوق بشر و آزادی بیان در عربستان به‌شدت ابراز نگرانی کرد و این وضعیت را بسیار اسفبار دانست.

در همین رابطه روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی به ارزیابی بحران حاصل از شهادت شیخ «النمر» روحانی برجسته اهل تشیع پرداخت و از آن به‌عنوان دلیلی بر اثبات زوال عقل حاکمان سعودی و مقایسه آنها با داعش یاد کرد.

یک شبکه خبری هنگ‌کنگی نیز نوشت اعدام‌های گروهی در عربستان سعودی نشان‌دهنده ترس و هراس بسیار عمیقی است که خاندان آل‌سعود از شیعیان دارند.

سوغات عربستان برای جهان

«بیلد» پرتیراژترین روزنامه آلمان در تیتر صفحه اول خود در واکنش به اعدام مخالفان در عربستان نوشت: «عربستان سعودی جز نفت، خرما و تروریسم چیز دیگری برای عرضه به جهان ندارد و برای ادامه اقدام‌های خود به ما هم رشوه می‌دهد. سعودی‌ها دوستان قاتل ما هستند. با اعدام دست جمعی 47نفر که به دست متحد وحشتناک ما انجام گرفت از واشنگتن تا برلین در قبال این اقدام سعودی‌ها سکوت اختیار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها